‎י״ז בניסן ה׳תשפ״ד‎

25 אפריל 2024

קבלו את ההסכם האירופאי במחיאות כפיים סוערות

קבלו את ההסכם האירופאי במחיאות כפיים סוערות

השוק קיבל במחיאות כפיים סוערות את ההסכם שגובש בין מנהיגי האיחוד המוניטרי האירופי.עם זאת, בהסכם יש סימני שאלה ועדיין לא ברור איך יטפלו במשברים עתידיים, אם יהיו כאלו.

רון אייכל | 31.10.2011 – צילום באדיבות www.thesun.co.uk
תגיות : רון אייכלאינפלציהסקירה עולמיתשוק ההוןמשבר החובותבנקים.

 

 

מאקרו, אגרות חוב וריביות

 

|        השוק קיבל במחיאות כפיים סוערות את ההסכם שגובש בין מנהיגי האיחוד המוניטרי האירופי.

|        עם זאת, בהסכם יש סימני שאלה ועדיין לא ברור איך יטפלו במשברים עתידיים, אם יהיו כאלו.

|        המשק האמריקאי צמח בשיעור נאה של 2.5% ברבע השלישי.

|        למרות עליות השערים הגבוהות באפיקים המסוכנים, לאחר ההסכם, אנו שומרים על גישה חיובית כלפי אג"ח קונצרניות ומניות. זאת, כתוצאה מעדכונים החיוביים הצפויים לכלכלה האמריקאית. בהתאם, האג"ח הממשלתיות של ארה"ב וגרמניה נמצאות כרגע בעמדת נחיתות.

cds

 

תחזית אירועים עולמית לשבוע הקרוב

 

מדינהשעהאירוע\פרסום כלכליחודש\

תקופה

נתון קודםתחזית השוק

 

שני, 31/10
א.אירו12:00שיעור אבטלה910.0%10.0%
גרמניה09:00מכירות קמעונאיות9-2.7%1.0%

 

שלישי, 1/11
אוסטרליה05:30הכרזת ריבית מוניטרית1/114.75%4.5%
ארה"ב16:00הוצאות לבנייה91.4%0.3%
ארה"ב16:00ISM לתעשייה1051.652.0

 

רביעי, 2/11
גרמניה10:55שיעור אבטלה106.9%6.9%
איסלנד11:00הכרזת ריבית מוניטרית2/114.5%4.5%
ארה"ב14:15סקר ADP – שינוי במספר המשרות בסקטור הפרטי1091 אלפים100 אלפים
ארה"ב18:30הכרזת ריבית מוניטרית2/110.25%0.25%
ארה"ב20:15ברננקי נואם במסיבת עיתונאים לאחר החלטת הריבית

 

חמישי, 3/11
צ'כיה14:00הכרזת ריבית מוניטרית3/110.75%0.75%
ארה"ב14:30חבר הפד, Lockhart, נואם על הכלכלה
ארה"ב14:30דרישות ראשוניות לדמי אבטלה28/10402 אלף400 אלף
א.אירו14:45הכרזת ריבית מוניטרית3/111.50%1.50%
ארה"ב16:00ISM לא יצרני10530.53.6
ארה"ב16:00הזמנות למפעלים9-0.2%-0.1%

 

שישי, 4/11
ארה"ב14:30דוח התעסוקה – שינוי במספר המשרות במשק10103 אלפים95 אלפים
ארה"ב14:30                        שיעור אבטלה109.1%9.1%
ארה"ב14:30                        שכר לשעה100.2%0.2%
ארה"ב14:30                        שעות עבודה1034.334.3

* שעון ישראל

 

מאקרו, אגרות חוב וריביות

 

|        השוק קיבל במחיאות כפיים סוערות את ההסכם שגובש בין מנהיגי האיחוד המוניטרי האירופי.

|        עם זאת, בהסכם יש סימני שאלה ועדיין לא ברור איך יטפלו במשברים עתידיים, אם יהיו כאלו.

|        המשק האמריקאי צמח בשיעור נאה של 2.5% ברבע השלישי.

|        למרות עליות השערים הגבוהות באפיקים המסוכנים, לאחר ההסכם, אנו שומרים על גישה חיובית כלפי אג"ח קונצרניות ומניות. זאת, כתוצאה מעדכונים החיוביים הצפויים לכלכלה האמריקאית. בהתאם, האג"ח הממשלתיות של ארה"ב וגרמניה נמצאות כרגע בעמדת נחיתות.

