‎י״ט באדר ב׳ ה׳תשפ״ד‎

29 מרץ 2024

סקירה שבועית 06/12/2020 מאקרו ושווקים

באדיבות מיטב דש: אלכס זבז'ינסקי.

עיקרי הדברים  

  • משרד האוצר מעדכן תחזית הצמיחה והופך את התרחיש החיובי למרכזי.
  • פעילות עם תקציב המשכי דווקא בשנת יציאה מהמשבר עלולה לגרום נזק חמור וארוך טווח לכלכלה הישראלית לאחר שכבר השנה הייתה מאוד חלשה בהשוואה למדינות האחרות.
  • השקל ממשיך להתנהג בהתאם לשינוי בשערו של הדולר בעולם, מה שהופך התערבויות של בנק ישראל בשוק המט"ח ללא יותר מכלי "שמחליק" את המגמה, אך לא משנה אותה.
  • הפרשות הבנקים בישראל לאשראי בעייתי היו נמוכות בשלושת הרבעונים של השנה ועשויות להעיד על הסיכון בשוק הקונצרני.
  • עדכנו את תחזית האינפלציה לשנה ל-0.8%.
  • הנתונים הכלכליים באירופה וארה"ב נחלשים בעקבות המגפה. הנתונים במדינות המתפתחות משתפרים.
  • סימני לחצי המחירים ועליית הסיכוי לאישור התמריצים דוחפים תשואות האג"ח האמריקאיות וציפיות האינפלציה לעלייה. הפצת החיסון צפויה להגביר מגמה זו, אך ה-FED צפוי להגדיל התערבות בשוק האג"ח.
  • גישות הערכה שונות מביאות למסקנה ששוק המניות לא זול אומנם, אך לא בועתי.

המלצות מרכזיות

חשיפה למניות:גבוההבינונית / גבוההבינוניתבינונית / נמוכהנמוכה

 

מח"מ האג"ח:     ארוךבינוני / ארוךבינוניבינוני / קצרקצר

 

דירוג באג"ח בקונצרניותללא דירוגBBBAAAAAA

דגשים:

  • אנו ממשיכים להמליץ על חשיפה במשקל יתר למניות באסיה.

אנו ממליצים להקטין חשיפה לאג"ח הקונצרניות בישראל ומעדיפים הגדלה חשיפה מנייתית על פני אג"ח קונצרניות

 

ישראל.

משרד האוצר לא משנה משמעותית את התחזית, אך משנה הסתברויות למימוש

לפי התחזית המעודכנת של משרד האוצר, בתרחיש החיובי, התמ"ג יתכווץ השנה ב-4.2% (-5.1% בתחזית בספטמבר) ויצמח ב-4.5% ב-2021 (5.4%) (תרשים 1). למרות שהתוצאה הסופית כמעט לא משתנה, למעשה מדובר בשיפור בתחזית מכיוון שבתחזית מספטמבר ההסתברות למימוש התחזית האופטימית והפסימית הייתה זהה, כאשר בתחזית הנוכחית התרחיש האופטימי הופך למרכזי.

 

ישראל בלטה לרעה השנה. הליכה לבחירות מסכנת התאוששות מהמשבר

הבחירות החוזרות לכנסת, שהסיכוי שלהן עלה מאוד בשבוע שעבר, עלולות לפגוע הפעם ואפילו משמעותית בכלכלה בנסיבות הקיימות:

  • הן כופות על המשק ריסון פיסקאלי די חמור עקב המשך התנהלות עם התקציב ההמשכי מ-2018. תקציב המשכי יכול להיות נסבל שנה אחת במצב שגרתי, אך הוא חמור בשנת יציאה מהמשבר שבה היה כדאי להפעיל מדיניות פיסקאלית מרחיבה, מעבר לכספים שנועדו לטפל בהשלכות המשבר.
  • משרדי הממשלה יעבדו לפי סדרי העדיפויות שנקבעו בתחילת שנת 2018 כשאושר התקציב האחרון ללא התחשבות בצרכים שנוצרו מאז.
  • לא ניתן להפעיל רפורמות מבניות.
  • לא ניתן לממשלה לקיים התקשרויות חדשות.
  • בסיכוי גבוה דירוג האשראי של ישראל ירד, מה שעלול לפגוע בתנאים הפיננסיים.

