‎י״ח בניסן ה׳תשפ״ד‎

26 אפריל 2024

איזון תקציבי, ומהר

איזון תקציבי, ומהר

ככל שיגיע מהר יותר, כך המשבר יתקצר. איטליה כבר פועלת בכיוון. לפי התוכניות, ב-2013 התקציב צפוי התקציב להתאזן.

רון אייכל | 15.08.2011
תגיות : רון אייכלגרעון ממשלתיסקירה עולמיתשוק ההוןצרפתשוויץ.

  

מאקרו, אגרות חוב וריביות

 

|        לפני מספר שבועות איטליה שלמה את מחיר השמועות השליליות. השבוע הייתה זו צרפת.

|        איזון תקציבי ומהר. זהו הפתרון היחיד למשבר החובות ולאמון המשקיעים הפגוע.

|        ככל שיגיע מהר יותר, כך המשבר יתקצר. איטליה כבר פועלת בכיוון. לפי התוכניות, ב-2013 התקציב צפוי התקציב להתאזן.

|        בדומה למדינות אחרות, גם שווייץ רוצה מטבע מנוהל.

|        הסערה בשווקים לא הגיעה במיוחד למערכת הבנקאות.

 

%d7%a4%d7%a8%d7%a0%d7%a7-%d7%a9%d7%95%d7%95%d7%a6%d7%a8%d7%99
 

 

תחזית אירועים עולמית לשבוע הקרוב

 

מדינהשעהאירוע\פרסום כלכליחודש\

תקופה

נתון קודםתחזית השוק

 

שני, 15/8
ארה"ב15:30מדד Empire לתעשייה8-3.760.00
ארה"ב16:00השקעות זרים בניירות ערך אמריקאים6$23.6מיליארד$32.6מיליארד
ארה"ב20:25חבר הפד, Lockhart, נואם על הכלכלה

 

שלישי, 16/8
אנגליה11:30מחירים לצרכן7-0.1%-0.1%
א.אירו12:00מאזן סחר6-0.6

מיליארד אירו

0.0

מיליארד אירו

ארה"ב15:30מחירי יבוא7-0.5%-0.1%
ארה"ב15:30התחלות בנייה7629 אלף600 אלף
ארה"ב15:30אישורי בנייה7617 אלף605 אלף
ארה"ב16:15ייצור תעשייתי70.2%0.5%
ארה"ב16:15ניצולת בתעשייה776.7%77.0%

 

רביעי, 17/8
איסלנד12:00הכרזת ריבית מוניטרית17/84.25%4.25%
א.אירו12:00מחירים לצרכן70.0%0.6%-
ארה"ב15:30מחירים ליצרן7-0.4%0.1%
ארה"ב20:20חבר הפד, Fisher נואם

 

חמישי, 18/8
ארה"ב07:00חבר הפד, Dudley, נואם
אנגליה12:30הנפקת חוב ממשלתי
ארה"ב15:30מחירים לצרכן7-0.2%0.2%
ארה"ב15:30דרישות ראשוניות לדמי אבטלה12/8395 אלף400 אלף
ארה"ב17:00אינדיקטורים מובילים70.3%0.2%
ארה"ב17:00מכירות של בתים קיימים70.8%-2.7%

 

שישי, 19/8
ארה"ב07:00חבר הפד, Dudley, נואם
יפן07:30פעילות בכל התעשייה62.0%2.2%
קנדה14:00מחירים לצרכן7-0.7%0.2%
ארה"ב20:45חבר הפד, Pianalto, נואם על הכלכלה

* שעון ישראל

 

מאקרו, אגרות חוב וריביות

 

|        לפני מספר שבועות איטליה שלמה את מחיר השמועות השליליות. השבוע הייתה זו צרפת.

|        איזון תקציבי ומהר. זהו הפתרון היחיד למשבר החובות ולאמון המשקיעים הפגוע.

|        ככל שיגיע מהר יותר, כך המשבר יתקצר. איטליה כבר פועלת בכיוון. לפי התוכניות, ב-2013 התקציב צפוי התקציב להתאזן.

|        בדומה למדינות אחרות, גם שווייץ רוצה מטבע מנוהל.

|        הסערה בשווקים לא הגיעה במיוחד למערכת הבנקאות.

