‎ט׳ בניסן ה׳תשפ״ד‎

16 אפריל 2024

גירעון של 5.5% ב 2013

גירעון של 5.5% ב-2013

האינדיקטורים למשק האמריקאי שפורסמו השבוע בסך הכול ממשיכים לצקת אופטימיות לגבי המשק האמריקאי ולכך שהוא לא נכנס למיתון, מצב בו שרויה הכלכלה האירופאית.

רון אייכל | 20.12.2012
תגיות : רון אייכלאינפלציהסקירה עולמיתשוק ההוןמשבר החובותארה"בסין.

 

מאקרו, אגרות חוב וריביות                        

|        המשק האמריקאי ממשיך לייצר התפתחויות סבירות בהחלט

|        במיוחד, נתונים משוק העבודה מפתיעים לחיוב – הדרישות הראשוניות לדמי אבטלה

|        הבית הלבן פרסם את הצעת התקציב ל-2013 – הגירעון יגיע ל-5.5%

|        עדכון לגבי המרוץ הרפובליקאי לבית הלבן

 

מניות

|        שוק המניות היפני היה השבוע במקום הראשון מבחינת התשואה

|        מהו פוטנציאל להמשך התפתחות זו בהמשך השנה?

%d7%94%d7%92%d7%a8%d7%a2%d7%95%d7%9f-%d7%94%d7%a4%d7%99%d7%a1%d7%a7%d7%9c%d7%99 

תחזית אירועים עולמית לשבוע הקרוב

 

מדינהשעהאירוע\פרסום כלכליחודש\

תקופה

נתון קודםתחזית השוק

 

שני, /220
ארה"ביום הנשיאים – אין מסחר
צרפת16:00הנפקות חוב לטווח של עד שנה

 

שלישי, 21/2
יפן06:30הפעילות בכל ענפי המשק121.1%-1.5%
קנדה15:30מכירות קמעוניות120.3%0.2%-
א.אירו17:00אמון צרכנים220.7-20.1-
ארה"ב20:00הנפקת 35$ מיליארד לשנתיים

 

רביעי, 22/2
צרפת08:30מחירים לצרכן10.4%0.2%-
א.אירו11:00מנהלי הרכש – מצרפי250.450.5
א.אירו12:00הזמנות חדשות לתעשייה121.2%-0.5%
ארה"ב17:00מכירות של בתים קיימים14.61 מיליון4.65 מיליון

 

חמישי, 23/2
גרמניה11:00IFO – אקלים כלכלי291.492.8
ארה"ב15:30דרישות ראשוניות לדמי אבטלה18/2348 אלף355 אלף

 

שישי, 24/2
בריטניה11:30תוצר מקומי גולמי – הערכה4Q0.8%-0.8%-
ארה"ב16:55אמון הצרכנים של אונ' מישיגן – סופי272.573.0
ארה"ב17:00מכירות של בתים חדשים1307 אלף315 אלף
ארה"ב20:30אישים מה-Fed נואמים על המדיניות המוניטרית

* שעון ישראל

 

 

 

מאקרו, אגרות חוב וריביות

 

|        המשק האמריקאי ממשיך לייצר התפתחויות סבירות בהחלט

|        במיוחד, נתונים משוק העבודה מפתיעים לחיוב – הדרישות הראשוניות לדמי אבטלה

|        הבית הלבן פרסם את הצעת התקציב ל-2013 – הגירעון יגיע ל-5.5%

|        עדכון לגבי המרוץ הרפובליקאי לבית הלבן

 

הכלכלה האמריקאית ממשיכה לייצר דיווחים חיוביים

האינדיקטורים למשק האמריקאי שפורסמו השבוע בסך הכול ממשיכים לצקת אופטימיות לגבי המשק האמריקאי ולכך שהוא לא נכנס למיתון, מצב בו שרויה הכלכלה האירופאית.

 

משלל האינדיקטורים שפורסמו נציין את:

(1)   המכירות הקמעוניות בחודש ינואר עלו בשיעור של 0.4%, בהמשך לאי-שינוי בחודש דצמבר.

(2)   מדד הייצור של איזור ניו-יורק, מדד Empire עלה מרמה של 13.48 נק' בינואר לכדי 19.53 נק' בפברואר.

