‎י״ח בניסן ה׳תשפ״ד‎

26 אפריל 2024

לכבוש את השיא ולהגיע בשלב הראשון ל1300

לכבוש את השיא ולהגיע בשלב הראשון ל-1,300

הפוטנציאל של השוק לכבוש את השיא ולהגיע בשלב ראשון ל-1,300 נקודות הוא גדול משום שרמת המחירים עדיין סבירה והעלאת ריבית הדרגתית כאן בישראל לא תפגע בו. ברור, שאחרי עליות כאלה ייתכן מימוש רווחים.

צבי סטפק | 06.10.2010
תגיות : בורסהניתוח שוקאפיקי השקעהסקירת שוק ההוןשוק ההוןצבי סטפקרון אייכלרפי ניב.

 

יניב ששון, מנהל מחלקת בנקים: שיחת הועידה תתייחס, בין היתר, לשאלות בדבר מהן המניות המומלצות כיום במיטב, האם המגמה החיובית בשוק המניות צפויה להימשך, מה כדאי לעשות בשוק אגרות החוב, איזה מהן מומלצות ואיזה לא מומלצות, והאם יש קשר בין צניחת הדולר לנסיקת הזהב.

 

(1) יניב: בשיחת הוועידה הקודמת לפני חודש אמרת ששוקי המניות בשלים למהלך חד כלפי מעלה בהסתברות גבוהה. ספטמבר הסתיים בשוק המניות האמריקאי בשיעור העלייה החד ביותר מאז מלחה"ע השנייה וגם בישראל זה היה אחד החודשים הטובים ביותר ב-10 השנים האחרונות והטוב ביותר השנה. מה דעתך לגבי ההמשך?

 

צבי: נכון, ואני עדיין מחזיק בדעה זו. הפוטנציאל של השוק לכבוש את השיא ולהגיע בשלב ראשון ל-1,300 נקודות הוא גדול משום שרמת המחירים עדיין סבירה והעלאת ריבית הדרגתית כאן בישראל לא תפגע בו. ברור, שאחרי עליות כאלה ייתכן מימוש רווחים, אבל המגמה הבסיסית היא, כפי שאמרתי, כלפי מעלה, ולכן לא כדאי להיכנס ולצאת, להיכנס ולצאת, אלא פשוט לשבת בשוק.

עכשיו, מכיוון שכמו תמיד, יש סיכונים, והפעם האויב העיקרי של שוק המניות הוא נתוני המשק האמריקאי, אז אני חוזר על כך שכדאי לשלם פרמיית ביטוח מזערית (סטיות תקן נמוכות) ע"י רכישת פוטים רחוקים מהמדד.

לקוח שרוצה רכיב מנייתי נמוך לצד רכיב אג"חי דומיננטי, אני הייתי הולך עבורו לכיוון תיק השקעות מסוג 15/85.

 

(2) יניב לצבי: בשיחות הוועידה הקודמות הזכרת מניות כמו בזק. בינתיים השערים עלו.

האם חלו שינויים ברשימת המומלצות?

 

צבי: המניות המומלצות כיום הן (בסדר א"ב):

למשקיע שמרן: אלוני חץ, אלקו, בזק, החברה לישראל, הראל, טבע, לאומי, מזרחי-טפחות, פועלים, וקסטרו.

למשקיע אגרסיבי:איתוראן, גילת, הבינלאומי, יואל, ישראמקו, כלל ביטוח, נטוויז'ן, קמהדע, שלאג, ושלמה החזקות רכב.

 

(3) יניב לצבי: נעבור לאגרות החוב. בחודש האחרון אגרות החוב הממשלתיות ירדו. האם מה שגרם לכך זו העלאת הריבית ע"י בנק ישראל ואיך אתה רואה את ההמשך?

