‎ח׳ בניסן ה׳תשפ״ד‎

16 אפריל 2024

מאחורי הקלעים של החלטת הריבית

מאחורי הקלעים של החלטת הריבית

בדיון המוניטרי שהתרחש טרם החלטת הריבית, מתברר כי רוב חברי ההנהלה המצומצמת של בנק ישראל אשר רק מייעצים לנגיד, לגבי גובה הריבית תמך בהותרתה ללא שינוי.

רון אייכל | 11.10.2011
תגיותריבית הפרייםריבית בנק ישראלבנקאותרון אייכלשוק ההון.

בדיון המוניטרי שהתרחש טרם החלטת הריבית, מתברר כי רוב חברי ההנהלה המצומצמת של בנק ישראל אשר רק מייעצים לנגיד, לגבי גובה הריבית תמך בהותרתה ללא שינוי.

הפסקה הרלוונטית מתוך פרוטוקול הדיון:
"
חמשת חברי ההנהלה המשתתפים בדיון ממליצים לנגיד לגבי גובה ריבית בנק ישראל הרצויה למשק . בסוף הדיון לגבי החלטת הריבית לחודש אוקטובר 2011, שלושה מחברי ההנהלה המליצו להותיר את הריבית על כנה בעוד שני חברי הנהלה אחרים המליצו להוריד את הריבית ב-0.25 נקודות אחוז לרמה של 3%. "

הנימוק להפחתת הריבית הוא הבא (או לאי הפחתתה בשיעור חד יותר):
"
השיקולים העיקריים להורדה של 0.25 נקודות אחוז היו מכלול הסיכונים מהסביבה העולמית. סיכונים אלו צפויים להשפיע בעיקר על היצוא, כך שהורדת הריבית עשויה לרכך את ההשפעה הנגזרת על התוצר הן דרך שער החליפין והן דרך הביקושים המקומיים. "

השיקולים העיקריים לשמירה על רמת הריבית בינתיים היו החשש מפני המשך עליה במחירי הדיור והדירות ורמת הפעילות הגבוהה במשק. במסגרת זו, הועלה החשש כי למרות הגידול במלאי הדירות והצעדים שננקטו ע"י בנק ישראל ומשרד האוצר, ירידה בריבית עלולה להוביל להאצה בעלית מחירי הדירות. כמו כן, המשק נמצא ברמת פעילות גבוהה, ככל הנראה, בסביבת תעסוקה מלאה.
בנק ישראל מציף את הדילמות שהוא עומד ביניהן בתקופה זו. יתר על כן, החלטה זו המחישה את העובדה כי הפחתת הריבית לא הייתה החלטה קלה לנגיד, על רקע הדעות החלוקות שהביעו חברי ההנהגה.

ביחס להחלטה הבאה, אנו צופים כי הריבית תישאר ללא שינוי, כאשר יש סיכוי רב להפחתה נוספת ל-2.75% בהחלטת הריבית לחודש נובמבר, עם פרסום של אינדיקטורים נוספים אשר יעידו על ירידה ברמת הפעילות המשקית, תוך עדות (אולי) לירידה ראשונה במחירי הדירות (לא של שכר הדירה). 

אהבתם? שתפו…

לשיחה עם יועץ משכנתא התקשרו עכשיו 072-2118686

Facebook

אהבתם? שתפו...Share on facebook
Facebook
Share on google
Google
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
מעבר לסרגל הכלים