(3)   המספר הדרישות הראשוניות לדמי אבטלה הסתכמו בשבוע של ה-11 לפברואר ב-348 אלף, ירידה מרמה של 361 אלף שבוע לפני כן, ולעומת רמה של כ-400 אלף, לשבוע בחודש ספטמבר 2011. נזכיר כי בשיא משבר     ה-Subprime מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה עמד על כ-650 אלף לשבוע.

 

אולי האינדיקטור החלש השבוע היה הייצור התעשייתי, אשר נותר בחודש ינואר ללא שינוי. אולם, נתון זה פורסם בהמשך להתרחבות מרשימה מאוד של 1% בחודש דצמבר.באופן כללי, ניתן לומר כי הייצור התעשייתי התרחב בשלושת החודשים האחרונים ב-0.3% בממוצע לחודש.

 

השוק צופה לצמיחה של 2.0% ברבע הראשון (במונחים שנתיים, ובמחירים קבועים), תוך עליה רצופה לכדי 2.5% ברבע הרביעי. כך, לפי השוק בכלכלה האמריקאית תצמח השנה ב-2.2%. להערכתנו, לאור הנתונים האחרונים למשק האמריקאי, הכלכלה בהחלט עשויה להפתיע לחיוב.

 

לאינדיקטורים החיוביים המגיעים מארה"ב יש לצרף את דבריו של ברננקי, לפיהם, מצבם של הבנקים הקטנים הולך ומשתפר כאשר ההפרשה לחובות מסופקים אצלם פוחתת וכך גם מצב ההון. לרוע המצב, התפתחויות אלו הן עדיין לא מנת חלקם של הבנקים הגדולים.

 

כלומר, אנו בהחלט ממשיכים להחזיר בגישה כי הכלכלה האמריקאית לא נכנסת למיתון, אלא תמשיך להשתפר בהמשך השנה. גישה זו מעניקה יתרון לאיגרות חוב קונצרניות, אשר רושמות בשבועות האחרונים רווחי הון, תוך סגירת פער התשואה מול הממשלתית.

 

 

הגירעון הממשלתי האמריקאי לשנת 2013 – אין הפתעות

הבית הלבן פרסם את הצעת התקציב לשנת הכספים 2013, אשר מתחילה באוקטובר 2012 ומסתיימת בסוף ספטמבר 2013. נדגיש, כי זו רק ההצעה שאותה צריך לאשר הקונגרס עד ל-30  לספטמבר (בכדי שזרם החשמל לא ייפסק…).

 

ראשית, נציין כי הגירעון בשנה הפיסקלית של 2011 (השנה שהסתיימה ב-30/9/2011), הסתכם ברמה של 8.7% מהתוצר. כמו כן, לפי תחזית האוצר, הגירעון בשנה הפיסקלית הנוכחית 2012 יגיע לכדי 8.5% מהתוצר, שהם 1.33 טריליון דולר, רמה גבוהה במעט מזו של השנה שחלפה.

 

הצעת התקציב של הנשיא מכילה מספר מצומצם של הפתעות והיא די דומה למתווה שהוצע ל-"Super Committee" בשנה שעברה. יתר על כן, התחזית לגירעון ב-10 השנים הקרובות הידרדרה במעט בהשוואה לתחזית הקודמת של האוצר, בהשפעת שינוי בהנחות לגבי הסביבה הכלכלית. לפי התקציב, נראה כי הבית הלבן מנסה לצמצם את הטבות המס ולהשקיע יותר בתשתיות.

 

בבית הלבן צופים התכווצות של הגירעון הפיסקלי בשנים הקרובות כאשר בשנת 2018 התקציב יעבור לעודף, אם נשמיט את תשלומי הריבית. אם ניקח אותם בחשבון אזי הגירעון יסתכם ב-2.7% מהתוצר. בשנים שלאחר מכן, צפוי הגירעון לשוב ולהתרחב קלות, כאחוז מהתוצר.

 

לפי התכנית, החוב הממשלתי המוחזק בידי הציבור שהיה בסוף 2011 ברמה של 67.7% מהתוצר יגיע לרמה של 77.8% מהתוצר בשנת 2016 ולאחר מכן יחל להצטמצם תוך התייצבות ברמה של 76.5% מהתוצר, החל בשנת 2020.

