‎י״ט בניסן ה׳תשפ״ד‎

27 אפריל 2024

סוף סוף הריבית בגוש האירו פוחתת

סוף-סוף הריבית בגוש האירו פוחתת

השוק לא מאמין, ודי בצדק, בפוליטיקאים (בהסכמים) האירופאים. איגרות החוב של איטליה, ספרד ואפילו צרפת רשמו תשואת חסר ביחס לאיגרת של ממשלת גרמניה.

רון אייכל | 07.11.2011
תגיות : רון אייכלאינפלציהסקירה עולמיתשוק ההוןמשבר החובותבנקים.

 

 

מאקרו, אגרות חוב וריביות

 

|        השוק לא מאמין, ודי בצדק, בפוליטיקאים (בהסכמים) האירופאים.

|        איגרות החוב של איטליה, ספרד ואפילו צרפת רשמו תשואת חסר ביחס לאיגרת של ממשלת גרמניה.

|        ה-ECB מפחית את הריבית. אפשר לצפות להפחתה נוספת בעתיד הקרוב.

|        מידת האמון בין הבנקים המסחריים ממשיכה להידרדר.

|        דווקא החוב הקונצרני נראה כמתאושש. שיעור הנפקות החוב הספקולטיבי נמצא בעלייה

|        אנו מוצאים את איגרות החוב הקונצרניות (אמריקאיות ואירופאיות) בדירוגים גבוהים, כאטרקטיביות.

 

 

תחזית אירועים עולמית לשבוע הקרוב

 

מדינהשעהאירוע\פרסום כלכליחודש\

תקופה

נתון קודםתחזית השוק

 

שני, 7/11
גוש האירו12:00מכירות קמעוניות90.1%0.1%-
גרמניה13:00ייצור תעשייתי91.0%-0.9%-
ארה"ב22:00אשראי צרכני99.5$- מיליארד5.2$ מיליארד

 

שלישי, 8/11
אנגליה11:30ייצור תעשייתי90.2%0.1%
ארה"ב20:00חברי ה-Fed, Plosser ו-Kocherlakoteנואמים

 

רביעי, 9/11
ארה"ב17:00מלאים סיטונאיים90.4%0.5%

 

חמישי, 10/11
יפן01:50הזמנות של מכונות911.0%7.1%-
צרפת09:45ייצור תעשייתי90.5%0.7%-
אנגליה14:00הכרזת ריבית מוניטרית10/100.5%0.5%
ארה"ב15:30דרישות ראשוניות לדמי אבטלה5/11400 אלף
ארה"ב15:30מחירי יבוא100.3%0.1%
ארה"ב15:30סחר חוץ945.6$- מיליארד46.2$- מיליארד
ארה"ב22:00תקציב חודשי פדראלי10140$- מיליארד105.0$- מיליארד

 

שישי, 11/11
יפן01:50הפעילות בענפי השירותים90.2%-0.5%-
ארה"ב16:55אמון הצרכנים של מישיגן – ראשוני1160.961.5
ארה"ב20:15חברים ב-Fed, Yellen, Evans ו-Williams נואמים

* שעון ישראל

 

 

מאקרו, אגרות חוב וריביות

 

|        השוק לא מאמין, ודי בצדק, בפוליטיקאים (בהסכמים) האירופאים.

|        איגרות החוב של איטליה, ספרד ואפילו צרפת רשמו תשואת חסר ביחס לאיגרת של ממשלת גרמניה.

|        ה-ECB מפחית את הריבית. אפשר לצפות להפחתה נוספת בעתיד הקרוב.

|        מידת האמון בין הבנקים המסחריים ממשיכה להידרדר.

|        דווקא החוב הקונצרני נראה כמתאושש. שיעור הנפקות החוב הספקולטיבי נמצא בעלייה

|        אנו מוצאים את איגרות החוב הקונצרניות (אמריקאיות ואירופאיות) בדירוגים גבוהים, כאטרקטיביות.

