‎ט״ז בניסן ה׳תשפ״ד‎

24 אפריל 2024

סין לא רוצה לייצא לעולם אינפלציה

רון אייכל | 21.11.2010
מאקרו, אגרות חוב וריביות

|        האינפלציה בסין ממשיכה להאמיר. |        האמריקאים יכולים ליהנות מכך, אך גם הפעם הסינים יקלקלו לאמריקאיים. |        מנסים למצוא פתרון למשבר של הנמר הקלטי. |        מגמה מעורבת עם נטייה לירידות שערים בשוק האג"ח העולמי.

תחזית אירועים עולמית לשבוע הקרוב

 

מדינהשעהאירוע\פרסום כלכליחודש\

תקופה

נתון קודםתחזית השוק

 

שני, 22/11
א.אירו17:00אמון צרכנים1111-11-
ישראל17:30הכרזת ריבית מוניטרית122.0%2.0%
ארה"ב20:30חברת הפד Kocherlakota, נואמת

 

שלישי, 23/11
א.אירו11:00מדד PMI – תעשייה1154.654.4
א.אירו11:00מדד PMI – שירותים1153.353.2
קנדה14:00מחירים לצרכן100.2%0.2%
ארה"ב15:30תוצר מקומי גולמי – עדכוןQ32.0%2.4%
ארה"ב17:00מכירות של בתים קיימים104.53

מיליוני דולר

4.48

מיליוני דולר

פוליןהכרזת ריבית מוניטרית24/113.5%3.5%
ארה"ב21:00פרוטוקול ישיבת ה-FOMC מה-3/11

 

רביעי, 24/11
גרמניה11:00מדד ה-IFO – ציפיות11105.1104.7
א.אירו12:00הזמנות חדשות לתעשייה95.1%-2.5%
ארה"ב15:30הזמנות של מוצרים בני-קיימא103.5%0.0%
ארה"ב15:30הוצאות צרכנים100.0%0.1%
ארה"ב15:30דרישות ראשוניות לדמי אבטלה20/11439 אלף435 אלף
ארה"ב16:55אמון הצרכנים של מישיגן1169.369.5
ארה"ב17:00מכירות של בתים חדשים10אלף307 אלף315

 

חמישי, 25/11
אין דיווחים כלכליים

 

שישי, 26/11
גרמניה09:00מחירי יבוא100.3%0.0%
גרמניהמחירים לצרכן110.1%0.1%-

* שעון ישראל

 

מאקרו, אגרות חוב וריביות

 

|        האינפלציה בסין ממשיכה להאמיר.

|        האמריקאים יכולים ליהנות מכך, אך גם הפעם הסינים יקלקלו לאמריקאיים.

|        מנסים למצוא פתרון למשבר של הנמר הקלטי.

|        מגמה מעורבת עם נטייה לירידות שערים בשוק האג"ח העולמי.

 

אם לא די במטבע אזי שוב סין מקלקלת לארה"ב והפעם באינפלציה

האינפלציה בסין, ב-12 החודשים עד אוקטובר, רשמה עלייה של 4.4% שהיא הגבוהה ביותר בשנתיים האחרונות. המחירים לצרכן בשנה האחרונה הושפעו במיוחד מהתייקרות במחירי המזון במדינה, שהאמירו ב-10.1% בתקופה זה.

 

כתוצאה, הממשלה הסינית מתכוונת למנוע העלאות מחירים צפויות בתחום האנרגיה, הגז, המים, הנפט והתחבורה ציבורית. אך לא רק בהם, השבוע דווח כי הממשלה הסינית מתכוונת לספק סובסידיות למוצרים נדרשים, בכדי לעצור את הסחף במחירים.

 

דרך אחת להתמודד עם האינפלציה הגבוהה, לטעמם של הסינים (היעד הרשמי הוא ל-3% לשנה), היא באמצעות העלאת יחס הרזרבה הנדרש מהבנקים. מתחילת השנה זו כבר נרשמו 3 העלאות של יחס הרזרבה וב-29 לנובמבר תחול העלאה נוספת של 50 נ"ב. לאחריה, הבנקים הגדולים יצטרכו לשמור 18% מסך ההלוואות כרזרבה.

 

אגב, באופן לא מוצהר הסינים מאשימים את האמריקאית באינפלציה. לדעתם, הנזילות העצומה הקיימת בעולם הביאו להיחלשות הדולר ולעלייה במחירי הסחורות.

 

נזכיר כי לפני כחודש הועלתה הריבית הרשמית בסין לרמה של 5.56%. הייתה זו העלאת הריבית הראשונה מאז מהלכי הפחתות הריבית שבאו בכדי לתמוך בשווקים בתקופת המשבר הפיננסי של שלהי 2008.