%d7%92%d7%a8%d7%a2%d7%95%d7%9f-%d7%9e%d7%9e%d7%a9%d7%9c%d7%aa%d7%99

איזון תקציבי – זהו הפתרון היחיד למשבר המדינות

זה לא סוד כי הפסימיות האופפת את שוקי ההון מאפשרת פריחתן של שמועות שליליות, בכל האמור למצבן של מדינות. ככל שאי הודאות פורחת, כך שמועות אלו מצליחות להביא לכדי מגמה שלילית באיגרות החוב של מדינות אלו. כל זאת, למרות שלא תמיד הייתה סיבה אמיתית לכך.

 

דוגמא טובה לכך היו איגרות החוב של ממשלת צרפת אשר סבלו בימים האחרונים מסנטימנט שלילי, לאחר שנפוצה שמועה כי, לאחר המהלך שנעשה לארה"ב סוכנויות הדירוג צפויות להפחית גם את רמת החוב של המדינה.

 

התוצאה הייתה עלייה בפער התשואה שבין איגרות החובשל צרפת למקבילה הגרמנית. לדוגמא, הפער בין שתי האיגרות לטווח של 10 שנים התרחב ב-8 נ"ב ביום ב' האחרון, לכדי 88.9 נ"ב.

 

רק אשרור רמת החוב של צרפת על ידי שלוש סוכנויות הדירוג המרכזיות, Moody’s, S&P ו-Fitch הצליח להזים את השמועות והביאלכדי צמצום בפער התשואה ביותר מ-20 נ"ב, לכדי 64.7 נ"ב.

 

חשוב לציין, כי צרפת היא אינה יוון, בכל האמור למימד הגודל. בעוד שלצרפת הייתה חשיבות מרכזית מאוד במהלכי חילוצה של יוון, אם צרפת נקלעת למשבר חובות, אין ספק כי יוון לא תוכל לסייע לה. לא יוכלו לעשות כן, גם איטליה וגרמניה.

על כן, צרפת וגם איטליה וספרד צריכות להתמודד עם משבר החובות שלהן בכוחות עצמן.

 

באופן ההצהרתי נעשים מהלכים בכיוון זה בספרד. בפועל, ספרד לא כל כך עמדה ביעדים ולראיה שיעור הגירעון בממשלתי בשנת 2010 עמד על 9.5%.

 

ראש ממשלת איטליה, ברלוסקוני, מודע לבעיה והאיש רוצה להראות לעולם מנהיגות מהי. על כן, הוא פועל במרץ לצמצם את הגירעון בצורה שכזו שכבר בשנת 2013 התקציב של ממשלת איטליה יהיה מאוזן.למזלה היחסי של איטליה, היא חתמה את שנת 2010 עם גירעון "צנוע" של 4.6%. על כן, יהיה לה קל הרבה יותר מספרד, לאזן את התקציב, שלה נרשם גירעון כפול, במונחי הכלכלה, בשנה זו.

 

למעשה, זהו הפתרון היחיד והמוחלט למשבר החובות האירופי ואפילו האמריקאי. במידה ושלוש המדינות צרפת, איטליה וספרד יגיעו לכדי איזון פיסקלי, אזי יהיה ברור למשקיעים כי מצבת החובות לא מידרדרת (להוציא מצב של מיתון והתכווצות הכלכלה) וסיכוי רק כי אף משתפרת.

 

הבעיה היא, היכולת להגיע למצב של איזון תקציבי וכמובן מה יהיה המחיר החברתי ממהלך שכזה. כפי הנראה, באיטליה הוא לא יהיה רב.

 

כלכלה ברגרסיה – האם הפרנק השווייצרי לקראת קיבוע?

המשבר שפרץ בשנת 2008 שבר כמה מוסכמות בניהול כלכלי\קפיטליסטי. בשבוע האחרון, נראה היה כי פרה קדושה נוספת עומדת להישחט, לפיה הבנק המרכזי השווייצרי מתכוון לקבע את המטבע ובכך לעצור את התחזקותו.

 

מראשית השנה התחזק הפרנק השווייצרי בשיעור הגבוה מ-21% כנגד הדולר האמריקאי (ןבכ-14% כנגד האירו). חשוב לציין כי הפרנק השווייצרי התחזק כנגד הדולר האמריקאי בשיעור הגבוה מהעלייה שנרשמה בזהב, כ-16% מראשית השנה. יתר על כן, מעניין לראות כי התפתחות המחיר של הזהב הייתה דומה לזו של הפרנק השווייצרי.