האמת שכבר השנה הביצועים של המשק היו די גרועים בהשוואה למדינות האחרות. התמ"ג בישראל אומנם התכווץ רק ב-3% בשלושת הרבעונים של השנה לעומת התקופה המקבילה ב-2019, פחות מאשר בארה"ב, אירופה ויפן (תרשים 2), אך זאת רק בזכות היצוא שצמח ב-0.7% לעומת ירידה דו ספרתית במדינות האחרות (תרשים 3). סביר מאוד, שלמעט גידול חד ביצוא יהלומים,  העלייה ביצוא הייתה  תוצאה של עסקה או מספר עסקאות יצוא חריגות.

לעומת זאת, הצריכה הפרטית בישראל ירדה בשיעור של כ-10%, הרבה יותר מהמדינות האחרות. צריכה פרטית לנפש ירדה כמעט ב-12%, מה שמבליט את ישראל עוד יותר לרעה בהשוואה למדינות האחרות.

אילו היצוא בישראל היה מתכווץ כמו במדינות האחרות, הירידה בצמיחה הייתה קרובה למינוס 7%, נמוכה מאשר במרבית המדינות האחרות. לאור העובדה שבישראל משקל הענפים הפגיעים יותר מהמגפה, כגון התיירות, אירוח ואוכל, פנאי, מסחר ותחבורה נמוך מאשר בארה"ב ואירופה ההישגים הכלכליים של ישראל השנה נראים ממש חלשים.

שורה תחתונה:  הליכה לבחירות מעלה סיכון להתאוששות כלכלית חלשה ביציאה מהמגפה, מה שיהפוך נזקים כלכליים זמניים לקבועים שייקח שנים לטפל בהם.

להבדיל מהשנה שעברה, התנהגות השקל לא חריגה וצפויה להימשך

השקל ממשיך לשבור שיאים ביחס לדולר. אולם, אין בהתנהגותו כעת שום דבר חריג, כפי שהיה בשנה שעברה כשהשקל התחזק מול הדולר במקביל להתחזקות הדולר בעולם (תרשים 5). הפעם, השקל התחזק מול הדולר מתחילת השנה בדיוק כפי שהדולר נחלש מול סל המטבעות העיקריים (DXY). היו לא מעט מטבעות שהתחזקו מול הדולר בשיעור יותר גדול מאשר השקל. לכן, מבחינת בנק ישראל אין הרבה סיבות כעת להתערב במסחר, אלא רק כדי "להחליק" מעט את המגמה.

בהתחשב בעודף בחשבון השוטף שצפוי להכפיל את עצמו השנה ולהגיע לכ-6% תמ"ג בגלל עלייה ביצוא הסחורות (תרשים 4), היה ניתן לצפות לביצועים אף יותר חזקים של השקל.

מלבד הכוחות המקומיים, שצפויים לפעול להתחזקות השקל, כפי שפירטנו בתחזית השנתית, הדולר בעולם נחלש להערכתנו בעיקר בגלל כספי המשקיעים מחו"ל שזורמים לשוק ההון האמריקאי תוך ביצוע הגנות מטבע, בדיוק כפי שעושים המשקיעים הישראליים. מגמה זו יכולה להתהפך עם היפוך המגמה החיובית בשוקי המניות או אם הביצועים של השוק האמריקאי  יפגרו לאורך זמן אחרי שוקי המניות האחרים בעולם. התפתחות זו נראית לנו אפשרית ואף סבירה, אך ייקח לזה זמן.

