‎י״ב בניסן ה׳תשפ״ד‎

19 אפריל 2024

הפחתה של ריבית בנק ישראל לרמה של 3%

הפחתה של ריבית בנק ישראל לרמה של 3%

ההחלטה של בנק ישראל נובעת מההחרפה בסביבה הכלכלית העולמית ומעדכון כלפי מטה של תחזיות הצמיחה לעולם ולישראל.

רון אייכל | 27.09.2011
תגיותריבית הפרייםריבית בנק ישראלבנקאותרון אייכלשוק ההון.

אתמול פורסמה החלטת הנגיד להפחית את הריבית במשק ב 25- נ"ב לכדי 3.0% ההחלטה נובעת מההחרפה בסביבה הכלכלית העולמית ומהעדכון כלפי מטה של התחזיות הצמיחה לעולם ולארץ.

אמנם, הקונצנזוס בשוק היה לכדי יציבות בריבית וגם שלנו, אך אין בהחלטה זו שום הפתעה שהרי ידוע כי נגיד בנק ישראל הוא כזה הממהר לפעול, לכל כיוון. השוק כבר ציפה להפחתת ריבית כבר בחודש שעבר, ולכן זו לא מתקבלת כלל בהפתעה, ובהתאם לא צפויה להביא לכדי שינוי משמעותי במחירי הנכסים בשוק. יתר על כן, אין בהפחתה זו משום לשנות במאום את הפעילות הריאלית במשק, גם לאור עוצמת הקיצוץ (רק 25 נ"ב) וגם מפאת העובדה שהריבית הריאלית במשק היא נמוכה מאוד – אפסית, וגם כך היא תומכת מאוד בפעילות הכלכלית – גם ב 3.25%- וגם ב 3.0%-. אכן, הפחתת הריבית מצביעה על האקטיביזם של נגיד הבנק הממהר לפעול כאשר הוא מזהה תפנית בפעילות הכלכלית, אך ברמת ריבית כה נמוכה ובמינון כה דל, יש ספק רק במידת האפקטיביות של הצעד.

משלהי 2008 הריבית הריאלית הקצרה במשק היא שלילית או אפסית. זאת, כאשר רמת הפעילות במשק לא חייבה רמה זו בכל התקופה. הדבר מקבל משנה תוקף על רקע שיעור האבטלה הנמוך ותוספות השכר בסקטור הציבורי. בהתאם, יש לקחת בחשבון כי הריבית הריאלית הקצרה במשק, צפויה להישאר ברמה נמוכה עוד תקופה ממושכת.לא רק המשק האמריקאי או האירופי חווים מהלך של יפניזציה. דבר דומה קורה גם לתשואות הריאליות הקצרות בישראל.

אגב, הריבית הבנק המרכזי הריאלית (בניכוי האינפלציה ב 12- החודשים האחרונים) בישראל היא נמוכה מאשר ביפן. מי אם לא נגיד בנק ישראל צריך להבין שמציאות שכזו, למשך שנים, היא בעייתית. עכשיו, כולנו כבר בעמדת המתנה להפחתה הבאה, שתבוא עלינו במהרה, בחודש הבא

 %d7%90%d7%99%d7%a0%d7%a4%d7%9c%d7%a6%d7%99%d7%94

אהבתם? שתפו…

לשיחה עם יועץ משכנתא התקשרו עכשיו 072-2118686

Facebook

אהבתם? שתפו...Share on facebook
Facebook
Share on google
Google
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
מעבר לסרגל הכלים