‎ט״ו בניסן ה׳תשפ״ד‎

23 אפריל 2024

פדיונות עתק של כ- 1.4 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות

כתבות נוספות בנושא קרנות נאמנות:

פדיונות עתק של כ-1.4 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות

הבורסה צונחת, המשקיעים בורחים: פדיונות עתק של כ-1.4 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות אתמול – הפדיון היומי הגבוה ביותר מאז קריסת ליהמן ברדרס בספטמבר 2008.

רוני אפטר | 08.08.2011
תגיות : תשואות קרנות נאמנותקרנות נאמנותתשואת הקרנותקרן נאמנותרוני אפטר.
הבורסה צונחת, המשקיעים בורחים: פדיונות עתק של כ-1.4 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות אתמול – הפדיון היומי הגבוה ביותר מאז קריסת ליהמן ברדרס בספטמבר 2008.

הקונצרניות הראשונות להיפגע: קרנות אג"ח חברות וכללי הובילו את הפדיונות עם משיכה של כ-900 מיליון שקל, הקרנות המנייתיות פדו כ-140 מיליון שקל.

יורדים למקלטים: המשקיעים מסיטים את הכספים לקרנות הכספיות (גיוס של כ-280 מיליון שקל) או לפיקדונות בנקאיים.

  • תעשיית קרנות הנאמנות ידעה אתמול את אחד מימי השפל שלה, לאחר שהמשקיעים משכו ממנה בבהלה כ-1.4 מיליארד שקל מהקרנות המסורתיות – הפדיון היומי הגבוה ביותר מאז קריסת ליהמן ברדרס, לפני כשלוש שנים. כך, עפ"י אומדנים והערכות שבוצעו ע"י כלכלני מיטב. הפדיונות הכבדים הגיעו על רקע הירידות החדות בשוקי המניות והאג"ח אתמול בישראל, שהיו בהמשך ישיר לצניחה של השווקים בעולם בסוף השבוע וברקע הורדת דירוג החוב של ארה"ב. הימים הקרובים ימשיכו להיות בסימן פדיונות גבוהים, והשאלה כרגע היא רק באיזה קצב הציבור ימשוך את כספיו.
  • הפדיון היומי הגבוה ביותר שמתועד בהיסטוריה של תעשיית קרנות הנאמנות הוא ב-18/9/08 אז נפדו ע"פ הערכות כ-1.8 מיליארד שקל. כל זאת, בסיומו של שבוע בו ליהמן ברדרס פשטה רגל, תהליך שלווה בין השאר בירידות שערים חריפות בשוקי המניות בארץ ובעולם, לצד ירידות חדות באיגרות החוב הקונצרניות.
  • בחזרה לאתמול: קרנות אג"ח חברות וכללי היו הראשונות "לחטוף" את זרוע הפדיונות של ציבור המשקיעים, וזאת לאחר שרשמו רק אתמול ירידה בשיעור ממוצע של כ-2.9%, בהובלת קרנות HIGH YIELD שצנחו בכ-4.5% בממוצע. המשקיעים משכו מקרנות אג"ח חברות וכללי לא פחות מ-900 מיליון שקל – פדיונות שלא זכורים גם בתקופת משבר האשראי של 2008. ניתן להעריך, שחלק לא מבוטל מהפדיונות בקרנות אלו היו מקרנות אג"ח מעורבות במניות, כאשר הציבור זרק סחורה מכל הבא ליד, ורק בשביל להיפטר מהחשיפה המנייתית שלו. מהקרנות המנייתיות (מניות ישראל וגמישות בלבד, בקרנות מניות חו"ל יחודש המסחר היום) נפדו אתמול כ-140 מיליון שקל לאחר שהקרנות המתמחות במניות בישראל ירדו בכ-6.5% בממוצע. מקרנות אג"ח מדינה וצמוד מדד נפדו עוד כ-250 מיליון שקל, על רקע ירידות גם באיגרות החוב הממשלתיות. בקרנות השקליות פדיונות של כ-80 מיליון שקל.
  • מצד שני, המשקיעים שחיפשו מקלט בטוח לעת צרה, הסיטו את כספיהם בעיקר לקרנות הכספיות (280 מיליון שקל) אם כי בסה"כ מדובר על גיוס צנוע ביחס לפדיונות הכבדים בקרנות המסורתיות, מה שמצביע על כסף רב שיצא מחוץ לתעשיית הקרנות אל עבר פיקדונות בנקאיים או נזילות בעו"ש.
  • בכך, מסתכמים הפדיונות בקרנות המסורתיות ב-5 ימי המסחר הראשונים של אוגוסט בכ-2.4 מיליארד שקל, ומאז חודש מרץ נפדו מהקרנות המסורתיות קרוב ל-18 מיליארד שקל!
  • תעשיית הקרנות מנהלת נכון ל-8.8.2011 כ-152.0 מיליארד שקל. הקרנות המסורתיות (בנטרול הקרנות הכספיות) מנהלות כ-119.1 מיליארד שקל – הסכום הנמוך ביותר מאז ה-27.1.2010.