 

צריכים גם לקחת בחשבון, שלמרות היחלשותו, הדולר האמריקאי נמצא קרוב מאוד לשיא מול סל המטבעות שמשקף את סחר החוץ האמריקאי להבדיל מהסל DXY שרלוונטי יותר לשווקים הפיננסיים (תרשים 6). לאור עלייה בגירעון הסחר האמריקאי בשנים האחרונות, הכוחות הכלכליים אמורים לתמוך בהיחלשות הדולר.

 

הפרשות הבנקים לאשראי בעייתי היו נמוכות מאוד עד עתה

בנק ישראל פרסם נתונים אודות האשראי הבנקאי בשלושת הרבעונים הראשוניים של השנה, כולל נתונים מפורטים על הפרשות לחובות בעייתיים. המסקנה הכללית היא שמאוד מפתיע עד כמה פגיעת המשבר בבנקים הייתה קטנה עד עתה.

שיעור האשראי הבעייתי מסך האשראי עלה בעיקר בגזרת האשראי המסחרי מ-1.7% בסוף 2019 ל-2.5% ברבעון השלישי, לרמות שהיו רק לפני שנתיים ונמוכות משמעותית מאלה שהיו אחרי המשבר לפני עשור (תרשים 7).

ברמה ענפית נרשמה עלייה חדה באשראי הבעייתי בענף אירוח ואוכל שבו כרבע מכל האשראי מוגדר כבעייתי. בענפים אחרים העלייה הייתה מתונה הרבה יותר ולא חריגה ביחס לרמות היסטוריות (תרשים 8-9).

עדיין מוקדם להסיק מסקנות סופיות לגבי השפעת המשבר כל עוד מתאפשר להקפיא החזרי הלוואות.  יחד עם זאת, רמה נמוכה יחסית של החובות הבעייתיים בבנקים יכולה להעיד שגם בשוק האג"ח הקונצרניות הסיכון לחדלות פירעון יחסית מתון, למרות עוצמת המשבר.

 הורדנו תחזית האינפלציה

מחיר הדלק עלה בחודש דצמבר בשיעור נמוך יחסית על רקע העלייה החדה במחיר הנפט בשקלים בחודש נובמבר. כפי שניתן לראות בתרשים 10, שינוי זה היה חריג לעומת הקשר בין שני הפרמטרים בשנים האחרונות.  בגלל עלייה קטנה יותר במחיר הדלק ממה שציפינו, הורדנו תחזית האינפלציה לחודש דצמבר ל-0.1% והתחזית השנתית ל-0.8%.

יחד עם זאת, מניסיון העבר ניתן ללמוד שאם בחודש מסוים יש סטייה גדולה של השינוי במחירי הדלק ממה שנגזר מהשינוי במחיר הנפט, לעיתים קרובות מתרחש תיקון בחודש הבא אילו מחירי הנפט יישארו ברמות הנוכחיות.

עולם.

בנתונים הכלכליים בארה"ב מורגשת השפעת המגפה

כעיקרון, הנתונים הכלכליים פחות מעניינים בתקופה זו, כי הם יכולים לתת מעט מידע על מה שצפוי נוכח השינוי העומד להתרחש לאחר הפצת החיסון.

בארה"ב כבר מורגשת השפעת המגפה על הנתונים. מרבית הנתונים בשבוע האחרון היו נמוכים מהתחזיות.

  • המשק יצר פחות משרות מהצפוי (245 אלף לעומת ציפיות ל-460 אלף). שיעור האבטלה ירד אומנם מ-6.9% ל-6.7%, אך זאת תוך ירידה מקבילה בשיעור ההשתתפות.
  • מכירות המכוניות היו נמוכות משמעותית מהתחזית בחודש נובמבר והקצב השנתי ירד לראשונה מאז תחילת התאוששות (תרשים 11).
  • מדדי מנהלי הרכש בתעשייה ושירותים מצביעים אומנם על התרחבות בפעילות, אך היו נמוכים מהתחזיות.