 

האירופאים מטפלים במשבר החובות. עם זאת, נותרים סימני שאלה רבים בנושא

השבוע, הגיעו מנהיגי האיחוד האירופי להסכמות מרחיקות לכת, בכל האמור לטיפול במשבר החובות. אין ספק, כי המהלכים שאושרו הם מסמנים שינוי גישה מפסיביות לאקטיביות, בכל האמור לטיפול הנדרש במשבר החובות.

%d7%94%d7%aa%d7%95%d7%a6%d7%a8-%d7%94%d7%a8%d7%91%d7%a2%d7%95%d7%a0%d7%99-%d7%91%d7%90%d7%a8%d7%94%d7%91

באופן תמציתי, ההסכמים מטפלים בשלושת הנושאים הבאים (להרחבה ראו מסמך שהוצאנו בנושא ביום ה' האחרון):

(1)   מחיקת החוב היווני, בשיעור של 50%, תוך השתתפות של המשקיעים הפרטיים במחיקה.

(2)   העלאת שיעור ההון בבנקים המסחריים האירופים לכדי 9%.

(3)   הרחבת ה-EFSF לכדי טריליון אירו באמצעות מינוף.

 

 

השוק, קיבל הסכמים אלו בצורה מרשימה. נכסים מסוכנים (מניות, איגרות חוב קונצרניות) רשמו רווחי הון, ומנגד נרשמו הפסדי הון בקרב איגרות החוב של הממשלות החזקות (גרמניה, ארה"ב). האירו התחזק עד לרמה של 1.425 דולרים לאירו, מ-1.38 דולרים לאירו, יום לפני כן.

 

לאחר שישקע אבק האופטימיות, ייוותרו סימני שאלה רבים, לפחות בכל הקשור לדיווח לציבור, לגבי הטיפול בפועל בבעיות שייווצרו בעתיד. לדוגמא, לא ברור אם בנקים שייאלצו להשלים הון ולא יוכלו לעשות כן באמצעות השוק, יקבלו סיוע מהממשלה המקומית או מהאיחוד (קרי מממשלות נוספות).

כמו כן, בהצהרה נכתב שקרן הסיוע, ה-EFSF, תוכל לרכוש איגרות חוב של מדינות. בהצהרה לא היה כתוב במפורש אילו מדינות ובאיזה תנאים. בחודשים האחרונים ראינו שרכישת אג"ח של מדינות זה סיפור כלל פשוט, אפילו עד כדי שבירת כלים באיחוד.

 

מעבר לכך, ישנם 2 דברים שיש לתת עליהם את הדעת, בהקשר למשבר החובות. הראשון, הוא היעדר הטיפול בצמיחה. התרופה הבלעדית למשבר החובות האירופי היא צמיחה. ללא צמיחה, המדינות לא יצליחו להוציא עצמן מהבוץ העמוק בו הן נמצאות. ללא צמיחה, גם יעד של 120% חוב לתוצר ביוון בשנת 2020, לאחר תספורת של 50%, עלול להיות לא מציאותי.

העניין השני, הוא רמת החובות. חשוב להבין, כי בעיית החובות האירופית תמשיך ללוות אותנו, גם בטווח הקצר (פורטוגל, אירלנד, ספרד, איטליה ואולי גם צרפת) וגם במבט לשנים קדימה. כלומר, לאחר שהאופוריה תתפוגג חשוב לזכור כי הגוש האירופי לא פותח מחר יום חדש, אלא הוא תקוע משמעותית ביום אתמול. כאן, לא פתרו את הבעיה ברמה המבנית, אלא רק הפחיתו בגובה הלהבות, גם אם במידה משמעותית.

 

לכן, אנו בהחלט מברכים על המהלכים החשובים, אולם ברור לכל כי הבעיות המבניות האירופיות (ובמידה גם זו של ארה"ב, יפן ועוד כמה מדינות) לא נפתרו בשבוע שחלף.