הפדיון היומי הגבוה ביותר בתקופת המשבר הכלכלי של 2008:

תאריךפדיון יומי בקרנות מסורתיותהסיבה המרכזית לפדיונות
118/9/111.8 מיליארד שקלפשיטת הרגל של ליהמן ברדרס

 

 

הפדיונות היומיים הגבוהים ביותר מאז סיום המשבר הכלכלי של 2008:

 

תאריךפדיון יומי בקרנות מסורתיותהסיבה המרכזית לפדיונות
17/8/111.4 מיליארד שקלירידות חדות בשוקי המניות בעולם והורדת החוב של ארה"ב
29/5/10710 מיליון שקלפרוץ משבר החובות של אירופה (יוון)
315/3/11690 מיליון שקלצונאמי ביפן וחשש לאסון גרעיני
425/5/11650 מיליון שקלמשבר חובות אירופי – סיבוב ב' + אלביט הדמיה וזיסר
520/6/11580 מיליון שקלמשבר חובות אירופי + חששות למיתון חוזר בארה"ב ואי וודאות לגבי ספטמבר
630/1/11560 מיליון שקלהמהפכה במצרים

 

מסמך זה הוכן על-ידי מיטב בית השקעות בע"מ ו/או על-ידי אחת או יותר מהחברות שבשליטתה. מסמך זה אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ועל כל אדם להתייעץ עם יועץ ו/או משווק השקעות בכל הנוגע לביצוע פעולה במוצרים פיננסיים ועם יועץ פנסיוני ו/או סוכן שיווק פנסיוני בכל הנוגע להצטרפות או עזיבת מוצרים פנסיוניים. כמו כן, מסמך זה אינו מהווה הצעה או המלצה לרכישת או מכירת מוצר פיננסי, לרבות קרן השתלמות, אופציות, יחידות השתתפות בקרן נאמנות או כל נייר ערך או מוצר פיננסי אחר, ואינו מהווה הצעה להצטרפות או עזיבת מוצר פנסיוני, לרבות קופת גמל, קרן השתלמות, קרן פנסיה או תכנית ביטוח. רכישת מוצר פיננסי בגינו נדרש פרסום תשקיף ודיווחים מיידיים, לרבות יחידות בקרנות נאמנות, תעשה על פי התשקיף והדיווחים המיידיים שבתוקף. כמו כן, מיטב בית השקעות בע"מ, וכן חברות שבשליטתה עוסקות, בין היתר, בניהול תיקי לקוחות, ניהול קרנות נאמנות, ניהול קופות גמל, ניהול קרנות השתלמות, ניהול קרנות פנסיה וחיתום, ועשוי להיות למי מהן עניין אישי במסמך זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמן ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. האמור במסמך זה נאסף ו/או מתבסס על מידע ממקורות שונים ולא בוצעה על-ידי מיטב בית השקעות ו/או כל חברה שבשליטתה בדיקה עצמאית של המידע האמור. האמור במסמך זה כולל הערכות, אומדנים ו/או תחזיות. מיטב בית השקעות בע"מ וכן כל חברה בשליטתה אינן אחריות לכל נזק, אובדן, הפסד או הוצאה מכל סוג שהוא, לרבות ישיר ועקיף, שייגרמו למי שמסתמך על האמור במסמך זה, כולו או חלקו. אין בתשואות העבר של המוצרים הפיננסיים כדי להעיד על תשואותיהם בעתיד. כל הזכויות, לרבות זכויות הקניין הרוחני, במסמך זה ובתוכנו, שייכות למיטב בית השקעות בע"מ ו/או לאחת או יותר מהחברות אשר בשליטתה, ואין לעשות בו כל שימוש שהוא, לרבות להפיצו ולהעתיקו, ללא קבלת אישורן מראש ובכתב.

אהבתם? שתפו…

לשיחה עם יועץ משכנתא התקשרו עכשיו 072-2118686

Facebook

אהבתם? שתפו...Share on facebook
Facebook
Share on google
Google
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
מעבר לסרגל הכלים