%d7%94%d7%a0%d7%a4%d7%a7%d7%95%d7%aa-%d7%94%d7%97%d7%95%d7%91-%d7%91%d7%90%d7%a8%d7%a6%d7%95%d7%aa-%d7%94%d7%91%d7%a8%d7%99%d7%aa

171020102

האירופאים ממשיכים לדרדר את אמון המשקיעים. האיגרות האירופאיות במגמה שלילית

תוכנית החילוץ לאירופה העניקה רוח גבית לשווקים ולנכסים מסוכנים, אך עוד לפני שהתפוצצה הפצצה היוונית לגבי משאל העם, שבינתיים נראה כי יורד מסדר היום, נראה היה כי המשקיעים לא מעניקים קרדיט לאיגרות החוב של צרפת איטליה (שגם בה הפוליטיקה סוערת) וספרד.

 

וכך, במהלך השבוע נרשמו עלייה במרווח שבין איגרות החוב של המדינות הללו לבין זו של ממשלת גרמניה. כך לדוגמא, בטווח ל-10 שנים, הפער בין איגרת החוב של ממשלת צרפת לזו של ממשלת גרמניה היה בסוף השבוע ברמה של 122.8 נ"ב, הגבוה ביותר בכל השנה ואף לעומת רמה של כ-80 נ"ב לפני חודש. הפער בין ממשלת איטליה לגרמניה עלה לכדי 454.7 נ"ב, לעומת 366 נ"ב לאחר ההכרזה על תוכנית הסיוע היוונית. חשוב לציין כי גם הדיבורים על פרישת ברלוסקוני לא תרמו באופן חיובי לאיגרות החוב. הפער בין גרמניה לספרד גדל לכדי 375.8 נ"ב לעומת 312 לאחר ההודעה על ההסכם האירופי.

 

חלק מהתרומה השלילית היא תוצאה של הנתונים המגיעים מאירופה אשר רחוקים מלהיות מעודדים. כך, נתוני מנהלי הרכש לענפי השירותים לחודש אוקטובר שפורסמו בשבוע האחרון מצביעים על התכווצות, לעומת הרמה שנרשמה בחודש ספטמבר. מדד מנהלי הרכש לכל גוש האירו ירד בחודש אוקטובר לרמה של 46.5 נק', לעומת 49.1 נק' בחודש הקודם. הואיל ומדדי מנהלי הרכש מהווים חלק מהאינדיקטורים המובילים ניתן לצפות כי הכלכלה האירופית עדיין לא הגיע לנקודת השפל מבחינת עוצמת הצמיחה וההידרדרות תימשך בחודשים הקרובים (ראו תרשים אינדיקטורים מובילים בעמוד הקודם)

 

מריו דראגי, נגיד הבנק המרכזי האירופי החדש, מבין את חומרת הבעיה וכבר בהחלטתו הראשונה מקצץ את הריבית בגוש ב-25 נ"ב לכדי 1.25%. החלטה זו הגיעה, כאשר השוק ציפה ליציבות בריבית, כך שבהחלט יש כאן מסר לשווקים לגבי שיטת הפעולה של הבנק המרכזי.

 

להערכתנו, ניתן לצפות כי דראגי יהיה יותר פעלתן מאשר טרישה, במיוחד כאשר הוא מגיע ממדינה חבולה ומוכה – איטליה – אזי ניתן בהחלט לצפות לכדי הפחתת ריבית נוספת בכלכלה האירופית, די מהר, במידה והאינפלציה לא תהווה גורם סיכון משמעותי.

 

שוק העבודה האמריקאי – קשה לצפות ליותר מדי בתקופה זו. עם זאת, האבטלה ירדה.

