‎י׳ בניסן ה׳תשפ״ד‎

18 אפריל 2024

טרישה מכין את הקרקע להעלאת ריבית

טרישה מכין את הקרקע להעלאת ריבית

טרישה הכין את הקרקע לכדי העלאה נוספת ובודדת, לעת עתה, של הריבית בגוש, על רקע החשש מפני האינפלציה בגבוהה מידי לטעמו – 2.8%, ב-12 החודשים האחרונים, עד אפריל.

רון אייכל | 14.06.2011
תגיות : שוק ההוןסקירת שוקרון אייכלריבית בסין.


מאקרו, אגרות חוב וריביות

 

|        טרישה מכין את הקרקע להעלאת ריבית נוספת בגוש האירו.

|        העודף המסחרי בסין הולך וקטן עקב הביקושים הפנימיים, כך גם ייסוף היואן.

|        תתכן העלאת ריבית בסין בכדי לצמצם את הביקושים הפנימיים.

|        השבוע נמשכו רווחי ההון בשוק ה-UST.

 

מניות

|        טקטית, חשיפה נמוכה למניות הייתה המשתלמת ביותר בשבועות האחרונים.

|        ככל הנראה, החולשה ביחס לאג"ח תמשך גם בשבועות הקרובים.

|        עם זאת, אסטרטגית, זהו האפיק האטרקטיבי ביותר.

%d7%a8%d7%99%d7%91%d7%99%d7%aa-%d7%94%d7%a4%d7%93

תחזית אירועים עולמית לשבוע הקרוב

 

מדינהשעהאירוע\פרסום כלכליחודש\

תקופה

נתון קודםתחזית השוק

 

 

שני, 13/6
יפן02:50הזמנות של מכונות41.0%1.7%
ארה"ב16:30חבר ה-Fed, Lacker, נואם על התעשייה

 

שלישי, 14/6
ארה"ב02:00חבר ה-Fed, Fisher, נואם על הכלכלה
אנגליה11:30מחירים לצרכן51.0%0.2%
ארה"ב15:30מחירים ליצרן50.8%0.1%
ארה"ב15:30מכירות קמעוניות50.5%0.5%-
ארה"ב17:00מלאים בעסקים41.1%0.9%
יפןהכרזת ריבית מוניטרית14/60.1%0.1%

 

רביעי, 15/6
אנגליה11:30שיעור אבטלה – ILO47.7%7.7%
ארה"ב15:30מחירים לצרכן50.4%0.1%
ארה"ב15:30מדד הייצור של Empire611.8813.00
ארה"ב16:00הזקעות זרים בני"ע אמריקאיים424.0$ מיליארד36.0$ מיליארד
ארה"ב16:15ייצור תעשייתי50.0%0.2%
ארה"ב16:15ניצולת הייצור576.9%77.0%

 

חמישי, 16/6
א.אירו12:00מחירים לצרכן50.6%0.0%
איסלנד12:00הכרזת ריבית מוניטרית15/64.25%4.25%
ארה"ב15:30דרישות ראשוניות לדמי אבטלה11/6427 אלף420 אלף
ארה"ב15:30אישורי בנייה5563 אלף556 אלף
ארה"ב15:30התחלות בנייה5523 אלף545 אלף

 

שישי, 17/6
ארה"ב16:55אמון הצרכנים של מישיגן674.374.0
ארה"ב17:00אינדיקטורים מובילים50.3%-0.3%

* שעון ישראל

 

מאקרו, אגרות חוב וריביות

 

|        טרישה מכין את הקרקע להעלאת ריבית נוספת בגוש האירו.

|        העודף המסחרי בסין הולך וקטן עקב הביקושים הפנימיים, כך גם ייסוף היואן.

|        תתכן העלאת ריבית בסין בכדי לצמצם את הביקושים הפנימיים.

|        השבוע נמשכו רווחי ההון בשוק ה-UST.

 

טרישה מכין את הקרקע להעלאת ריבית נוספת בחודש יולי

ביום חמישי, הכריזו בבנק המרכזי האירופי על הריבית לחודש הקרוב. לא היו הפתעות בהכרזה והריבית נותרה ללא שינוי, ברמה של 1.25%.

 

עם זאת, טרישה הכין את הקרקע לכדי העלאה נוספת ובודדת, לעת עתה, של הריבית בגוש, על רקע החשש מפני האינפלציה בגבוהה מידי לטעמו – 2.8%, ב-12 החודשים האחרונים, עד אפריל.