כעת, ההצעה צפויה לעבור לקונגרס, אשר צפוי בחודשים הקרובים להמשיך ולאשר הקלות מס שתוקפן צפוי לפוג. לפי מבנה הקונגרס האמריקאי, והעובדה כי זו שנת בחירות, לא יהיה פשוט לנשיא לאשר את התקציב.

 

הקמפיין הרפובליקאי לבית הלבן – עדכון

מאז תחילת ינואר, עד כה, נערכו בחירות לרשות המפלגה הרפובליקנית ב-9 מדינות. מיט רומני, אשר סומן כמועמד המוביל לזכות במרוץ, קיבל את רוב הקולות בארבע מדינות (ניו המפשייר, פלורידה, נוודה, מיין).

ריק סאנטרום, שעד זכייתו בבחירות באיווה (המדינה הראשונה בה נערכים הבחירות), היה מועמד אלמוני שאף אחד לא הותיר לו סיכוי לנצח, קיבל גם כן את מירב הקולות בארבע מדינות (איווה, קולרדו, מינסוטה, מיזורי). ניוט גרינגריץ', המועמד השלישי זכה בבחירות בדרום קרוליינה.

 

נזכיר, כי בכדי לזכור בבחירות על המועמד לזכות ב-1,144 צירים. עד כה, מיט רומני מוביל עם זכייה ב-123 צירים, אחריו ריק סאנטרום עם 72 צירים.

 

מה בהמשך?

ב-28 לפברואר צפויים בחירות באריזונה ומישיגן. רוב הסקרים הארציים שפורסמו מראים כי מצבו של סאנטורום עדיף על זה של רומני, וכי יגבר עליו, בשתי המדינות (למרות שאביו של מיט רומני היה מושל מישיגן).

ב-3 למארס צפויים בחירות בוושינגטון, ושלושה ימים לאחר מכן יגיע "יום שלישי הגדול" (Super Tuesday), שם יתקיימו בחירות ב-12 מדינות באותו היום. המדינות בהן יערכו הבחירות הן: אלסקה, ג'אורג'יה, איידהו, מסצ'וסטס, צפון דקוטה, אוהיו, אוקלהומה, טנסי, וורמונט ווירג'יניה.

 

המרוץ יסתיים, לכל המאוחר, ב-26 ביוני, בבחירות שייערכו ביוטה.

 

 

מניות

|        שוק המניות היפני היה השבוע במקום הראשון מבחינת התשואה

|        מהו פוטנציאל להמשך התפתחות זו בהמשך השנה?

 

השוק היפני הוא המנצח השבועי

שוק המניות של יפן רשם השבוע עלייה של 4.88% (במונחי מטבע מקומי), הגבוהה ביותר מבין שוקי המניות המרכזיים.

 

התפתחות זו הייתה, בראשונה, תוצאה ישירה של נפילת הין היפני לשפל של 6 חודשים כנגד הדולר האמריקאי, כל זאת כאשר מתפרסמים דיווחים של גופים ברחבי העולם אשר צופים היחלשות נוספת של המטבע.

הין היפני נחלש בשבוע המסחר, כנגד מרבית מטבעות הסחר המרכזיים, בעקבות הודעה של הבנק המרכזי, לפיה הוא מתכוון להגדיל את גודלה של הקרן לרכישת נכסים, ב-30 טריליון ין.

 

אם לא די בכך, אזי גם דיווחים כלכליים טובים בארה"ב, שיפרו את התחושה הכללית, הן ביחס לשוק המניות בכלל והן ביחס ליצואניות היפניות לשוק האמריקאי.

 

משלל החברות שמנותיהן נסחרות במדד ה-Nikkei נציין את: Mazda שמנייתה עלתה בשבוע המסחר האחרון ב-11.7%, מניית Komatsu שהוסיפה 10.6% לערכה וחברת Panasonic שמנייתה טיפסה ב-8.3%.

 

סביבת המאקרו לא זוהרת במיוחד בכל האמור למשק היפני. ברבע הרביעי, התכווצה הכלכלה היפנית ב-0.8% (במונחים שנתיים ובמחירים קבועים), לעומת הרבע השלישי אשר רשם התרחבות של 1.5%, לעומת הרבע השני. השוק צופה כי המשק היפני יצמח השנה בשיעור של 1.5%, כלומר צמיחה חסר ביחס לפוטנציאל המשק העומד על כ-2%.