שוק העבודה האמריקאי ייצר בחודש אוקטובר 80 אלף משרות חדשות בלבד. זאת, לעומת צפי השוק אשר עמד על 95 אלף ובהשוואה ל-158 אלף משרות (עדכון מ-103 אלף) שנוספו בחודש ספטמבר. דוח זה הגיע כאשר משבר החובות האירופי נמצא בשיאו ולכן, מצביע על עמידותו של המשק האמריקאי מחד, כאשר לא ניתן לצפות ליותר מדי בתקופה זו, מאידך.

 

מעבר לכך, להלן עיקרי הדברים אשר עלו בדוח:

(1)      הענפים העסקיים (הפרטיים) ייצרו 105 אלף מקומות תעסוקה. צפי השוק היה ליצירה של 125 אלף משרות. בששת החודשים שקדמו לאוקטובר נוצרו כ-140 אלף משרות בממוצע לחודש. כלומר, יש כאן ירידה משמעותית מהקצב.

הסקטורים היצרניים גרעו 10 אלף משרות (לעומת תוספת ממוצעת של כ-10 אלפים בחודשים האחרונים). ענף התעשייה ייצר 5 אלף משרות וענף הבניה גרע 20 אלף מקומות תעסוקה.

ענפי השירותים ייצרו החודש 114 אלף משרות, הנמוך בכ-50 אלף מהמרמה הממוצעת שנרשמה בחודשים האחרונים. ענף הפיננסים ייצר 5 אלפים משרות.

מנגד, הסקטור הממשלתי גורע מקומות תעסוקה זה החודש השני ברציפות מקומות עבודה, 24 אלף, לאחר 33 אלף בחודש הקודם.

(2)      שיעור האבטלה ירד במפתיע ב-0.1% והגיע לכדי 9.0%, לעומת צפי ליציבות ברמה של 9.1%. מספר המובטלים ירד ל-13.89 מיליון מ-13.99 מיליון אזרחים, מתוך שוק העבודה האזרחי המונה 154.2 מיליון איש. הירידה בשיעור האבטלה הייתה שילוב של ירידה במספר המובטלים, תוך גידול במספר השייכים לשוק העבודה.

(3)      שעות העבודה השבועיות נותרו ללא שינוי ברמה של 34.3 שעות, בדומה לספטמבר.

(4)      השכר לשעה התרחב ב-0.2%, לעומת צפי לעלייה של 0.2%. זאת, להתרחבות בשיעור של 0.3% בחודש ספטמבר.

 

דוח זה ממשיך להצביע על כך שהמשק האמריקאי, חרף העובדה שאינו מציג נתונים מרהיבים, אינו נראה כמו הכלכלה האירופאית ואף ממשיך לייצר מקומות תעסוקה.

 

 

שוקי הכספים לא נמצאים במגמה מעודדת. החוב הקונצרני מתאושש

מערכת הבנקאות המסחרית ממשיכה להציג מגמה שלילית. בהתאם, שוקי הריביות הבין-בנקאיות נמצאים במגמה של אבדן האמון וכך פרמיות הסיכון בין הבנקים המסחריים ממשיכות לטפס.

 

כך, הפער שבין ריבית ה-Libor הדולרית לבין ריבית ה-OIS לתקופות שונות ממשיכך לטפס. בהתאם, גם בשוק                ה-Euro נרשמת עלייה בפער בין ה- Libor לעומת ה-OIS. משמעות הדבר היא שהבנקים המסחריים דורשים אחד מהשני פרמיה גבוהה יותר לשם מתן הלוואה לטווח קצר.

 

 

מנגד, דווקא ישנן התפתחויות סבירות למדי, גם על רקע התמורות האירופיות, בכל האמור לחוב הקונצרני האמריקאי. כך, שיעור הנפקות של חוב High Yield בחודש אוקטובר עמד על 14%, מסך ההנפקות של חוב קונצרני. זאת, לעומת שיעור של 8% ו-2% בחודשים ספטמבר ואוגוסט, בהתאמה.