 

טרישה, די משוכנע כי הכלכלה האירופית עברה את נקודת העל-חזור מבחינת הצמיחה. די אם נתבונן על תחזית הצמיחה של השוק למשק הגרמני לשנה הנוכחית. זו עומדת על 3.25%, כאשר התחזית הנמוכה ביותר בשוק היא של 2.5% והגבוהה היא 3.7%. גם ביחס למשק הצרפתי הצפי הוא חיובי למדי, כאשר תחזית השוק עומדת על 2.15%.

 

במבט על האינפלציה לעתיד, וחרף החשש של טרישה, נראה שפוטנציאל לחריגה משמעותית מיעד האמצע – 2% – הוא נמוך. זאת, במיוחד לאור העובדה כי מחירי הסחורות ובמיוחד של הנפט הגולמי רשמו התייצבות או הוזלה בשבועות האחרונים.

עדות מסוימת לכך שהשוק לא מאמין באינפלציה ניתן לקבל על ידי ציפיות שוק ההון האירופי. לראיה, ציפיות האינפלציה ל-2 השנים הקרובות בגרמניה עומדות על 1.28%. הציפיות לתקופה דומה בצרפת עומדות על 1.63%.

 

עדכון לגבי יוון – הקפה יווני מתייקר. הפרלמנט היווני אישר בסוף השבוע חבילת צנע נוספת, שמטרתה היא לצמצם את הגירעון בהיקף של 6.4 מיליארד אירו (9.2 מיליארד דולר). באופן כללי צמצום הגירעון יושג על ידי הפחתת הוצאות ולא על ידי העלאת שיעורי המס, להוציא העלאת המע"מ במסעדות או בבתי קפה מ-13% כיום, לכדי 23%, הזהה לשיעור המע"מ בכל המשק.

האם סין בדרך לאיבוד כוחה בסחר החוץ?

לפני מספר חודשים כבר דיווחנו על אירוע לפיו העודף המסחרי של סין הידרדר לרמה שלילית. אז, היה האירוע נראה כחד פעמי. אולם כעת, נראה כי כבר מתפתחת מגמה.

 

וכך, נראה כי הביקושים הפנימיים של סין מאפילים על הכוחות הבינלאומיים וכתוצאה מכך, העודף המסחרי קטן משמעותית. לכך, עשויות להיות השפעה משמעותית על חוסר האיזון הקיים בתחום סחר החוץ של סין ואולי אף בפוליטיקה העולמית.

 

כך, לאחר שבשנים האחרונות היינו עדים לעודף יצוא ברמה של כ-30-25 מיליארד דולר לחודש, בחודש מאי דיווחה סין על עודף מסחרי של 13.1 מיליארד דולר. זאת, לעומת עודף של 20 מיליארד דולר, בחודש המקביל לפני שנה. בשלושת החודשים האחרונים הסתכם העודף המסחרי בכ-6 מיליארד דולר, בממוצע לחודש.

 

הירידה בעודף המסחרי היא תוצאה של התגברות משמעותית ביבוא אשר צמח ב-12 החודשים האחרונים ב-29%, לעומת התרחבות של 19% ביצוא.

 

ככל הנראה, מעבר לביקושים הפנימיים בסין, גם הייסוף הטכני הנמשך שם משפיע על מגמות הסחר. מתחילת השנה ייוסף היואן הסיני כנגד הדולר האמריקאי בשיעור של 1.9% וב-5.1% ב-12 החודשים שחלפו, מאז הסינים שבו לחזק את המטבע שלהם.

 

במידה והסינים לא מרוצים מההתפתחויות האחרונות בזירת סחר החוץ עומדות בפניהם שתי אופציות פשוטות. הראשונה היא להפסיק או לצמצם את התחזקות היואן. השנייה היא להעלות את הריבית ועל ידי כך לקוות כי הדבר יצנן את הביקושים במשק ואת היבוא.

 

הדרך הקלה היא בלימת ייסוף היואן. סימנים לכך אפשר כבר לראות בחודשיים האחרונים. גם ציפיות המשקיעים לגבי העלאת הריבית גברו בימים האחרונים.

 

נמשכים רווחי ההון בשוק ה-UST. השוק מעריך העלאת ריבית ראשונה ב-11/2012

איגרות החוב של ממשלת ארה"ב רשמו שבוע חיובי נוסף. באופן כללי, החשש מפני חולשה כלכלית הביאו למגמה זו.