 

 

האטה במדינות המפותחות, המשך התאוששות במתפתחות

לעומת ארה"ב ואירופה שמציגות היחלשות בנתונים, מרבית הנתונים באסיה ובדרום אמריקה ממשיכים להיות די חזקים:

  • מדד ההפתעות בנתונים הכלכליים בארה"ב ממשיך לרדת מהרמות הגבוהות, לעומת המדד בשווקים המתעוררים שעולה בהתמדה (תרשים 12).
  • כמעט כל מדדי מנהלי הרכש בסין הכו את התחזיות בחודש נובמבר ועלו לרמות קרובות לשיא (תרשים 13).
  • כמו בסין, במרבית המדינות האחרות באסיה מדדי מנהלי הרכש השתפרו (תרשים 14).
  • יצוא התעשייתי ויצור במרבית המדינות האסייתיות מתאושש במהירות (תרשים 15). היקף היצוא מהמדינות המתפתחות כבר עלה על זה שהיה לפני המגפה.

בארה"ב לחץ ניכר לעליית התשואות וציפיות האינפלציה

התשואה ל-10 שנים בארה"ב שוב התקרבה לרמה של 1%, תוך עלייה בתלילות העקום לרמה הגבוהה מאז המחצית הראשונה של 2018 (תרשים 15). במקביל עלו ציפיות האינפלציה, כאשר בארה"ב, אוסטרליה וקנדה הציפיות ל-5 שנים כבר גבוהות מהרמה שהייתה לפני המשבר (תרשים 17).

עלייה בתשואות ובציפיות התרחשה בעקבות סיכוי לאישור תמריצים בסך של כ-900 מיליארד דולר שמסתמנת מהסכמות בקונגרס.

גם בחזית האינפלציה החדשות תומכות בעליית הציפיות. רכיבי המחירים במדדי מנהלי הרכש ISM בארה"ב מצביעים על המשך עליית המחירים העסקיים. כפי שניתן לראות בתרשימים 18-19, קיים מתאם גבוה בין רכיב זה לאינפלציית הליבה בפועל.

כמו כן, ספר הבז' של ה-FED מתאר לחץ מתגבר של עליית המחירים העסקיים לעומת הסקירה הקודמת. העסקים מצביעים על לחצי מחירים מצד ההיצע שנובעים משיבושים בשרשרת ההספקה, התייקרות עלויות הובלה וקושי לגייס עובדים בתנאי המגפה.

הפצת החיסון צפויה להסיר חלק מהמגבלות בצד ההיצע שגורמות לעליית המחירים מחד, אך מאידך להגביר ביקושים באופן חד. הלחצים לעליית התשואות וציפיות האינפלציה צפויות להמשיך ולהתחזק. ה-FED צפוי לשנות את מדיניות הרכישות שלו באחת הפגישות הקרובות ע"י הגדלתן ו/או התמקדות ברכישות אג"ח ארוכות.

שורה תחתונה: אנו ממשיכים להמליץ על החזקת מח"מ בינוני-קצר ברכיב האג"ח.

 

בפני המשקיעים בשוק המניות עומדת כעת דילמה. מצד אחד, 2021 עומדת להיות ככל הנראה שנת התאוששות חזקה מאוד בכלכלה. במרבית המקרים בעבר התאוששות מהמיתון הייתה מלווה בעליות של שוק המניות. יחד עם זאת, לפי מרבית השיטות להערכה שווי (מכפיל רווח, מכירות, הון וכו') שוקי המניות כבר יקרים. נציג שתי גישות שהמסקנות שלהן מראות שיש בסיס כלכלי להמשך עליות במניות.

 

מודל CAPE – מסתבר ששוק המניות כעת לא כל כך יקר

מכפיל רווח מחזורי CAPE (Cyclically Adjusted PE Ratio) שמחושב ע"י חלוקת מדד מניות ברווח ממוצע של חברות S&P 500 ב-10 השנים האחרונות (כל הערכים במונחים ריאליים) אשר הגיע לאחרונה ל-33, דומה לרמתו ערב המפולת ב-1929, מוזכר לעיתים קרובות כהוכחה ששוק המניות נמצא במצב בועתי (תרשים 20).