 

 

המשק האמריקאי צומח בשיעור של 2.5%

בחודשים האחרונים, כאשר משבר החובות האירופי זעזע את העולם, היה חשש גבוה כי המשק האמריקאי יחזור למיתון. דעה זו קיבלה משנה תוקף לאחר שברבע השני המשק האמריקאי צמח בשיעור של 1.3%, תוך שההוצאה הפרטית נחלשה באופן משמעותי.

 

 

בשבוע שחלף, דווחו נתוני החשבונאות הלאומית ברבע השלישי בארה"ב ומהם עולה כי המשק הציג נתוני צמיחה סבירים ביותר, אם נתחשב בפסימיות ובהערכות לגבי המיתון.

 

הצמיחה הסתכמה ברבע הנדון בשיעור של 2.5% ונתמכה בצורה חיובית מההוצאה הפרטית, מההשקעה הפרטית ומהיצוא.

 

ההוצאה הפרטית התרחבה ברבע הנדון בשיעור של 2.4%, בהמשך ל-0.7% בלבד ברבע השני, ו-2.1% ברבע הראשון. חשוב לציין כי נתון זה היה אף גבוה מהערכות השוק (1.9%).

ההשקעה הגולמית צמחה ב-4.1% והיצוא התרחב בשיעור של 4.0%, הגבוה מ-3.6% שנרשמם ברבע השני.

 

מתברר, כי גם כאשר שיעור האבטלה הוא גבוה, השכר ממש מדרדר במונחים ריאליים (ראו תרשים) ומידת הביטחון הפיננסי של הציבור היא די נמוכה, ניתן לשמור על הוצאה פרטית נאה.

 

מעבר להוצאה הפרטית החיובית, נקודת האור המרכזית הגיעה מההשקעות. ההשקעות במשק, ללא ענף הבנייה, התרחבו ברבע הנדון בשיעור מרהיב של 16.3%. במיוחד, ההשקעות בציוד ובתוכנה רשמו צמיחה של 17.4%. זה לבדו תרם 1.2% לצמיחה הכוללת.

 

כרגע, הערכת השוק לצמיחה ברבע באחרון של השנה היא לכדי 2%. זו בהחלט הערכה סבירה, במיוחד על רקע העובדה כי ההוצאה הצרכנית האמריקאית ממשיכה לשמור על מגמה חיובית ואירועים האחרונים מאירופה עשויים לתמוך בסביבה המאקרו כלכלית. לפיכך, בהחלט ניתן לצפות לעדכונים כלפי מעלה של תחזיות הצמיחה ל-4Q, בשבועות הקרובים. אלו עשויים לספק רוח גבית לנכסים המסוכנים ורוח חזיתית לאיגרות החוב הממשלתיות החזקות.

 

 

כתגובה לסיכומים באיחוד המוניטרי האירופי, הפסדי הון בקרב איגרות החוב הממשלתיות החזקות.

בשבוע המסחר האחרון נרשמו הפסדי הון בקרב איגרות החוב של המדינות החזקות. אלו התרחשו בעיקר ביום ה', לאחר שדווח כי ההסכם אליו הגיעו מנהיגי באיחוד המוניטרי האירופי.

 

כך, ה-UST לטווח של שנתיים נסחרה בסוף השבוע בתשואה לפדיון של 0.289%, הגבוהה ב-2 נ"ב מאשר הייתה בה שבוע לפני כן.

 

ה-UST ל-10 שנים נסחרה בתשואה לפדיון של 2.317%, הגבוהה ב-10 נ"ב מאשר הייתה בה ביום ו' הקודם. גם איגרות החוב של גרמניה, איטליה, ספרד ואנגליה רשמו הפסדי הון.

 

מנגד, איגרות החוב של המדינות שהיו בכותרות השליליות בתקופה האחרונה ובראשן צרפת, רשמו רווחי הון. כך, איגרת החוב של צרפת לטווח של 10 שנים 3.143%, הנמוכה ב-9 נ"ב מאשר הייתה בסוף השבוע שעבר. באג"ח המקבילה של יוון נרשמה ירידה של 69 נ"ב בתשואה לפדיון לכדי 21.52%.