יתר על כן, גם דבריו של נשיא שלוחת ה-Fed, של ניו-יורק, Dudley, תמכו במחירי האג"ח. Dudley טען כי "הצמיחה הכלכלית תימשך, אך האינדיקטורים האחרונים מצביעים על כך שיש סיכון, שהצמיחה בעתיד תהיה נמוכה מהתחזיות".

 

כך, הערכת המשקיעים לחולשה הכלכלית באה לידי ביטוי בכך שצפי השוק לכדי העלאת הריבית ל-0.5% תתרחש רק בחודש נובמבר 2012.זאת, כאשר לפני חצי שנה (בחודש ינואר) עמדו הערכות השוק על העלאה ראשונה בחודש ינואר 2012. כלומר, בתוך 6 חודשים נדחה, לפי השוק, מועד העלאת הריבית הראשון ב-10 חודשים.

 

איגרות החוב לטווח של שנתיים רשמו רצף של רווחי הון זה 9 שבועות. היה זה הרצף הארוך ביותר מאז פברואר 2008. בסוף השבוע נסחרה האיגרת בתשואה לפדיון של 0.398%.

ה-UST ל-10 שנים רשמה גם היא רווח הון בשבוע שחלף ונסחרה בסופו בתשואה לפדיון של 2.969%, הנמוכה ב-2 נ"ב מאשר נסחרה בה לפני שבוע.

 

נציין כי, ה-Federal Reserve פרסם את המסמך האחרון ל-2QE (ה-600 מיליארד דולר) המתאר את היקף הרכישות של אג"ח ממשלתיות, עד סוף יוני. עם זאת, גם בתחילת יולי ימשכו ההשקעות, כתוצאה מתשלום קרן או קופון.

 

יתר על כן, השבוע הודיע ה-Federal Reserve, כי בחינת היקף ההון השנתית של מערכת הבנקאות האמריקאית תורחב לכדי 35 בנקים מסחריים. לפי הקריטריון החדש כל תאגיד בנקאי שסך נכסיו עולה על 50 מיליארד דולר יצטרך לאמץ מנגנון חדש של תכנון הון "צופה עתיד", בכדי להתמודד עם הסיכונים הספציפיים שלו. התוצאה החיובית היא שייתכן וחלק מהבנקים, הנמצאים בבעלות חלקית או מלאה של המדינה, יוכל להגביר את הדיבידנד או לרכוש מניות, בשנה הבאה. מנגד, בנקים שלא יעברו את המבחן לא יוכלו לחלק הון.

נזכיר כי בחודש מארס, מספר בנקים (מקבוצת 19 הבנקים הגדולים) כגון JPMorgan או Wells Fargoסיימו את בחינת ההון וקיבלו אישור לחלוקת דיבידנד, או לרכישת מניותיהם.

 

מניות

 

|        טקטית, חשיפה נמוכה למניות הייתה המשתלמת ביותר בשבועות האחרונים.

|        ככל הנראה, החולשה ביחס לאג"ח תמשך גם בשבועות הקרובים.

|        עם זאת, אסטרטגית, זהו האפיק האטרקטיבי ביותר.

 

שוק המניות במגמה שלילית? לא לזמן ארוך

שוקי המניות בעולם נמצאים בשבועות האחרונים במגמה שלילית. על הסיבות לכך כבר עמדנו בהרחבה, כבר בסקירות בעבר.מדד ה-S&P 500 איבד השבוע 2.2%, ו-6.8% מרמת השיא שנרשמה בסוף אפריל.

 

בשבועות האחרונים נרשם מהלך של מימושים. לא ניתן לומר בוודאות כי גל המימושים תם. לדעתנו, עדיין רמת הסבירות שנראה בשבועות האחרונים חולשה של שוק המניות ביחס לשוק האג"ח העולמי היא גבוהה. זאת, על רקע הצפי לאינדיקטורים חלשים, אי הבהירות לגבי משבר החובות באירופה וגם בהסתמך על העונתיות המאפיינת את שוק המניות, לפיה חודשי הקיץ מתאפיינים בתשואות חלשות.

 

זווית נוספת הממחישה את החולשה באפיק המנייתי היא באמצעות רמת התנודתיות בשוקי המניות, לעומת התנודתיות בשוקי האג"ח.

התרשים שמשמאל מציג את התנודתיות בשוק המניות העולמי ביחס לשוק האג"ח העולמי. בשנה האחרונה, רמת התנודתיות בשוק המניות הייתה גבוהה פי 6 מאשר בשוק האג"ח. בתחילת אפריל, המועד בו החלו ירידות השערים בשוק המניות, נרשמה עלייה ברמת התנודתיות היחסית לרמה של פי 8.

