‎י״ב בניסן ה׳תשפ״ד‎

20 אפריל 2024

סיכום חודשי וחצי שנתי של נכסי תעשיית קרנות הנאמנות

חודש יולי: שיא שלילי בפדיונות בקרנות המסורתיות מאז ינואר 2016

תעשיית קרנות הנאמנות רושמת פדיון רצוף של 6 חודשים בקרנות המסורתיות
(אקטיביות ופאסיביות), עם יציאה של 2.46 מיליארד ₪ ביולי ומצטברת ב-6 חודשים
של 8.7 מיליארד ₪  

 

  • הקרנות המנוהלות סבלו מיציאת כספים בסכום של כ-3.12 מיליארד ₪, בעוד המחקות גייסו כ-660 מיליון ₪.
  • הקרנות המנייתיות: (כולל הגמישות) למרות שקצב יציאת הכספים מתעשיית קרנות הנאמנות גבר ביולי לעומת יוני, דווקא הקרנות המנייתיות רשמו גיוס גבוה, הנאמד בכ-470 מיליון ₪, בהובלת הקרנות המחקות המתמחות בחו"ל.
  • תפנית – קרנות אג"ח חו"ל: נהנות מפיחות השקל ומגייסות 365 מיליון ₪.
  • גם קרנות אג"ח מדינה: ממשיכות אמנם לגייס, אבל בקצב איטי יותר מהממוצע מתחילת השנה ומסיימות את החודש עם גיוס של כ-95 מיליון ₪.
  • קרנות אג"ח חברות: קצב הפדיונות גדל לרמה של כ-225 מיליון ₪.
  • שיאנית הפדיונות – קרנות אג"ח כללי שפודות זה חודש שישי ברציפות, ואף החודש הן רושמות את הפדיון הגדול ביותר מאז ינואר 2016: כ-2.6 מיליארד ₪.

 

  • חודש יולי הסתיים בעליות שערים במדדי המניות המקומיים והגלובליים, למעט השווקים באסיה שרשמו מגמה מעורבת. אגרות החוב הקונצרניות והממשלתיות סיכמו גם הן את החודש בעליות שערים. למרות זאת, זה היה החודש הגרוע ביותר עבור הקרנות המנוהלות מאז ינואר 2016 (שזכור כפתיחת השנה הגרועה ביותר בשווקים הפיננסיים מזה כמה עשורים), עת נפדה מהקרנות המסורתיות המנוהלות סכום עתק של 4.76 מיליארד ₪. קצב הפדיונות בקרנות המסורתיות (אקטיביות ופאסיביות) עלה בחדות והסתכם בכ-46 מיליארד ₪ לעומת פדיון של כ-905 מיליון ₪ בחודש יוני. הקטגוריות הפודות ביותר היו אג"ח כללי (2.6 מיליארד ₪)  והקרנות השקליות (כ-595 מיליון ₪). ואילו המגייסות העיקריות היו הקרנות המנייתיות עם 470 מיליון ₪. תעשיית קרנות הנאמנות כולה רושמת פדיונות של כ-1.69 מיליארד ₪, הנחלקים לגיוסים של כ-660 מיליון ₪ בקרנות המחקות, כ-770 מיליון ₪ בקרנות הכספיות, ולפדיון של כ-3.12 מיליארד ₪ בקרנות המנוהלות. כך, עפ"י אומדנים והערכות שבוצעו ע"י כלכלני מיטב דש. יצויין, כי בהשוואה לחודש יוני, הפדיונות בקרנות המנוהלות עלו, ולעומת זאת, הקרנות המחקות הגדילו בשיעור ניכר את הגיוסים.

