‎כ״א בתמוז ה׳תשפ״ד‎

26 יולי 2024

הצוק הפיסקלי עולה לכותרות

הצוק הפיסקלי עולה לכותרות

הסתיימו הבחירות נפגשים עם המציאות – הטיפול בצוק הפיסקלי יקבע את הטון. הדבר יביא לצמצום משמעותי של הגירעון הממשלתי האמריקאי אך צמצום באופן חד עלול להביא למיתון.

רון רייכל | 13.11.2012
תגיות : רון אייכלסקירה עולמיתשוק ההוןארה"בגרעוןמיתוןגרמניהמניות.

 

מאקרו, אגרות חוב וריביות                        

 

|        הצוק הפיסקלי עולה לכותרות ומביא לרווחי הון ב-UST

|        הרפובליקאים, שהטיפול בצוק תלוי בהם, משנים את הטון – בהחלט איתות חיובי

|        אמון הצרכנים של מישיגן עולה לרמת השיא של 5 השנים האחרונות

|        הממשלה הגרמנית מקצצת את התקציב ואת הגירעון לשנת 2013

 

מניות

|        שימוש ב-PEG בכדי לזהות אטרקטיביות של מניות או מדדים

|        לפי ה-PEG, עולה כי סקטורים האמריקאיים האטרקטיביים הם: חומרי גלם בסיסיים, שירותים הקשורים לצרכנים ותעשייה. השווקים האטרקטיביים הם סין, ויאטנם, רוסיה

 

 

תחזית אירועים עולמית לשבוע הקרוב

 

 

מדינהשעהאירוע\פרסום כלכליחודש\

תקופה

נתון קודםתחזית השוק

 

שני,11/12
יפן01:50תוצר מקומי גולמי3Q0.7%3.4%-

 

שלישי, 13/11
אנגליה11:30מחירים לצרכן100.4%0.2%
גרמניה12:00סקר ZEW – סנטימנט כלכלי1111.5-10.0-

 

רביעי, 14/11
צרפת09:45מחירים לצרכן100.3%-0.2%
איסלנד10:55הכרזת ריבית מוניטרית14/115.75%5.75%
אנגליה11:30שיעור האבטלה – ILO97.9%7.9%
א.אירו12:00ייצור תעשייתי90.6%2.0%-
ארה"ב15:30מחירי יצרנים101.1%0.2%
ארה"ב15:30מכירות קמעוניות101.1%0.2%-
ארה"ב21:00פרוטוקול ישיבת ה-Fed, מה-24/10

 

חמישי,15/11
צרפת08:30תוצר מקומי גולמי3Q0.0%0.0%
גרמניה09:00תוצר מקומי גולמי3Q1.2%0.4%
צרפת12:00הנפקת איגרות חוב צמודות למדד המחירים לצרכן
א.אירו12:00מחירים לצרכן100.7%0.2%
ארה"ב15:30מחירים לצרכן100.6%0.1%
ארה"ב15:30מדד הפעילות של Empire116.16-7.35-
ארה"ב15:30דרישות ראשוניות לדמי אבטלה10/11355 אלף375 אלף
ארה"ב16:00חבר ה-Fed, Lacker, נואם
ארה"ב17:00מדד הייצור של Philadelphia115.71.5

 

 

 

שישי, 16/11
א.אירו12:00סחר חוץ99.9 מיליארד אירו9.8 מיליארד אירו
ארה"ב16:00השקעות זרים בני"ע אמריקאיים990.0$ מיליארד50.0$ מיליארד
ארה"ב16:15ייצור תעשייתי100.4%0.2%
ארה"ב16:15ניצולת הייצור1078.3%78.3%

* שעון ישראל

 

 

 

מאקרו, אגרות חוב וריביות

 

|        הצוק הפיסקלי עולה לכותרות ומביא לרווחי הון ב-UST

|        הרפובליקאים, שהטיפול בצוק יהיה תלוי בהם, משנים את הטון – איתות חיובי

|        אמון הצרכנים של מישיגן עולה לרמת השיא של 5 השנים האחרונות

|        הממשלה הגרמנית מקצצת את התקציב ואת הגירעון לשנת 2013

 

הסתיימו הבחירות נפגשים עם המציאות – הטיפול בצוק הפיסקלי יקבע את הטון

"הצוק הפיסקלי" המונח אשר נעשה בו שימוש לראשונה על ידי ברננקי בראשית השנה יהיה העניין החשוב ביותר שבו יטפל אובאמה בראשית הקדנציה השנייה שלו.