הרעיון העומד מאחורי תרשים זה הוא שהמשקיעים מקצים את השקעותיהם בין מניות ואיגרות חוב על סמך הנחת תשואה צפויה וסיכון – קרי, סוג של מדד Sharpe. עלייה זו, לפי 8, מצביעה על כך שהסיכון במניות עלה, באופן יחסי, לסיכון באג"ח. משמעות הדבר היא בהינתן שכל שאר הדברים נותרים ללא שינוי, מידת האטרקטיביות של איגרות החוב גוברת, על חשבון מניות.

 

בסוף השבוע האחרון יחס התנודתיות עמד על פי 7 שהוא עדיין גבוה למדי. ולפיכך, האפיק המניתי נותר בעמדת חסר, ביחס לאג"חי.

 

מעבר לכך, להערכתנו, שוק המניות הוא האטרקטיבי ביותר במבט לאופק של 12 עד 36 חודשים. לפי מודל התמחור שלנו, אשר מבוסס על הפער שבין הרמה שבה נסחרים 5 יחסים פיננסיים לבין רמתם הנוכחית, שוק המניות העולמי זול בכ-24% מאשר רמתו הממוצעת ב-16 השנים האחרונות.

 

הערכה זו מקבלת משנה תוקף על רקע העובדה כי הריביות בעולם המפותח לא צפויות לעלות באופן ניכר, עד סוף השנה וגם ככל הנראה במהלך 2012.

 

כלומר, אנו בהחלט מוצאים תקופה זו כמתאימה לטייב את תיק המניות או להגדלת משקל המניות בתיק ההשקעות, למעוניינים להגביר את רמת הסיכון.

 מסמך זה הוכן על-ידי מיטב בית השקעות בע"מ ו/או על-ידי אחת או יותר מהחברות שבשליטתה. מסמך זה אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ועל כל אדם להתייעץ עם יועץ ו/או משווק השקעות בכל הנוגע לביצוע פעולה במוצרים פיננסיים ועם יועץ פנסיוני ו/או סוכן שיווק פנסיוני בכל הנוגע להצטרפות או עזיבת מוצרים פנסיוניים. כמו כן, מסמך זה אינו מהווה הצעה או המלצה לרכישת או מכירת מוצר פיננסי, לרבות קרן השתלמות, אופציות, יחידות השתתפות בקרן נאמנות או כל נייר ערך או מוצר פיננסי אחר, ואינו מהווה הצעה להצטרפות או עזיבת מוצר פנסיוני, לרבות קופת גמל, קרן השתלמות, קרן פנסיה או תכנית ביטוח. רכישת מוצר פיננסי בגינו נדרש פרסום תשקיף ודיווחים מיידיים, לרבות יחידות בקרנות נאמנות, תעשה על פי התשקיף והדיווחים המיידיים שבתוקף. כמו כן, מיטב בית השקעות בע"מ, וכן חברות שבשליטתה עוסקות, בין היתר, בניהול תיקי לקוחות, ניהול קרנות נאמנות, ניהול קופות גמל, ניהול קרנות השתלמות, ניהול קרנות פנסיה וחיתום, ועשוי להיות למי מהן עניין אישי במסמך זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמן ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. האמור במסמך זה נאסף ו/או מתבסס על מידע ממקורות שונים ולא בוצעה על-ידי מיטב בית השקעות ו/או כל חברה שבשליטתה בדיקה עצמאית של המידע האמור. האמור במסמך זה כולל הערכות, אומדנים ו/או תחזיות. מיטב בית השקעות בע"מ וכן כל חברה בשליטתה אינן אחריות לכל נזק, אובדן, הפסד או הוצאה מכל סוג שהוא, לרבות ישיר ועקיף, שייגרמו למי שמסתמך על האמור במסמך זה, כולו או חלקו. אין בתשואות העבר של המוצרים הפיננסיים כדי להעיד על תשואותיהם בעתיד. כל הזכויות, לרבות זכויות הקניין הרוחני, במסמך זה ובתוכנו, שייכות למיטב בית השקעות בע"מ ו/או לאחת או יותר מהחברות אשר בשליטתה, ואין לעשות בו כל שימוש שהוא, לרבות להפיצו ולהעתיקו, ללא קבלת אישורן מראש ובכתב

אהבתם? שתפו…

לשיחה עם יועץ משכנתא התקשרו עכשיו 072-2118686

Facebook

אהבתם? שתפו...Share on facebook
Facebook
Share on google
Google
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
מעבר לסרגל הכלים