 

צבי: אכן אגרות החוב הממשלתיות ירדו, אם כי לא דרמטית, אבל אין לזה קשר עם העלאת הריבית, שכן הן ירדו עוד לפני העלאת הריבית. הירידה שלהן הייתה תגובה לעליות השערים המתמשכות מתחילת השנה וכצד השני של העליות במניות (מתאם שלילי בין המניות לאג"ח הממשלתיות).

צריך לשים לב לכך, שהמפתח להבנת ההתנהגות של אגרות החוב הממשלתיות בישראל הוא כרגע לא הריבית כאן, אלא התשואה לפדיון באגרות החוב של ממשלת ארה"ב וכאן היו שתי התפתחויות שצריך לשים לב אליהן.

האחת: הפד הודיע שהוא נכון לרכוש עוד אג"ח של ממשלת ארה"ב וזה כנראה ייכנס לפעולה בנובמבר – אחרי הבחירות בארה"ב. זה, כמובן, תמך בעלייה בשערי האגרות של ממשלת ארה"ב.

השנייה: כתוצאה מכך, נפתח פער גדול בתשואה לפדיון בין אג"ח ממשלת ישראל לבין אג"ח ממשלת ארה"ב. באג"ח ל-10 שנים, הפער גדל ל-1.9% תוספת תשואה לשנה, וזה לא הגיוני. לדעתי, הפער יצטמצם, ולכן הפער הזה מעניק סוג של "כרית ביטחון" לא הרמטית אמנם, אבל טובה למשקיע באג"ח של ממשלת ישראל, ולכן הייתי אומר שהסיכון בהשקעה בהן פחת, נכון לעכשיו.

 

(4) יניב לצבי: ואם אתה יכול להתייחס בעניין זה גם לוועדת חודק, מהן ההמלצות שלך בשוק אגרות החוב?

 

צבי: מבין האג"ח הממשלתיות, אני מעדיף את השחרים על הגלילים, גם משום שהפער ביניהם בתשואה גדול מידי, וגם משום שהעלאת הריבית ע"י בנק ישראל תפעל לטובתם בהשוואה לגלילים.

בין אג"ח ממשלתיות לאג"ח קונצרניות בדירוג גבוה אני מעדיף בפירוש את האג"ח הקונצרניות בדירוג AA, ובעיקר של בנקים וחברות ביטוח.

מבחינת המח"מ – באג"ח הממשלתיות כ-4 שנים ובאג"ח קונצרניות 2-3 שנים.

 

אפרופו אגרות חוב, אני רוצה להזכיר שביום ראשון נכנסו לתוקף המלצות וועדת חודק שגרמו לכך שלא נראה הרבה הנפקות של אג"ח שיונפקו ללא מה שנקרא קובננטס – או התניות פיננסיות, כי לגופים המוסדיים יהיה אסור בדרך כלל לקנות אותן (פרט לקרנות נאמנות ולמנהלי תיקים).

 

(5) יניב לרפי: מה לגבי השקעות אלטרנטיביות?

 

רפי: כבר תקופה ארוכה אנו ממליצים על הזהב כמרכיב תורם ומאזן בתיק השקעות והעובדות מראות שזה היה כדאי. לזהב היצע נמוך (אי אפשר להדפיס אותו כמו כסף), ולאור הריביות הנמוכות על המטבעות המרכזיים, הזהב מהווה מטבע נוסף שמספר מדינות (סין, לדוגמא) מעדיפות להשקיע בו את עתודות המט"ח שלהן. לכן, לא מן הנמנע שהזהב ימשיך לעלות.

 

(6) יניב לצבי: לאחרונה מדובר הרבה על מלחמת המטבעות. ובנוסף, בתקופה האחרונה אנו רואים היחלשות דרמטית של הדולר והתחזקות לא פחות דרמטית של הזהב. איך אתה מפרש את זה, והאם קיים קשר בין שני הדברים האלה?