 

ברננקי, כאשר הציג את העניין התייחס לכך ששורה של חוקים, הטבות מס, צפויים להסתייס בסוף השנה, יביאו לכדי עלייה בהכנסות המדינה ממסים מחד, ולכדי צמצום (גם אם צנוע למדי) בהוצאה הממשלתית, מאידך. כלומר, הדבר יביא לצמצום משמעותי של הגירעון הממשלתי האמריקאי בסדר גודל של כ-600 מיליארד דולר, שהם כ-4% מהתוצר האמריקאי. בין היתר, צפויות לבוא לסיומן הטבות מס שונות, הטבות בתחום דמי האבטלה, תוכניות לעידוד התעסוקה ועוד.

חשוב לציין, כי חלק מחוקים אלו נחקק עוד בתקופתו של הנשיא בוש, אפילו בין השנים 2001 ל-2003 והם הוארכו כל פעם מחדש, תוך כדי כהונתו של אובאמה.

 

אין ספק, כי צמצום הגירעון הוא מהלך מתבקש, אך הבעיה היא מהירות הצמצום והדרך בה יעשה. במידה ויתנו לחוקים אלו לפקוע, אמנם הגירעון "יסתדר" אך המחיר לאזרחים ולכלכלה כולה יהיה בדמות כניסה למיתון. הואיל וההשפעה על הכלכלה תהיה במכפיל על השינוי בתקציב.

 

לפיכך, די ברור כי בבית הלבן לא יהיו מעוניינים לצמצם בצורה חריפה את הגירעון, אשר יביא למיתון.

 

בכל אופן, הבעיה הגדולה היא יכולת המשילות של הנשיא. בשנתיים האחרונות המפלגה הדמוקרטית עשתה כל שביכולה בכדי ל"סנדל" את מהלכיו של הנשיא. זאת, הן על רקע השקפת חיים שונה והן לאור רצונם לפגוע בנשיא בכדי שיוכלו להחליפו בבחירות 2012.

מהזווית הזו, הבחירות לא שינו דבר. אובאמה ממשיך לכהן והקונגרס לא השתנה. בסנאט יש רוב דמוקרטי ובבית הנבחרים רוב רפובליקני.

בשורה התחתונה, אם הרפובליקנים לא ירצו לשתף פעולה, הממשל ימשיך להתאפיין בקיבעון.

 

אולי עדות אחת, אך חשובה ביותר, לחשש המתחיל להיווצר מפני קיפאון ניהולי של השלטון בוושינגטון הגיעה השבוע משתי סוכנויות דירוג: מ-Moody’s ומ-Fitch. שתי הסוכנויות הודיעו כי רמת הדירוג של ארה"ב תהיה תלויה בתקציב הממשלתי לשנת 2013. היינו, אם לא יעשה דבר בנדון – דירוג החוב ייפגע.

 

כזכור, כבר לפני יותר משנה סוכנות הדירות S&P הפחיתה את דירוג החוב של ארה"ב ל-'+AA' (הדרגה השנייה) ולפני מספר חודשים שינתה Moody’s את תחזית הדירוג של ארה"ב לשלילי.

 

יתר על כן, כבר בעוד חודש צפויה להגיע תקרת החוב של ארה"ב לתקרה המאושרת והיא 16.4 טריליון דולר. כזכור, זו אושרה בשנה שעברה והעובדה כי הממשל האמריקאי מגייס בכל חודש חוב נוסף, כבר הביאה לידי כך שהממשל צפוי להגיע תוך שבועות למצוקה.

 

לכן, העניין הוא בוער ביותר. רק בגרות נפשית של הנציגים הרפובליקנים בשני בתים המחוקקים עשוייה לחלץ את הממשל ואולי את הכלכלה האמריקאית מהבוץ בו היא שרוייה. בשנתיים האחרונות, הסמן הקיצוני של הרפובליקנים, בבית המחוקקים, היה דובר (מנהיג) הבית, John Boehner, אשר התנגד להלכיו של אובאמה ועשה כל שביכולתו להקשות עליו. השבוע, לאחר הבחירות, שינה Boehner את סגנון הדיבור לחלוטין באומרו: "Mr. President, this is your moment. We want you to lead" . יתר על כן, הוא אמר כי הוא מוכן להאריך הטבות מס, בכדי למנוע מהצוק הפיסקלי מלהתממש.

 

לסיכום, הטיפול בצוק הפיסקלי יקבע את סדר היום בכלכלה האמריקאית וגם בשווקים.