אולם, בשבוע שעבר קרה דבר. ממציא המכפיל, הכלכלןRobert Shiller ,  פרסם מאמר בו הציג שעודף תשואה בין הרווח החזוי של S&P500 המבוסס על המכפיל CAPE (מכפיל הפוך) לבין תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים יודע לחזות די במדויק את התשואה העודפת שהתקבלה בפועל כעבור 10 שנים מהשקעה במניות על פני התשואה שהתקבלה מהשקעה באג"ח (הכל במונחים ריאליים) (תרשים 21).

מסתבר שעודף תשואה זה לא נמוך כל כך כעת ועומד על כ-4%, די דומה לממוצע של העשורים האחרונים. לפי Robert Shiller, זה מצביע על כך שבהתחשב בתשואות הנמוכות הנוכחיות בשוק האג"ח שוק המניות אינו בועה ומשקף עודף תשואה מניח את הדעת.

במאמר גם צוין שבשיטה זו עודף התשואה של שוק המניות נמצא קרוב לרמות שיא באירופה (כ-6%), ביפן (כ-6%) ובמיוחד בבריטניה (כ-10%).

 

כולם אומרים שהריבית הנמוכה מצדיקה מכפיל רווח גבוה, אבל עד איזה רמה?

לעיתים קרובות טוענים משקיעים ואנליסטים שברמות ריבית נמוכות, כפי שקיימות היום, יש הצדקה למכפילי רווח גבוהים יותר גם כי אלטרנטיבות להשקעה במניות פחות אטרקטיביות וגם כי הריבית הנמוכה מעלה ערך נוכחי של הרווחים העתידיים של החברות. אולם, נשאלת השאלה, מה הקשר הכמותי בין מכפיל רווח לריבית והאם המכפיל הנוכחי נמוך או גבוה בהתחשב בריבית הקיימת?

בדרך כלל, מתייחסים בחישובי מכפילי רווח של מדד מניות לרווחים של השנה הקרובה בערכים נומינאליים. בכדי להתחשב בגובה הריבית בהערכות, חישבנו מכפיל רווח בכל נקודת זמן החל מ-1950 ע"י היוון רווח עתידי של S&P 500 ב-10 השנים הבאות לפי תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים באותו עת. לאחר מכן, השתמשנו ברווח המהוון שקיבלנו לחישוב המכפיל ע"י חלוקת מדד S&P500 ברווח מהוון של העשור (מחולק ב-10).

עד שנת 2010 הרווח לצורך החישוב לטווח של עשור היו ידועים. ככל שמתקדמים מעבר לשנת 2010 חלק מהרווח העתידי מתבסס על התחזיות. כדי לחשב הרווחים העתידיים לקחנו תחזית קונצנזוס של השוק לשנים 2021-2022. לשנים 2023-2030 הנחנו שהרווח של החברות ב-S&P 500 יגדל בהתאם לגידול ממוצע שהיה בשנים 1950-2020 של כ-5.5% (תרשים 23).

המכפיל שהתקבל עומד כעת על 23.7 בהשוואה לממוצע היסטורי של 16.8 (תרשים 22). הוא אומנם גבוה מהממוצע היסטורי, אך נמוך יותר לא רק מהרמה שהייתה בבועת הדוט-קום, אלא גם מהמכפיל שהיה בשנת 2007, וזאת בזכות התשואה הנמוכה של האג"ח היום שמשמשת כשער היוון. אם, לדוגמה, תשואת האג"ח  ל-10 שנים הייתה עומדת היום על כ-5%, כפי שהייתה בשנת 2007, המכפיל היה מגיע ל-29, גבוה בהרבה מאשר בשנת 2007. כמו כן, ניתן לראות שהמכפיל הנוכחי גם לא חורג כעת מהרמות  שהיו בשלוש השנים האחרונות.

שורה תחתונה: אנו ממשיכים להמליץ על חשיפה ברמה בינונית-גבוהה לאפיק המנייתי.

