‎י״ח בניסן ה׳תשפ״ד‎

26 אפריל 2024

ירושלים, כי אין עיר אחרת.

באדיבות הבית הפיננסי 22.05.2009.
הכתבה פורסמה במגזין InHouse, עיתון כל העיר.

האם יצא לכם להסתכל לאחרונה על העיר, לשבת במרפסת ביום שבת להביט על קו הרקיע של ירושלים ולשאול את עצמכם מה היה קורה אם הייתם נולדים אז, שהכל רק התחיל ? האם הייתם יכולים לגור במעברה עם עוד 6 אחים , לעמוד בתור עם תלושי מזון או לקחת משכנתא צמודת מדד שגובהה האינפלציה נושק ל 20% בשנה !@? .

כמובן יש אלה מביננו שלא צרכים לדמיין אלא פשוט להעלות זכרונות , זכרונות מאותה תקופה ראשונית שהיתה מלאת קושי, מחסור, עוני, דוחק ומצידה השני שוקקת ציונות ואחדות.

ירושלים שלנו, לקח לנו זמן לרקום לך עור וגידים ולהפוך אותך לא רק לעיר ייצוגית של בירת ישראל אלא גם מוקד מרכזי לאזור ההר ולבקעת הירדן, כזאת את אבן שואבת לאלפים רבים מכל רחבי תבל.

בתקופת מלחמת העצמאות ועד למלחמת ששת הימים היית בנוייה מ 6 קמ"ר (בשליטה ירדנית) ו מ 38 קמ"ר מעיר המערבית (ירושלים היהודית). אך לאחר מלחמת ששת הימים כללת כ 140 קמ"ר ,נקודת מפנה חשובה שבה חגגנו את איחודך המחודש.

עם נעצום את עיננו ולו לרגע נוכל לדמיין לעצמנו את העיר כמערכת מעגלים הסובבים סביב מרכז אחד – הלא הוא העיר העתיקה.

אם נחזור יחד לשנת 1967 נוכל להבין שהתפיסה ההתישבותי החדשה היא זאת שחיזקה את ירושלים ע"י הקמת שכונות יהודיות . שכונות שנועדו ליצור טבעת מקיפה לשכונות הערביות ובכך לתרום להרחבת שטחה המוניציפלי של העיר.

כאשר אנחנו מתקדים עם השנים אנו עדים להקמת רמות אשכול וגבעת המבתר בשנת 1969-1968 ובשנת 1970-1971הוקמו גבעת שפירא (הגבעה הצרפתית), מעלות דפנה וסנהדריה המורחבת.

בשנת 1973 הופיעה לה הטבעת הראשונה בתוך הגבול המוניציפלי של ירושלים, בשטח שהופקע במזרח ירושלים מייד לאחר מלחמת ששת הימים. תחילה נבנו ארבעה שכונות יהודיות על שולי השטח שסופח לעירשכונת גילה בדרום, שכונת רמות בצפון מערב, שכונת נווה יעקוב בצפון מזרח ושכונת "תלפיות מזרח" או בשמה הנוסף – שכונת ארמון הנציב במזרח.

בהמשך, החלו לבנות שכונות יהודיות נוספותפסגת זאב כעיבוי וחיבור בין נווה יעקוב המרוחקת לגבעה הצרפתית, רמות שלמה הוקמה בין שכונת רמות (ששמה הוסב לרמות אלון) לבין שכונת שועפט, הר חומה נוספה בדרום בין שכונת גילה לשכונת תלפיות מזרח.

נוצר מצב, שבטבעת ההיקפית של ירושלים המורחבת ישנה שורה של שכונות יהודיות משלשת העברים הגובלים בעיירות הפלשתינאיות שמחוץ לגבולותיה המורחבים של ירושלים

טבעת השנייה סביב ירושלים, בשטחי הגדה המערבית, כוללת את מעלה-אדומים וגבעת-זאב, המשיקות לגבול המוניציפלי של ירושלים.

בטבעת השלישיתההולכת ומתחברת עם הטבעת השנייה – נמצאים יישובים כמו גבעון, אדם, כוכב-יעקב, כפר-אדומים, קידר, קדומים, אפרת, ביתר עילית וישובי גוש-עציון, שם מתוכננת בימים אלו עיר חדשהעיר הגבעות.