 

  • מגמה חיובית במדדי המניות: מדדי ת"א 35 ות"א 125 רשמו בסיכום חודשי תשואה חיובית של עד כ-1% . מגמה חיובית ציינה את שוקי המניות בחו"ל: S&P 500עם תשואה חיובית של 3.5%, הדאקס זינק בכ-4% והניקיי עלה ב-1.1%. הקרנות המנייתיות1 גייסו החודש סכום גבוה של כ-470 מיליון ₪, כאשר הקרנות המנייתיות המתמחות בישראל רשמו חודש נוסף גרוע עם פדיון של כ-415 מיליון ₪, בעוד הקרנות המתמחות במניות בחו"ל הציגו שוב חודש מצויין עם גיוס גבוה של כ-750 מיליון ₪, והקרנות הגמישות אף הן סיימו חודש טוב עם גיוסים הנאמדים בכ-135 מיליון ₪.

 

  • קרנות אג"ח כללי, בדגש על קרנות מעורבות עם חשיפה מנייתית1 כגון קרנות 10/90, 20/80, 30/70 וכד' ממשיכות לסבול ממגמת הפדיונות הניכרים מאז חודש פברואר, וגם החודש הן פדו את הסכום הגדול ביותר בתעשיית קרנות הנאמנות, אשר נאמד בכ-6 מיליארד ₪. מתחילת השנה קרנות אג"ח כללי פדו סכום עצום הנאמד בכ-7.065 מיליארד ₪, והן ממשיכות להיות קבוצת הקרנות הפודה ביותר מתחילת השנה, וזאת על אף, ואחרי, גיוס גדול מאוד בחודש ינואר.

 

  • אגרות החוב הקונצרניות סיכמו את יולי במגמה חיובית: מדדי התל-בונד 20,40,60 רשמו החודש תשואה חיובית של עד 25%. זה לא עזר לקרנות אג"ח קונצרני שעולות בקצב הפדיונות מחודש קודם לסכום של כ-225 מיליון ₪. מתחילת השנה, קרנות אג"ח קונצרני פודות סכום של כ-270 מיליון ₪.

 

  • אגרות החוב הממשלתיות רשמו החודש עליות שערים – מדד ממשלתי כללי רשם החודש עלייה של 15%. למרות עליות השערים שנרשמו באגרות החוב הממשלתיות, קרנות אג"ח מדינה לא מצליחות להגביר את קצב הגיוסים ומסיימות את החודש עם גיוס של כ-95 מיליון ₪ בלבד. מתחילת השנה קרנות אג"ח מדינה גייסו סכום גדול מאוד של כ-2.8 מיליארד ₪, שעומד בניגוד גמור ליציאת הכספים שנרשמה בקרנות אג"ח כללי, מה שמקנה להן את המקום הראשון בגיוסים מבין הקרנות המסורתיות.

 

  • מגמה מעורבת באפיק השקלי – הקרנות השקליות ממשיכות במומנטום השלילי, ופודות החודש סכום גבוה הנאמד בכ-595 מיליון ₪. מתחילת השנה הקרנות השקליות רשמו פדיון של כ-415 מיליארד ₪. לעומתן, הקרנות הכספיות גייסו ביולי 770 מיליון ₪. הגיוס הזה נחלק בין הקרנות הכספיות השקליות עם 130 מיליון ₪ והקרנות הכספיות המט"חיות שגייסו כ-640 מ' ₪.

 

  • קרנות אג"ח חו"ל ממשיכות במגמת הגיוסים מחודש שעבר, ואף "מקפיצות" את קצב הגיוס לסכום של כ-365 מיליון ₪. בעקבות הגיוס הגדול החודש, קרנות אלה עברו מפדיון לגיוס, הנאמד בסכום של כ-120 מיליון ₪, מתחילת השנה.

 

תעשיית הקרנות מנהלת נכון ליום 31.07.18 כ-240.3 מיליארד ₪. הקרנות המסורתיות (בנטרול הקרנות הכספיות) מנהלות כ-223 מיליארד ₪ והקרנות הכספיות מנהלות כ-17.3 מיליארד ₪.