על כן, מהלך זה אמור למנוע את נהירת המשקיעים למטבע המקומי, התרים אחר חוף מבטחים בתקופות מצוקה.

 

אם יעשה כך, למעשה, יהיה זה קיבוע ראשון של המטבע מאשר שחרורו בשנת 1973, לאחר נטישת מערכת המטבעות Bretton Woods.

 

משמעות קיבוע המטבע היא שברמה נתונה של שח"ע של פרנקים לאירו או בטווח מוגדר, הבנק המרכזי ימיר כל כמות של מט"ח לפרנקים.

כעת, במידה והבנק המרכזי השווייצרי יהיה מעוניין לעשות כן הוא יצטרך לספוג את זרם המט"ח המגיע. נשאלת השאלה, מה יבחר לעשות הנגיד עם יתרות האירו והדולר אשר יקבלו כנגד הפרנקים (אולי הוא ישקיע אותן במדינות ה-PIIGS?).

 

המטרה של הבנק המרכזי השווייצרי היא להניע את המשקיעים מהמטבע המקומי, אולי אפילו על ידי הפחדה, תוך הפעלת משטר שהצלחתו מוטלת מאוד בספק.

 

היסטורית, מהלכים אלו כשלו. ראו ברזיל, יפן וסינגפור. גם ההצלחה הישראלית בתחום מוטלת בספק. לכן, להוציא את הרעש הכללי ואי הודאות שהבנק המרכזי מנסה להוסיף לשוק המט"ח שלו, להערכתנו, לא יהיה במהלך זה בכדי לשנות את מגמות הסחר של הפרנק כנגד האירו והדולר.

 

האם הסערה הגיעה גם למערכת הבנקאית? לא במיוחד.

אחד החששות המרכזיים שאירועים מהסוג שאנו עדים להם בשבועות האחרונים הוא עצירה של כל מנגנוני ההלוואות לטווח קצר, דבר שקרה לאחר אירוע קריסת Lehman Brothers.

 

זווית אחת להתבונן על רמת האמון בשווקים היא באמצעות הפער שבין ריבית ה-Libor לתקופה של חודש בודד לבין התשואה לפדיון על ה-T bill לתקופה זהה. בתרשים משמאל ניתן לראות את שני המכשירים ואת הפער ביניהם. לאחר קריסת בית ההשקעות Lehman עלה הפער בין ה-Libor לחודש וה-T bill לתקופה זהה ליותר מ-400 נ"ב. בשבועות האחרונים הוא נותר ברמה נמוכה מאוד של כ-20 נ"ב.

 

דרך נוספת היא לבחון את הפער בין ריבית ה-Libor לתקופות שונות לבין עלות החלפת הכסף מיום בודד לתקופות שונות (OIS) פער זה מספק אינדיקציה לרמת האמון בין הבנקים המסחריים. כאן, נרשמה החרפה קלה מאוד, לעומת חודש ספטמבר 2008 ואף בהשוואה למאי 2010 (משבר יוון ה-I).

 

חשוב לציין כי גם בתחום ניירות הערך המסחריים, בארה"ב, המונפקים על ידי חברות מסחריות לתקופה קצרה של עד שנה לא נרשמה הידרדרות בשבועות האחרונים. כלומר, לא נוצר קושי תזרימי לסקטור העסקי בדמות מחזור חוב לטווח קצר.

 

רווחי ההון נרשמו באיגרות החוב של ממשלת ארה"ב. הפחתת הדירוג החוב של המשק האמריקאי, על ידי סוכנות הדירוג S&P ודבריו של יו"ר מועצת הנגידים של ה-Fed, ברננקי, הביאו במהלך השבוע לכדי רווח הון באיגרות החוב של המדינה. כך לדוגמא, האיגרת לטווח של שנתיים נסחרה בסוף השבוע בתשואה לפדיון של 0.187%, הנמוכה ב-10 נ"ב מאשר הייתה בה לפני 5 ימים. בחלק הארוך נרשמו אף רווחים חדים יותר כאשר האיגרת ל-10 שנים נסחרה בסוף השבוע בתשואה לפדיון של 2.255%, הנמוכה ב-30 נ"ב מאשר הייתה בה ביום ו', לפני שבוע. מעניין לראות את הערכת השוק לגבי ריבית ה-Fed Fund – ראו תרשים מצד שמאל, לפער בששת החודשים האחרונים ובעמוד האינדיקטורים לשינוי בשבוע האחרון