כתוצאה מהתרחבות העיר החלה הגירה טבעית של משפחות צעירות מהשכונות הוותיקות גבעת בית הכרם, רסקו, גבעת מרדכי, קריית יובל וכן חלקים מקריית משה, יפה נוף, בית הכרם, המושבה היוונית והמושבה הגרמנית אל השכונות החדשות ואף אל היישובים העירוניים שמחוץ לירושלים.

בכדי לא להשמע כמו תקליט שבור אני אנסה שלא להזכיר את הדימיון המדהים שבין תהליך ביזור האוכלוסיה מהשכונות הוותיקות, שבמרכז העיר, לבין ההגירה השלילית שמתמודדת עימה ירושלים בימנו אנו.

חשוב לציין שבטבעת השלישית שנוצרה בהדרגה סביב ירושלים קמו להם יישובי לוויין שאינם בתחום השיפוט של עיריית ירושלים. הישובים ממוקמים בשטחי יו"ש ולהלן נמנה את העיקריים שביניהם : בדרוםגוש עציון (הגוש קיבל תנופה ניכרת לאחר מכן – עם הקמת העיר אפרת בגוש עציון) ובשוליו – אל מול היישוב צור הדסההיישוב החרדי בית"ר עילית. במזרח – העיר מעלה אדומים ובצפון מערב העיר גבעת זאב. בין שרשרת ערי הלוויין האלו לבין ירושלים חוצצת טבעת צפופה של עיירות פלשתינאיות.

ואיך שאפשר לסיים כתבה על ירושלים מבלי להלל את קדושתה, עירנו היא עיר מהנדירות בעולם הסוחפת עימה קונפליקט תלת קוטבי (יהודי, מוסלי ונוצרי) עתיק יומין.

לב הבעיה הוא כמובן הנקודה הדמיונית, אותו קמ"ר הכלוא בתוך חומותיה של העיר העתיקה. אפשר אף להוסיף אליו שוליים צרים בחלק מהמעטפת שלו (עיר דויד, הר הזיתים וכיוצא באלו). הקונפליקט הזה הוא משולב ויש בו רכיב דתי (קדושת הר הבית ליהדות ולאיסלם) ורכיב לאומי/לאומני. השילוב של שני אלו (הדתי והלאומני) והעובדה שגם לנצרות ירושלים נחשבת למרכז קדושה הופך את הקמ"ר הזה לליבו של קונפליקט תלת קוטבי.

לסיכום, ירושלים ממלאת תפקיד מרכזי בתולדות העם היהודי. בה עוצבה ריבונותו בימי הבית הראשון והשני, אליה התגעגע העם היהודי בכל תקופת גלותו. ואל לנו לשכוח, שאת שמה יזכיר כל חתן מתחת לחופה לפני שישבור את הכוס ואת חשבון הבנק שלו.

ירושלים, כי אין עיר אחרת.

סדנת משכנתאות

מעוניינים להצטרף לסדנה יחודית בתחום המשכנתאות ?

סדנת משכנתאות
מעוניינים להצטרף לסדנה יחודית בתחום המשכנתאות ?
לקבל הכוונה, הדרכה וטיפים לרכישת דירה מפי מומחים מובילים בתחום ? זה הזמן להצטרף אלינו.

מה נלמד בסדנת משכנתא?
1. שלבי המשכנתא.
2. מסלולי המשכנתא, בכל הבנקים.
3. היתרונות והסיכונים בלקיחת משכנתא.
4. איך מקבלים משכנתא במימון גבוהה.
5. כיצד להתמקח עם הבנקים.

איך נרשמים ?
ממלאים את הבקשה למטה ושולחים,הבקשה הינה מאובטחת ואיננה מחייבת. הפרטים שיתקבלו ישמשו אותנו ליצרת קשר עמכם בלבד.

רישום לסדנת משכנתאות

    השם שלך (חובה)

    האימייל שלך: (חובה)

    נושא

    ההודעה שלך

    אהבתם? שתפו…

    לשיחה עם יועץ משכנתא התקשרו עכשיו 072-2118686

    Facebook

    אהבתם? שתפו...Share on facebook
    Facebook
    Share on google
    Google
    Share on twitter
    Twitter
    Share on linkedin
    Linkedin
    מעבר לסרגל הכלים