 

המלצות לאפיק האג"ח
עד 2 שנים5-210-6מעל 10 שנים
אג"ח ממשלתיות    
  • שקליות
+  +
·         צמודות++  
  • ריבית משתנה
 ++ 
אג"ח קונצרניות    
  • דירוג AA- ומעלה
 +  
  • דירוג A/A+
    
  • דירוג A– ומטה
    
סימן +/- מייצג תשואת עודף/חסר ביחס למדד. לגבי אג"ח ממשלתיות המדד להשוואה הוא מדד אג"ח ממשלתי. לגבי אג"ח קונצרניות המדד להשוואה הוא מדד אג"ח קונצרניות כללי.

 

 

מרווחים של האג"ח הקונצרניות
 מרווח נוכחישינוי שבועישינוי חודשי
דירוג  AA+0.570.02
דירוג AA1.22-0.02
דירוג A2.05-0.22
דירוג BBB4.40-0.88
לא מדורג4.15-0.31
בנקים0.570.00
תקשורת1.880.61
פיננסיים1.12-0.02
אנרגיה1.38-0.25
בנייה1.80-0.03
נדל"ן, דירוג A ומעלה1.67-0.13
נדל"ן דירוג A מינוס ומטה7.75-2.08

 


 
פרסומים כלכליים לשבוע הקרוב
 

Date Time

 EventMonthSurveyPrior
12/07/2020 09:00GEIndustrial Production SA MoMOct1.60%
12/07/2020 11:30ECSentix Investor ConfidenceDec-10
12/07/2020 22:00USConsumer CreditOct$17.500b$16.214b
12/07/2020ISForeign Currency BalanceNov160.7b
12/07/2020CHExports YoY CNYNov7.60%
12/07/2020CHImports YoY CNYNov0.90%
12/07/2020CHForeign ReservesNov$3130.00b$3127.98b
12/08/2020 01:50JNGDP SA QoQ3Q F5.00%5.00%
12/08/2020 12:00ECEmployment YoY3Q F-2.00%
12/08/2020 12:00ECZEW Survey ExpectationsDec32.8
12/08/2020 12:00ECGDP SA QoQ3Q F12.60%
12/08/2020 13:00USNFIB Small Business OptimismNov103104
12/08/2020 15:30USUnit Labor Costs3Q F-8.90%-8.90%
12/09/2020 03:30CHPPI YoYNov-1.80%-2.10%
12/09/2020 03:30CHCPI YoYNov0.00%0.50%
12/09/2020 09:00GEExports SA MoMOct2.30%
12/09/2020 09:00GEImports SA MoMOct-0.10%
12/09/2020 17:00USJOLTS Job OpeningsOct6436
12/10/2020 13:00ISConsumer ConfidenceNov43
12/10/2020 14:45ECECB Main Refinancing RateDec-100.00%
12/10/2020 15:30USCPI MoMNov0.10%0.00%
12/10/2020 15:30USInitial Jobless ClaimsDec-05
12/10/2020 19:00USHousehold Change in Net Worth3Q$7607b
12/10/2020 21:00USMonthly Budget StatementNov-$284.1b
12/10/2020 12/15CHAggregate Financing CNYNov2080.0b1420.0b
12/11/2020 15:30USPPI Final Demand MoMNov0.10%0.30%
12/11/2020 17:00USU. of Mich. SentimentDec P76.376.9

 

פרטי מכין האנליזה

אלכס זבז'ינסקי, ת.ז 304456437.

מרחוב ששת הימים 30, בני ברק

בעל רישיון משווק השקעות מספר 5411

השכלה- כלכלן

תואר ראשון בכלכלה וניהול – טכניון, חיפה.

תואר שני במנהל עסקים,– אוניברסיטת חיפה.

ניסיון תעסוקתי –  2010 ואילך: כלכלן ראשי- מיטב דש השקעות

2002-2009: אנליסט – בנק לאומי לישראל

פרטי התאגיד המורשה מטעמו פועל מכין האנליזה

מיטב דש ניהול תיקים בע"מ.

מרחוב ששת הימים 30, בני ברק.