 

באופן כללי, שוק המניות היפני, נסחר במכפיל עתידי של 22, שבהשוואה למכפילים חזויים בשווקים אחרים הוא אינו אטרקטיבי במיוחד בהשוואה ל-13 ב-S&P 500 או אפילו      ל-15.6 במניות ה-NASDAQ.

עם זאת, במונחים מקומיים, אם נשווה את המכפיל לתשואת איגרות החוב הקונצרניות לטווח ארוך, אזי אלו נסחרות בתשואה לפדיון של כ-2%, המגלם מכפיל של 50. כלומר, ביחס לאלטרנטיבות המקומיות שוק המניות היפני עשוי להיות מעניין. כלומר, מי שמעוניין להיחשף לכלכלה היפני, עדיף שיעשה זו באמצעות מניות.

 

יתר על כן, הואיל ועליות השערים של השבוע האחרון היו תוצאה של אירוע חיצוני, השפעת הבנק המרכזי, ולא עקב שיפור משמעותי במהלך העסקי של החברות, אנו לא רואים בו שינוי עקרוני, במיוחד לאור העובדה כי השפעה של אירועים כאלו הם קצרי טווח ונוטים להתהפך לעתים קרובות.

 

 

מסמך זה הוכן על-ידי מיטב בית השקעות בע"מ ו/או על-ידי אחת או יותר מהחברות שבשליטתה. מסמך זה אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ועל כל אדם להתייעץ עם יועץ ו/או משווק השקעות בכל הנוגע לביצוע פעולה במוצרים פיננסיים ועם יועץ פנסיוני ו/או סוכן שיווק פנסיוני בכל הנוגע להצטרפות או עזיבת מוצרים פנסיוניים. כמו כן, מסמך זה אינו מהווה הצעה או המלצה לרכישת או מכירת מוצר פיננסי, לרבות קרן השתלמות, אופציות, יחידות השתתפות בקרן נאמנות או כל נייר ערך או מוצר פיננסי אחר, ואינו מהווה הצעה להצטרפות או עזיבת מוצר פנסיוני, לרבות קופת גמל, קרן השתלמות, קרן פנסיה או תכנית ביטוח. רכישת מוצר פיננסי בגינו נדרש פרסום תשקיף ודיווחים מיידיים, לרבות יחידות בקרנות נאמנות, תעשה על פי התשקיף והדיווחים המיידיים שבתוקף. כמו כן, מיטב בית השקעות בע"מ, וכן חברות שבשליטתה עוסקות, בין היתר, בניהול תיקי לקוחות, ניהול קרנות נאמנות, ניהול קופות גמל, ניהול קרנות השתלמות, ניהול קרנות פנסיה וחיתום, ועשוי להיות למי מהן עניין אישי במסמך זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמן ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. האמור במסמך זה נאסף ו/או מתבסס על מידע ממקורות שונים ולא בוצעה על-ידי מיטב בית השקעות ו/או כל חברה שבשליטתה בדיקה עצמאית של המידע האמור. האמור במסמך זה כולל הערכות, אומדנים ו/או תחזיות. מיטב בית השקעות בע"מ וכן כל חברה בשליטתה אינן אחריות לכל נזק, אובדן, הפסד או הוצאה מכל סוג שהוא, לרבות ישיר ועקיף, שייגרמו למי שמסתמך על האמור במסמך זה, כולו או חלקו. אין בתשואות העבר של המוצרים הפיננסיים כדי להעיד על תשואותיהם בעתיד. כל הזכויות, לרבות זכויות הקניין הרוחני, במסמך זה ובתוכנו, שייכות למיטב בית השקעות בע"מ ו/או לאחת או יותר מהחברות אשר בשליטתה, ואין לעשות בו כל שימוש שהוא, לרבות להפיצו ולהעתיקו, ללא קבלת אישורן מראש ובכתב.

אהבתם? שתפו…

לשיחה עם יועץ משכנתא התקשרו עכשיו 072-2118686

Facebook

אהבתם? שתפו...Share on facebook
Facebook
Share on google
Google
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
מעבר לסרגל הכלים