 

 

 

אמון הצרכנים של מישיגן

מדד אמון הצרכנים של מישיגן, שהוא אחד האינדיקטורים החשובים של הכלכלה האמריקאית, הגיע בחודש נובמבר לרמת השיא של 5 השנים האחרונות (מאז, יולי 2007).

המדד עלה לרמה של 84.9 נק', לעומת רמה של 82.6 נק' בחודש אוקטובר.

 

חשיבות המדד מגיעה מהעובדה כי הוא אומד את רחשי ליבם של הצרכנים האמריקאים, המהווים כ-70% מהכלכלה האמריקאית.

 

כפי הנראה, העלייה במדד אמון הצרכנים משקפת, מחד את השיפור הנמשך בשוק העבודה, גם אם הוא איטי למדי ומאידך, את השיפור הנרשם בשוק הנדל"ן למגורים.

 

דוח זה מגיע לאחר שורה של אינדיקטורים שפורסמו החודש ומצביעים על שיפור בכלכלה האמריקאית. ביניהם נציין את    ה-ISM  היצרני שעלה לכדי 51.7 נק' בנובמבר, לאחר 51.0 נק' בספטמבר ואת ההזמנות לייצור במפעלים עלו בחודש ספטמבר ב-4.8%, לעומת רמתן באוגוסט וביחס לצפי לכדי התרחבות של 4.6% בלבד.

 

צפי השוק לכדי צמיחה ברבע הרביעי עומד על 1.9% בלבד. עם זאת, חשוב לציין כי ישנה הטרוגניות גבוהה בין החזאים בשוק, עד כדי כאלו הצופים כי המשק יצמח ב-4.8%, לעומת הפסימיים הצופים לצמיחה של 1.0% בלבד.

 

 

איגרות החוב של ממשלת ארה"ב רשמו רווח הון בשבוע שחלף על רקע החשש מפני היווצרותו של הצוק הפיסקלי, שמשמעותו היא פגיעה בכלכלה וצמצום בהיקף הנפקות איגרות החוב הממשלתיות. כך, ה-UST ל-10 שנים נסחרה בסוף שבוע המסחר בתשואה לפדיון של 1.606%, ירידה של 10.6 נ"ב, לעומת הרמה בה היא נסחרה לפני שבוע. גם        ב-UST ל-2 שנים נרשמה ירידה של 2.4 נ"ב לכדי 0.258%.

 

איגרות החוב האירופיות ה"חזקות" רשמו גם הן רווחי הון כאשר התשואה לפדיון באג"ח ל-10 שנים של ממשלת גרמניה פוחתת ב-10 נ"ב לכדי1.346%. מנגד, איגרות החוב של פורטוגל, ספרד ואפילו איטליה רושמות הפסדי הון.

נציין כי איגרות החוב של יוון רשמו רווחי הון על רקע תוכנית הצנע החדשה והסיוע הצפוי למדינה מקרן המטבע הבינלאומית (IMF)

 

בסקירות קודמות התייחסנו לכך שהנתונים האחרונים מגרמניה מצביעים על היחלשות בקצב הצמיחה. כפי הנראה החולשה באירופה מדביקה גם את הכלכלה הגרמניה. אי לכך, הממשל המעוניין להציג אחריות פיסקלית. הודיע על צמצום ההוצאות ובהתאם קיצוץ בהיקף המימון (הנפקת חוב) בשנת 2013. כל זאת, כאמור, כאשר האינדיקטורים נראים פחות טוב. לפי התוכנית, התקציב יצומצם ב-3.1%, לעומת רמתו בשנת 2012. יתר על כן, הגירעון יסתכם ב-17.1 מיליארד אירו, לעומת היעד הקודם, שעמד על 18.8 מיליארד אירו. הגירעון צפוי להגיע לכדי 0.6% מהתוצר.

 

 

מניות

 

|        שימוש ב-PEG בכדי לזהות אטרקטיביות של מניות או מדדים

|        לפי ה-PEG, עולה כי סקטורים האמריקאיים האטרקטיביים הם: חומרי גלם בסיסיים, שירותים הקשורים לצרכנים ותעשייה. השווקים האטרקטיביים הם סין, ויאטנם, רוסיה

 

 

לפי ה-PEG, ישנה עדיפות לשווקים המתעוררים

כידוע, אחד מכלי ההחלטה ביחס למניות וסקטורים הוא הערכת השוק בכל האמור ליחס המייצג את מחיר במונחי רווחיות, או Est P/E. הכלל אומר כי ככל שיחס זה נמוך כך גדלה מידת האטרקטיביות היחסית של המניה או המדד ביחס לניירות אחרים. בפשטות, ככל שהיחס נמוך, כך החברה היא זולה יותר.