 

צבי: בדרך כלל, הטענה היא שכאשר הדולר חלש, מחירי הקומודיטיס כמו נפט וזהב עולים, כי המחיר שלהם נקוב ב-$ והיחלשות הדולר הופכת אותם לזולים יותר. זה יכול להיות נכון וגם לא נכון. עובדה, שגם כאשר הדולר התחזק מול האירו, הזהב בכל זאת התחזק.

הקשר בין היחלשות הדולר לבין עליית הזהב באמת קיים, אבל מכיוון אחר. זה לא מקרה שהדולר נחלש לאחרונה. זה קשור מאוד בהכרזה של הפד, שהמשמעות שלה היא: אנחנו נדפיס דולרים כמה שצריך כדי לאושש את הכלכלה. זו בדיוק גם הסיבה לנסיקת הזהב. זה המכנה המשותף.

זה גם מתקשר למלחמת המטבעות בעולם. כל מדינה מעוניינת בפיחות המטבע שלה כדי להגביר את כושר התחרות שלה, אבל, כמובן, שאין דבר כזה שכל המטבעות חלשים, הרי זה עניין של יחסי כוחות. יש היום בעולם מטבע אחד חזק מידי וזה היאן היפני ויש מטבע חלש מידי וזה היואן הסיני, שסין מתעקשת לא לתת לו להתחזק מהר מידי כי זה יפגע לה בייצוא. אלה שני "פקקים" רציניים שצריכים להשתחרר, וזה יכול לסייע מאוד להתאוששות הכלכלית, בעולם ובארה"ב.

מה הקשר של כל זה לזהב? פשוט, כפי שאמרנו בעבר, הזהב מצטייר כמטבע אלטרנטיבי, וככל שידברו יותר על מלחמת עולם בין המטבעות, כך מחיר הזהב יעלה.

 

(7) יניב לרון: מהי התחזית שלך לגבי קצב האינפלציה והעלאת הריבית?

 

רון: ההחלטה להעלות את הריבית לחודש אוקטובר נתמכה, למעשה, בגורם יחיד שהוא מחירי שכר הדירה. אלו התייקרו בחודש אוגוסט בשיעור חד למדי של 2.1%. זאת, כאשר האינפלציה, הן ב-12 החודשים האחרונים ובמיוחד הציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה (השוק והחזאים) נמצאות בתוך היעד. הואיל וההתייקרויות הנרשמות במחירי הדיור (דירות ושכירויות) מאוד מטרידים את בנק ישראל ניתן להסיק, כי גם החלטות הריבית הבאות יהיו מושפעות בצורה ניכרת מהתפתחויות בתחום זה.

יתר על כן, אין ספק, כי העובדה שהציפיות האינפלציוניות נמצאות בתוך היעד, הפחתת תחזית הצמיחה לשנת 2011 על ידי בנק ישראל (מ-4% ל-3.8%) והשקל החזק, פועלים להותרת הריבית ללא שינוי בחודשים הקרובים. אנו מצפים לכך שהריבית תיוותר על 2% עד סוף השנה ותועלה לכדי 3% עד סוף 2011.

בתחום האינפלציוני, להוציא את סעיף הדיור, אין במשק גורמים המצביעים על התחממות. גם אם ניקח את המתרחש בקבוצה זו בחשבון, אנו מצפים לכדי אינפלציה של 2.3% ב-12 החודשים הקרובים.

 

(8) יניב לרון: מה לגבי אינדיקטורים חשובים בארה"ב? האם המגמה ממשיכה להיות מעורבת?

 

רון: בחודש האחרון, בזמן שבארץ בעיקר היו עסוקים בחגים ובהכנות לשנה החדשה, המשיך העולם לנסות ולקבוע את הכיוון אליו הולכת הכלכלה העולמית. אמנם, הקולות אשר טוענים כי אנו עומדים בפני מיתון נוסף הולכים ופוחתים, אך גם החזאים האופטימיים שבינינו כבר מפנימים כי היציאה מהמשבר תהיה איטית יותר מאשר צפו. התקופה הנוכחית ממשיכה להיות מאופיינת בדיווחים חיוביים ושליליים אשר מצביעים על מגמה מעורבת לגבי מצב הכלכלה.