 

באיגרות האירופיות נרשמה מגמה מעורבת כאשר האיגרת הגרמנית נותרה כמעט ללא שינוי בערכה בסיכום שבועי ונסחרה בתשואה לפדיון של 2.33%. האיגרות של איטליה וספרד נהנו השבוע מרווחי הון מרשימים של כ-110 נ"ב לאחר שהבנק המרכזי האירופי הודיע כי הוא מכוון לרכוש איגרות חוב של מדינות אלו. בסוף השבוע נסחרו איגרות החוב של 2 המדינות הללו ברמה הנמוכה מ-5%.
מנגד, נרשמו הפסדי הון באיגרות של יוון, של 38 נ"ב באיגרת ל-10 שנים לכדי 14.866%.

 

מעבר לכך, היו מספר חדשות בהקשר למשבר החובות, בשבוע האחרון. בין השאר, נציין את:

(1)   סוכנות הדירוג S&P הודיעה כי היא מעבירה את דירוג החוב של קפריסין ל-Creditwatch שלילי. משמעותו האופרטיבית תהייה הפחתת דירוג תוך ימים עד שבועות.

(2)   האיחוד האירופי וה-IMF הודיעו כי הם בטוחים שפורטוגל תעמוד השנה ביעד הגירעון התקציבי שנטלה על עצמה. כך, לעומת גירעון של 9.1% בשנת 2010 הוא צפוי להתכווץ לכדי 5.9%.

 

 

מסמך זה הוכן על-ידי מיטב בית השקעות בע"מ ו/או על-ידי אחת או יותר מהחברות שבשליטתה. מסמך זה אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ועל כל אדם להתייעץ עם יועץ ו/או משווק השקעות בכל הנוגע לביצוע פעולה במוצרים פיננסיים ועם יועץ פנסיוני ו/או סוכן שיווק פנסיוני בכל הנוגע להצטרפות או עזיבת מוצרים פנסיוניים. כמו כן, מסמך זה אינו מהווה הצעה או המלצה לרכישת או מכירת מוצר פיננסי, לרבות קרן השתלמות, אופציות, יחידות השתתפות בקרן נאמנות או כל נייר ערך או מוצר פיננסי אחר, ואינו מהווה הצעה להצטרפות או עזיבת מוצר פנסיוני, לרבות קופת גמל, קרן השתלמות, קרן פנסיה או תכנית ביטוח. רכישת מוצר פיננסי בגינו נדרש פרסום תשקיף ודיווחים מיידיים, לרבות יחידות בקרנות נאמנות, תעשה על פי התשקיף והדיווחים המיידיים שבתוקף. כמו כן, מיטב בית השקעות בע"מ, וכן חברות שבשליטתה עוסקות, בין היתר, בניהול תיקי לקוחות, ניהול קרנות נאמנות, ניהול קופות גמל, ניהול קרנות השתלמות, ניהול קרנות פנסיה וחיתום, ועשוי להיות למי מהן עניין אישי במסמך זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמן ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. האמור במסמך זה נאסף ו/או מתבסס על מידע ממקורות שונים ולא בוצעה על-ידי מיטב בית השקעות ו/או כל חברה שבשליטתה בדיקה עצמאית של המידע האמור. האמור במסמך זה כולל הערכות, אומדנים ו/או תחזיות. מיטב בית השקעות בע"מ וכן כל חברה בשליטתה אינן אחריות לכל נזק, אובדן, הפסד או הוצאה מכל סוג שהוא, לרבות ישיר ועקיף, שייגרמו למי שמסתמך על האמור במסמך זה, כולו או חלקו. אין בתשואות העבר של המוצרים הפיננסיים כדי להעיד על תשואותיהם בעתיד. כל הזכויות, לרבות זכויות הקניין הרוחני, במסמך זה ובתוכנו, שייכות למיטב בית השקעות בע"מ ו/או לאחת או יותר מהחברות אשר בשליטתה, ואין לעשות בו כל שימוש שהוא, לרבות להפיצו ולהעתיקו, ללא קבלת אישורן מראש ובכתב.

אהבתם? שתפו…

לשיחה עם יועץ משכנתא התקשרו עכשיו 072-2118686

Facebook

אהבתם? שתפו...Share on facebook
Facebook
Share on google
Google
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
מעבר לסרגל הכלים