 

אם לא די בכך אזי מחירי הנדל"ן טיפסו בכמעט 9%, ב-12 החודשים האחרונים עד אוקטובר.

 

כלומר, בהחלט יש בסין בעיות שהממשל צריך להתמודד איתן.

 

מן הצד האחר של האוקיאנוס השקט נמצאת ארצות-הברית, שגם לה בעיות אינספור וביניהן האינפלציה. למעשה, ההרחבה הכמותית דור 2.0 נועדה במידה רבה להצית את האינפלציה.

 

מתברר שקיים קשר ברור בין נתוני האינפלציה בסין למחירי המוצרים שהיא מייצאת ומכאן לאינפלציה במדינות היעד ובהן גם ארה"ב.

 

כפי שניתן לראות בתרשים משמאל, ברגע שסביבת האינפלציה בסין חוצה את רף של 3%, סין מתחילה לייצא אינפלציה לעולם.

אין דבר יותר טוב מזה לאמריקאיים, אשר מעוניינים בהתייקרויות של המוצרים אצלם.

 

כעת, נודע כי סין לא מעוניינת לאפשר למחירים להמשיך ולהאמיר. כלומר, עד שהסינים כבר יכולים לסייע במשהו לאמריקאים, גם זה לא ייצא את הפועל.

 

צעדי הסובסידיות בסין הם בדיוק ההיפך הגמור מהדברים שהוסכם עליהם בפגישת ה-20G.

 

הנמר הקלטי נאבק תחת עול הגירעון

אירלנד, אשר נהוג לקרוא לה בשם "הנמר הקלטי", עם אנלוגיה לנמרים האסייתיים, לאור נתוני הצמיחה שהציגה עד שנת 2007, נמצאת באחת מתקופותיה הקשות, לפחות מהזווית הכלכלית.

 

לאחר גירעון של כ-15% מהתוצר בשנת 2009, אירלנד מתנהלת השנה עם גירעון של כ-11% מהתוצר (אולי הקשה ביותר באיחוד האירופי). כל זאת, כאשר כלכלתה מתכווצת זו השנה השלישית ברציפות.

 

בשנות ה-80', כאשר עוד הוגדרה כמשך מתפתח נהנתה אירלנד מזרם עצום של הון זר להשקעה בסקטור הפיננסים והטכנולוגיה. יתרונותיה של אירלנד נבע מהשפה השגורה בפי תושביה ומשיעור מס החברות הנמוך.

 

המשבר של שנת 2008 הביא לכדי פגיעה קשה במחירי הנדל"ן, בתעשיית הפיננסים במדינה אשר סבל מחד, מיציאת מאסיבית של הון ואולי הגרוע מכל מבעיית יציבות (כשל הלוואות) של הבנקים.

 

לצערנו, אירלנד היא דוגמא רעה למדינה (בדומה לאיסלנד או דובאי) אשר נשענו על במידה רבה על השקעות זרות, על סקטור פיננסי ופחות על סקטור יצרני מקומי. זאת, לשם השוואה לקוריאה או לגרמניה אשר נשענות על פעילות יצרנית חזקה למדי ופחות על פיננסים.

לאור המצב הקשה באירלנד, תחושתנו היא שסיוע לאירלנד הוא עניין של ימים.

בריאן קאוון, ראש הממשלה של אירלנד, עדיין מתעקש כי לאירלנד די מזומנים, לפחות ל-6 חודשים, שבהם היא לא תצטרך לצאת לשווקים לגייס הון.

 

עקב אכילס של קבלת הכספים מהאיחוד האירופי ואולי הבעיה המרכזית העומדת בפני אירלנד היא הדרישה האירופית להעלות את מס החברות. לכן, נראה כי אירלנד מתנהגת בצורה לא מקובלת כשהיא דומה את קבלת המזומנים מהאיחוד.

שיעור המס באירלנד הוא נמוך ועומד על 12.5%, לעומת 33% בצרפת או בגרמניה. כעת, אם אירלנד תקבל את כספי הסיוע, ייתכן והיא תיאלץ להעלות את שיעור המס, בכדי להגדיל את זרם התקבולים (הכנסות המדינה ממסים) ועל ידי כך לצמצם את הגירעון.