אין ספק, כי אנו לא שבעי רצון מעוצמת הצמיחה בעולם, במיוחד בחלקו המערבי ובפרט מארה"ב. נתוני שיעור האבטלה לחודש ספטמבר צפויים להתפרסם ביום ו' הקרוב ואלו צפויים לרשום עלייה, זה החודש השני ברציפות.

יחד עם זאת, אנו לא מצפים לקריסת מאקרו כלכלית נוספת מסוג W. הביקושים העולמיים, ובמיוחד אלו המגיעים מהמזרח, הם חזקים למדי, ולראייה בקרן המטבע הבינלאומית מצפים כי הצמיחה העולמית, הן השנה והן בשנה הבאה תסתכם בכ-4% בממוצע לשנה.

 

 

מסמך זה הוכן על-ידי מיטב בית השקעות בע"מ ו/או על-ידי אחת או יותר מהחברות שבשליטתה. מסמך זה אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ועל כל אדם להתייעץ עם יועץ ו/או משווק השקעות בכל הנוגע לביצוע פעולה במוצרים פיננסיים ועם יועץ פנסיוני ו/או סוכן שיווק פנסיוני בכל הנוגע להצטרפות או עזיבת מוצרים פנסיוניים. כמו כן, מסמך זה אינו מהווה הצעה או המלצה לרכישת או מכירת מוצר פיננסי, לרבות קרן השתלמות, אופציות, יחידות השתתפות בקרן נאמנות או כל נייר ערך או מוצר פיננסי אחר, ואינו מהווה הצעה להצטרפות או עזיבת מוצר פנסיוני, לרבות קופת גמל, קרן השתלמות, קרן פנסיה או תכנית ביטוח. רכישת מוצר פיננסי בגינו נדרש פרסום תשקיף ודיווחים מיידיים, לרבות יחידות בקרנות נאמנות, תעשה על פי התשקיף והדיווחים המיידיים שבתוקף. כמו כן, מיטב בית השקעות בע"מ, וכן חברות שבשליטתה עוסקות, בין היתר, בניהול תיקי לקוחות, ניהול קרנות נאמנות, ניהול קופות גמל, ניהול קרנות השתלמות, ניהול קרנות פנסיה וחיתום, ועשוי להיות למי מהן עניין אישי במסמך זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמן ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. האמור במסמך זה נאסף ו/או מתבסס על מידע ממקורות שונים ולא בוצעה על-ידי מיטב בית השקעות ו/או כל חברה שבשליטתה בדיקה עצמאית של המידע האמור. האמור במסמך זה כולל הערכות, אומדנים ו/או תחזיות. מיטב בית השקעות בע"מ וכן כל חברה בשליטתה אינן אחריות לכל נזק, אובדן, הפסד או הוצאה מכל סוג שהוא, לרבות ישיר ועקיף, שייגרמו למי שמסתמך על האמור במסמך זה, כולו או חלקו. אין בתשואות העבר של המוצרים הפיננסיים כדי להעיד על תשואותיהם בעתיד. כל הזכויות, לרבות זכויות הקניין הרוחני, במסמך זה ובתוכנו, שייכות למיטב בית השקעות בע"מ ו/או לאחת או יותר מהחברות אשר בשליטתה, ואין לעשות בו כל שימוש שהוא, לרבות להפיצו ולהעתיקו, ללא קבלת אישורן מראש ובכתב.

אהבתם? שתפו…

לשיחה עם יועץ משכנתא התקשרו עכשיו 072-2118686

Facebook

אהבתם? שתפו...Share on facebook
Facebook
Share on google
Google
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
מעבר לסרגל הכלים