 

אמנם, לא ניתן לומר כי הייתה עלייה משמעותית בסך ההנפקות בחודש אוקטובר, לעומת החודשים האחרונים, כך שהעלייה בהנפקות של חוב בדירוג ספקולטיבי היא בהחלט מעודדת.

ייתכן כי מנפיקי החוב הקונצרני ובמיוחד הספקולטיבי נהנים מכך שעדיין חברות הדירוג נוטות להעלות את הדירוגים לחברות. ליותר חברות העלו את הדירוג בחודשים האחרונים מאשר הפחיתו. לפיכך, החוב הקונצרני נתפס כאיכותי יותר לעומת העבר. יתר על כן, כאשר רמת התשואות המאוד נמוכה בחודש הממשלתי, אך זה טבעי כי החוב הקונצרני ייהנה ממידה גוברת של אטרקטיביות.

 

בהתאם, אנו מוצאים כי החוב הקונצרני האמריקאי וגם האירופי כאטרקטיבי למדי, ביחס לחוב הממשלתי. עם זאת, יש להערכתנו להתמקד באיגרות חוב שלהן רמת דירוג גבוהה.

 

 

 

מסמך זה הוכן על-ידי מיטב בית השקעות בע"מ ו/או על-ידי אחת או יותר מהחברות שבשליטתה. מסמך זה אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ועל כל אדם להתייעץ עם יועץ ו/או משווק השקעות בכל הנוגע לביצוע פעולה במוצרים פיננסיים ועם יועץ פנסיוני ו/או סוכן שיווק פנסיוני בכל הנוגע להצטרפות או עזיבת מוצרים פנסיוניים. כמו כן, מסמך זה אינו מהווה הצעה או המלצה לרכישת או מכירת מוצר פיננסי, לרבות קרן השתלמות, אופציות, יחידות השתתפות בקרן נאמנות או כל נייר ערך או מוצר פיננסי אחר, ואינו מהווה הצעה להצטרפות או עזיבת מוצר פנסיוני, לרבות קופת גמל, קרן השתלמות, קרן פנסיה או תכנית ביטוח. רכישת מוצר פיננסי בגינו נדרש פרסום תשקיף ודיווחים מיידיים, לרבות יחידות בקרנות נאמנות, תעשה על פי התשקיף והדיווחים המיידיים שבתוקף. כמו כן, מיטב בית השקעות בע"מ, וכן חברות שבשליטתה עוסקות, בין היתר, בניהול תיקי לקוחות, ניהול קרנות נאמנות, ניהול קופות גמל, ניהול קרנות השתלמות, ניהול קרנות פנסיה וחיתום, ועשוי להיות למי מהן עניין אישי במסמך זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמן ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. האמור במסמך זה נאסף ו/או מתבסס על מידע ממקורות שונים ולא בוצעה על-ידי מיטב בית השקעות ו/או כל חברה שבשליטתה בדיקה עצמאית של המידע האמור. האמור במסמך זה כולל הערכות, אומדנים ו/או תחזיות. מיטב בית השקעות בע"מ וכן כל חברה בשליטתה אינן אחריות לכל נזק, אובדן, הפסד או הוצאה מכל סוג שהוא, לרבות ישיר ועקיף, שייגרמו למי שמסתמך על האמור במסמך זה, כולו או חלקו. אין בתשואות העבר של המוצרים הפיננסיים כדי להעיד על תשואותיהם בעתיד. כל הזכויות, לרבות זכויות הקניין הרוחני, במסמך זה ובתוכנו, שייכות למיטב בית השקעות בע"מ ו/או לאחת או יותר מהחברות אשר בשליטתה, ואין לעשות בו כל שימוש שהוא, לרבות להפיצו ולהעתיקו, ללא קבלת אישורן מראש ובכתב.

אהבתם? שתפו…

לשיחה עם יועץ משכנתא התקשרו עכשיו 072-2118686

Facebook

אהבתם? שתפו...Share on facebook
Facebook
Share on google
Google
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
מעבר לסרגל הכלים