 

בעיה אחרת שבפניה עומדת אירלנד היא העובדה כי ההלוואה של האיחוד האירופי היא, מבחינתה, לא כל כך זולה. כאשר יוון עמדה בפני קריסה, השוק היה מוכן לתת לה הלוואות לשנתיים בריבית של 20%. או אז, ההון שקיבלה מהאיחוד האירופי בריבית שנתית של 5% היה גלגל הצלה משמעותי. בימים האחרונים נסחרות איגרות החוב של אירלנד לטווח של שנתיים בתשואה לפדיון של כ-5%. בימי השפל נסחרו איגרות אלו בתשואה לפדיון של 7%. כך שמבחינתה גיוס הון בריבית זו לא מוגדר כהצלחה.

 

מתברר שלהיקרא נמר זו כבר לא מחמאה…

 

בשבוע שחלף – מגמה מעורבת עם נטייה לירידות שערים

שוק האג"ח העולמי נטה השבוע, באופן כללי, להיסחר במגמה של ירידות שערים.

 

כך לדוגמא, ה-UST ל-10 שנים רשמה עלייה בתשואה לפדיון של 9 נ"ב ונסחרה בסופו בתשואה לפדיון של 2.873%. איגרות החוב המקבילות של גרמניה ואנגליה רשמו עלייה של 19 נ"ב ו-18 נ"ב, בהתאמה, של התשואה לפדיון. אלו נסחרו בסוף השבוע בתשואה לפדיון של 2.7% ו- 3.378%, בהתאמה.

 

מבין האיגרות שרשמו עליות מחירים נציין את ה-UST  ל-30 שנים שרשמה ירידה של 4 נ"ב בתשואה לפדיון, לכדי 4.244%. ככל הנראה, זו נהנתה מרכישות הבנק המרכזי האמריקאי.

יתר על כן, גם האיגרת ל-10 שנים של אירלנד רשמה התפתחויות חיוביות, לאחר שדווח כי ישנה התקדמות (לפחות מחשבתית), בכל האמור לקבלת כספים מהאיחוד האירופי. כתוצאה, איגרת החוב של ממשלת אירלנד המיועדת להיפדות בעוד 10 שנים רשמה ירידה של 21 נ"ב בתשואה לפדיון והיא נסחרה בסופו ברמה של 7.91%.

 

אנו ממשיכים להעריך כי הכיוון הכללי של העקום האמריקאי הוא לכדי עלייה ברמת התלילות, כאשר האג"ח ל-10 שנים תמשיך להניב הפסדי הון.

 

באופן יחסי לממשלתי, החוב הקונצרני הדולרי הוא אטרקטיבי למדי בתקופה זו. אנו מעדיפים להתמקד בחוב שלו דירוג בינוני, אשר צפוי להניב תשואה עודפת על פני הממשלתי. כמו כן, יש להתמקד באיגרות שלהן מח"מ קצר עד בינוני אשר יפגעו במידה צנועה מעלייה של החלק הארוך הממשלתי.

 

 

הערה חשובה: מקור הנתונים הינו ממערכת Bloomberg וכולל עיבוד הנתונים, אלא אם נכתב אחרת. מסמך זה הוכן על-ידי מיטב בית השקעות בע"מ ו/או על-ידי אחת או יותר מהחברות שבשליטתה. מסמך זה אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ועל כל אדם להתייעץ עם יועץ ו/או משווק השקעות בכל הנוגע לביצוע פעולה במוצרים פיננסיים ועם יועץ פנסיוני ו/או סוכן שיווק פנסיוני בכל הנוגע להצטרפות או עזיבת מוצרים פנסיוניים. כמו כן, מסמך זה אינו מהווה הצעה או המלצה לרכישת או מכירת מוצר פיננסי, לרבות קרן השתלמות, אופציות, יחידות השתתפות בקרן נאמנות או כל נייר ערך או מוצר פיננסי אחר, ואינו מהווה הצעה להצטרפות או עזיבת מוצר פנסיוני, לרבות קופת גמל, קרן השתלמות, קרן פנסיה או תכנית ביטוח. רכישת מוצר פיננסי בגינו נדרש פרסום תשקיף ודיווחים מיידיים, לרבות יחידות בקרנות נאמנות, תעשה על פי התשקיף והדיווחים המיידיים שבתוקף. כמו כן, מיטב בית השקעות בע"מ, וכן חברות שבשליטתה עוסקות, בין היתר, בניהול תיקי לקוחות, ניהול קרנות נאמנות, ניהול קופות גמל, ניהול קרנות השתלמות, ניהול קרנות פנסיה וחיתום, ועשוי להיות למי מהן עניין אישי במסמך זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמן ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. האמור במסמך זה נאסף ו/או מתבסס על מידע ממקורות שונים ולא בוצעה על-ידי מיטב בית השקעות ו/או כל חברה שבשליטתה בדיקה עצמאית של המידע האמור. האמור במסמך זה כולל הערכות, אומדנים ו/או תחזיות.