 

יחד עם זאת, Est P/E, הוא אמד פיננסי טוב להשוואה של החברה לעומת היחס בו נסחרה בעבר או לעומת חברות דומות מאותו הסקטור.

 

עם זאת, כידוע חברות שונות צומחות בקצבים שונים ולכן אם נרצה להשווה בין חברות אלו, היחס P/E אינו טוב. לשם כך, קיים היחס Est (P/E)/Growth, או PEG אשר לוקח בחשבון גם את הצמיחה הצפויה של הפירמה.

 

בשני התרשימים משמאל ניתן לראות את ה-PEG, לפי סקטורים בארה"ב ולפי פילוח גיאוגרפי. מהתרשים הראשון ניתן לראות כי הסקטורים הזולים בארה"ב הם: חומרי גלם בסיסיים, שירותים הקשורים לצרכנים ותעשייה. מנגד החברות היקרות הן: ספקיות חשמל, מים וגז, תקשורת ופיננסים(בעיקר, בהשפעת ה-REIT).

 

בהבחנה גיאוגרפית עולה כי השווקים הזולים הם ה-BRIC והמתעוררים האסיתיים. מבין השווקים הנחשבים לזולים נציין את סין, ויאטנם, רוסיה. מקרב היקרים נזכיר את אוסטרליה, ניו-זילנד ופינלנד.

 

 

מסמך זה הוכן על-ידי מיטב בית השקעות בע"מ ו/או על-ידי אחת או יותר מהחברות שבשליטתה. מסמך זה אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ועל כל אדם להתייעץ עם יועץ ו/או משווק השקעות בכל הנוגע לביצוע פעולה במוצרים פיננסיים ועם יועץ פנסיוני ו/או סוכן שיווק פנסיוני בכל הנוגע להצטרפות או עזיבת מוצרים פנסיוניים. כמו כן, מסמך זה אינו מהווה הצעה או המלצה לרכישת או מכירת מוצר פיננסי, לרבות קרן השתלמות, אופציות, יחידות השתתפות בקרן נאמנות או כל נייר ערך או מוצר פיננסי אחר, ואינו מהווה הצעה להצטרפות או עזיבת מוצר פנסיוני, לרבות קופת גמל, קרן השתלמות, קרן פנסיה או תכנית ביטוח. רכישת מוצר פיננסי בגינו נדרש פרסום תשקיף ודיווחים מיידיים, לרבות יחידות בקרנות נאמנות, תעשה על פי התשקיף והדיווחים המיידיים שבתוקף. כמו כן, מיטב בית השקעות בע"מ, וכן חברות שבשליטתה עוסקות, בין היתר, בניהול תיקי לקוחות, ניהול קרנות נאמנות, ניהול קופות גמל, ניהול קרנות השתלמות, ניהול קרנות פנסיה וחיתום, ועשוי להיות למי מהן עניין אישי במסמך זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמן ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. האמור במסמך זה נאסף ו/או מתבסס על מידע ממקורות שונים ולא בוצעה על-ידי מיטב בית השקעות ו/או כל חברה שבשליטתה בדיקה עצמאית של המידע האמור. האמור במסמך זה כולל הערכות, אומדנים ו/או תחזיות. מיטב בית השקעות בע"מ וכן כל חברה בשליטתה אינן אחריות לכל נזק, אובדן, הפסד או הוצאה מכל סוג שהוא, לרבות ישיר ועקיף, שייגרמו למי שמסתמך על האמור במסמך זה, כולו או חלקו. אין בתשואות העבר של המוצרים הפיננסיים כדי להעיד על תשואותיהם בעתיד. כל הזכויות, לרבות זכויות הקניין הרוחני, במסמך זה ובתוכנו, שייכות למיטב בית השקעות בע"מ ו/או לאחת או יותר מהחברות אשר בשליטתה, ואין לעשות בו כל שימוש שהוא, לרבות להפיצו ולהעתיקו, ללא קבלת אישורן מראש ובכתב.

אהבתם? שתפו…

לשיחה עם יועץ משכנתא התקשרו עכשיו 072-2118686

Facebook

אהבתם? שתפו...Share on facebook
Facebook
Share on google
Google
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
מעבר לסרגל הכלים