 

סיכום חודשי: (יולי 2018) ומתחילת השנה: (ינואר-יולי 2018)

 

גיוסים ופדיונות של תעשיית הקרנות

אפיקסיכום חודשי גיוסים/פדיונות

(במיליוני ₪)

סיכום מתחילת השנה גיוסים/פדיונות

(במיליוני ₪)

קרנות מנייתיות[1]4673,053
קרנות כספיות7681,663
קרנות אג"ח שקליות-593-2,417
קרנות אג"ח מדינה וצמוד מדד952,796
קרנות אג"ח חברות והמרה223-268-
קרנות אג"ח כללי2,607-7,063-
קרנות אג"ח חו"ל364120
שונות[2]39101
סה"כ-1,690-2,217
סה"כ קרנות מסורתיות

(בנטרול כספיות)

-2,458-3,880

 

 

[1] כולל מניות ישראל, מניות חו"ל וגמישות.

2 כולל קרנות אגד (חוץ וישראלי), ממונפות ואסטרטגיות, מעורבות  מט"ח ולתושבי חוץ בלבד.

מסמך זה הוכן על-ידי מיטב דש השקעות בע"מ ו/או על-ידי אחת או יותר מהחברות שבשליטתה. מסמך זה אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ועל כל אדם להתייעץ עם יועץ ו/או משווק השקעות בכל הנוגע לביצוע פעולה במוצרים פיננסיים ועם יועץ פנסיוני ו/או סוכן שיווק פנסיוני בכל הנוגע להצטרפות או עזיבת מוצרים פנסיוניים. כמו כן, מסמך זה אינו מהווה הצעה או המלצה לרכישת או מכירת מוצר פיננסי, לרבות קרן השתלמות, אופציות, יחידות השתתפות בקרן נאמנות או כל נייר ערך או מוצר פיננסי אחר, ואינו מהווה הצעה להצטרפות או עזיבת מוצר פנסיוני, לרבות קופת גמל, קרן השתלמות, קרן פנסיה או תכנית ביטוח. רכישת נכס פיננסי בגינו נדרש פרסום תשקיף ודיווחים מיידיים, לרבות יחידות בקרנות נאמנות, תעשה על פי התשקיף והדיווחים המיידיים שבתוקף. כמו כן, מיטב דש השקעות בע"מ, וכן חברות שבשליטתה עוסקות, בין היתר, בניהול תיקי לקוחות, ניהול קרנות נאמנות, ניהול קופות גמל, ניהול קרנות השתלמות, ניהול קרנות פנסיה וחיתום, ועשוי להיות למי מהן עניין אישי במסמך זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמן ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה, ככל שנזכרים. האמור במסמך זה נאסף ו/או מתבסס על מידע ממקורות שונים ולא בוצעה על-ידי מיטב דש השקעות בע"מ ו/או כל חברה שבשליטתה בדיקה עצמאית של המידע האמור. האמור במסמך זה כולל הערכות, אומדנים ו/או תחזיות, נכון למועד כתיבת מסמך זה. מיטב דש השקעות בע"מ וכן כל חברה בשליטתה אינן אחריות לכל נזק, אובדן, הפסד או הוצאה מכל סוג שהוא, לרבות ישיר ועקיף, שייגרמו למי שמסתמך על האמור במסמך זה, כולו או חלקו. אין בתשואות העבר של המוצרים הפיננסיים כדי להעיד על תשואותיהם בעתיד. כל הזכויות, לרבות זכויות הקניין הרוחני, במסמך זה ובתוכנו, שייכות למיטב דש השקעות בע"מ ו/או לאחת או יותר מהחברות אשר בשליטתה, ואין לעשות בו כל שימוש שהוא, לרבות להפיצו ולהעתיקו, ללא קבלת אישורן מראש ובכתב.

אהבתם? שתפו…

לשיחה עם יועץ משכנתא התקשרו עכשיו 072-2118686

Facebook

אהבתם? שתפו...Share on facebook
Facebook
Share on google
Google
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
מעבר לסרגל הכלים