בשבוע האחרון פרץ המחיר את ההתנגדות המשמעותית של רמת ה-360 והוא נמצא בשיא של חמש שנים

 
מדד הנדל"ן 15, שער אחרון: 360.96
מדד הנדל"ן 15 מכיל את 15 מניות הנדל"ן עם שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה בתל אביב. בזמן האחרון ראינו פריצה של התנגדויות בחלק מהמניות הללו וגם כתבנו עליהם תחזיות של ניתוח טכני ותחזיות מצולמות אותם העלנו לאתר לשימושכם.
לאחר ירידות חדות במפולת הסאב פריים של שנת 2008 בה ירד מדד הנדל"ן 15 מרמת מחיר של 880 עד לשפל של 126 נקודות, התאושש מדד הנדל"ן ועלה בשנתיים שאחרי בכ-180% בחזרה לשער 360. מסוף 2010 ועד היום מדשדש מדד הנדל"ן 15 ברצועת יציבות עם נטייה לירידה. בסוף אפריל פרץ המחיר את רצועת היציבות היורדת שיהיה האיתות הראשון לחזרה למסלול עולה.
בשבוע האחרון פרץ המחיר את ההתנגדות המשמעותית של רמת ה-360 והוא נמצא בשיא של חמש שנים. בניגוד לאיתות הראשון שהיה חלש ולא משמעותי, איתות כזה מגדיל מאוד את הסיכויים להמשך עלייה. יעד המחיר הוא 500 נקודות בשנה הקרובה אבל כמובן שיש לחתוך הפסד אם מתרחשת ירידת מחיר אל מתחת ל-360 ליותר מכמה ימים בודדים.
בהצלחה!

נאסדק, שער אחרון: 3,469
אין סימנים שליליים להתנהגות הנאסדק כך שהירידה בשבוע שעבר והיציבות של השבוע הם תיקון ומנוחה בלבד לפני חידוש העלייה. בעיות או לא, זהו שוק של קונים בלבד. מכיוון שהנאסדק הגיע ליעד המחיר והתקרב לקו מגמה עולה עליון, סביר שנמשיך לראות דשדוש ומנוחה לפני המשך העלייה כך שירידה עד 3,200 נקודות היא מאוד אפשרית לפני המשך העלייה.
עדיין אין סימנים שליליים להיפוך מגמה. על פי המחזוריות ניתן להתחיל לחפש את היפוך הכיוון והתחלת הירידות בעוד כשנה. יש להמתין להתחלת ירידה וליצירת מבנה שלילי לפני שמגיבים ופותחים פוזיציות שורט או לחלופין יוצאים מהמניות כי תמיד עדיף לראות שהשוק מסכים עם מה שאנו חושבים.

מעוף, מחיר אחרון: 1225.26
פער הארביטר'ג עומד על פלוס 0.64% וזה מרמז על עליית המעוף ל-1232 בערך בפתיחת המסחר.
המעוף שוב ברצועה, שובר שיאים של דשדוש. מתחילת אוקטובר 2012, כבר יותר משמונה חודשים, מתנהל המעוף ברצועת מסחר של 5% בתחום 1180-1235. יש להמתין לפריצה מחודשת, כנראה מעלה.
אין שינוי בתחזית- הגל העולה צפוי לשבור את שיא כל הזמנים ולעלות אל מעל 1350 נקודות אבל לאחר מכן יש להיזהר. על פי המחזוריות, המפולת הבאה צפויה להתחיל במהלך 2014.

נאסדק, מחיר אחרון: 3,437
הנאסדק בשיא של 13 השנים האחרונות ואין סימני חולשה. בעיות או לא, זהו שוק של קונים בלבד. יעד המחיר הוא 3,500 תוך חודשיים. תיקון אפשרי צפוי להיעצר ב-3,200.

 אני, בועז אילון בעל רישיון מספר 9486 מצהיר בזאת שהדעות המובעות בעבודת אנליזה זו משקפות נאמנה את דעותיי האישיות על ניירות הערך המסוקרים ועלהתאגיד שהנפיק ניירות ערך אלה. בשנתיים האחרונות הנני משמש כמנכ"ל של תטא וכמנהל התיקים הראשי.

אהבתם? שתפו…

לשיחה עם יועץ משכנתא התקשרו עכשיו 072-2118686

Facebook

אהבתם? שתפו...Share on facebook
Facebook
Share on google
Google
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
מעבר לסרגל הכלים