 

התפתחויות אלו התרחשו תוך כדי ירידה משמעותית בפרמיות ה-CDS של המדינות ואף תוך רווחי הון בקרב נכסים מסוכנים (מניות איגרות חוב קונצרניות ואף סחורות).

 

שוק המניות רשם תיקון מאוד משמעותי כאשר מדדי המניות המובילים הוסיפו לערכם אחוזים נאים, בין 11% במדד ה-Hang Seng מהונג-קונג, דרך, 6.3% ב-DAX הגרמני ו-4.3% ב-Nikkei וכלה ב-3.8% ב-S&P500.

 

ייתכן, כי עליות השערים הללו היו תיקון חד מדי כתגובה לדיווח האירופי. עם זאת, אנו חושבים כי הרוח הגבית תמשך בקרב הנכסים המסוכנים לאור השיפור הירידה ברמת הסיכון (הסאגה היוונית הסתיימה), הירידה המשמעותית ב-VIX ומעל לכל השיפור הצפוי בפעילות הכלכלית. בהתאם, התפתחויות אלו מהוות אירוע שלילי לנכסים הבטוחים כגון איגרות החוב הארוכות של ממשלת גרמניה או של ארה"ב.

 

מסמך זה הוכן על-ידי מיטב בית השקעות בע"מ ו/או על-ידי אחת או יותר מהחברות שבשליטתה. מסמך זה אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ועל כל אדם להתייעץ עם יועץ ו/או משווק השקעות בכל הנוגע לביצוע פעולה במוצרים פיננסיים ועם יועץ פנסיוני ו/או סוכן שיווק פנסיוני בכל הנוגע להצטרפות או עזיבת מוצרים פנסיוניים. כמו כן, מסמך זה אינו מהווה הצעה או המלצה לרכישת או מכירת מוצר פיננסי, לרבות קרן השתלמות, אופציות, יחידות השתתפות בקרן נאמנות או כל נייר ערך או מוצר פיננסי אחר, ואינו מהווה הצעה להצטרפות או עזיבת מוצר פנסיוני, לרבות קופת גמל, קרן השתלמות, קרן פנסיה או תכנית ביטוח. רכישת מוצר פיננסי בגינו נדרש פרסום תשקיף ודיווחים מיידיים, לרבות יחידות בקרנות נאמנות, תעשה על פי התשקיף והדיווחים המיידיים שבתוקף. כמו כן, מיטב בית השקעות בע"מ, וכן חברות שבשליטתה עוסקות, בין היתר, בניהול תיקי לקוחות, ניהול קרנות נאמנות, ניהול קופות גמל, ניהול קרנות השתלמות, ניהול קרנות פנסיה וחיתום, ועשוי להיות למי מהן עניין אישי במסמך זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמן ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. האמור במסמך זה נאסף ו/או מתבסס על מידע ממקורות שונים ולא בוצעה על-ידי מיטב בית השקעות ו/או כל חברה שבשליטתה בדיקה עצמאית של המידע האמור. האמור במסמך זה כולל הערכות, אומדנים ו/או תחזיות. מיטב בית השקעות בע"מ וכן כל חברה בשליטתה אינן אחריות לכל נזק, אובדן, הפסד או הוצאה מכל סוג שהוא, לרבות ישיר ועקיף, שייגרמו למי שמסתמך על האמור במסמך זה, כולו או חלקו. אין בתשואות העבר של המוצרים הפיננסיים כדי להעיד על תשואותיהם בעתיד. כל הזכויות, לרבות זכויות הקניין הרוחני, במסמך זה ובתוכנו, שייכות למיטב בית השקעות בע"מ ו/או לאחת או יותר מהחברות אשר בשליטתה, ואין לעשות בו כל שימוש שהוא, לרבות להפיצו ולהעתיקו, ללא קבלת אישורן מראש ובכתב.

אהבתם? שתפו…

לשיחה עם יועץ משכנתא התקשרו עכשיו 072-2118686

Facebook

אהבתם? שתפו...Share on facebook
Facebook
Share on google
Google
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
מעבר לסרגל הכלים