גילוי נאות מטעם מכין האנליזה

למכין האנליזה לא ידוע על ניגוד עניינים במועד פרסום האנליזה.

גילוי נאות מטעם מיטב דש ברוקראז' בע"מ (להלן: "התאגיד המורשה")

ניתוח זו נועד לשם מסירת מידע בלבד, ובשום אופן אין לראות בה חוות דעת, הצעה, המלצה או יעוץ/שיווק לרכישה ו/או החזקה ו/או מכירה של ניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים המתוארים בה. הסקירה מתבססת על מידע אשר פורסם לציבור, אשר מיטב דש ברוקראז' בע"מ ומיטב דש השקעות בע"מ (לשעבר: דש איפקס הולדינגס בע"מ) מניחים כי הוא מהימן וזאת מבלי שביצעה בדיקות עצמאיות לבירור מהימנות, דיוק ושלמות המידע. המידע המופיע בסקירה זו אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע פוטנציאלי ואינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו. המידע, הפרטים והניתוח המפורטים, לרבות הדעות המובאות, בסקירה זו, עשויים להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. סקירה זו היא על דעת הכותבים בלבד ומשקפת את הבנתם ליום כתיבתה. סקירה זו אינה מהווה תחליף, בשום צורה שהיא, לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתוניו וצרכיו המיוחדים של כל אדם. מיטב דש ברוקראז' בע"מ וחברות בקבוצת מיטב דש השקעות בע"מ, בעלי מניותיה, עובדיהם ו/או מי מטעמם לא יהיו אחראים, בכל צורה שהיא, לכל נזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש בסקירה זו, ככל שייגרם כזה, וכן הם אינם יכולים לערוב ו/או להיות אחראים למהימנות, דיוק ושלמות המידע המפורט בסקירה זו. מיטב דש ברוקראז', הנמנית על קבוצת מיטב דש השקעות בע"מ, מבהירה כי היא וחברות אחרות בקבוצה עוסקות, במישרין או בעקיפין באמצעות חברות קשורות, לרבות החברה האם מיטב דש השקעות בע"מ, חברות אחיות וחברות אחרות בקבוצה, בין היתר, במתן שירותי ניהול השקעות, ניהול קרנות נאמנות, ניהול קופות גמל, ניהול קרנות פנסיה, חיתום ובנקאות השקעות וכתוצאה מכך, למיטב דש ברוקראז', ולחברות אחיות וחברות אחרות בקבוצת מיטב דש השקעות בע"מ ו/או לבעלי עניין למי מבין החברות המפורטות דלעיל ולקוחותיהם, עשוי להיות עניין בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנכללים בסקירה זו, ככל שמפורטים כאלה, מעת לעת, לפני פרסום הסקירה, בזמן פרסומה ולאחר פרסומה. מיטב דש ברוקראז' בע"מ אינה מתחייבת ואין בסקירה זו משום התחייבות להשגת תשואה כלשהי או רווח כלשהו כתוצאה מכל סוג של פעולה בהתאם לאמור בסקירה זו.

סקירה זו הינה רכושה הבלעדי של מיטב דש ברוקראז' בע"מ ואין להעביר לצד ג', להעתיק, לשכפל, לצטט, לפרסם בכל אופן, להדפיס, לצלם, להקליט או להעתיק  את הדוח, באופן מלא או חלקי, מבלי לקבל אישור מראש ובכתב.

  1. מיטב דש השקעות בע"מ ו/או תאגיד קשור לה ניהלו הנפקה פרטית / הצעה של ניירות ערך של התאגיד הנסקר במהלך 12 החודשים שקדמו למועד פרסום הסקירה דלעיל.
  2. מיטב דש השקעות בע"מ או תאגיד קשור לה קיבלו מהתאגיד הנסקר תמורה מהותית בגין מתן שירותים במהלך 12 החודשים שקדמו למועד הפרסום של הסקירה דלעיל.
  3. מיטב דש השקעות בע"מ או תאגיד קשור לה צפויים לקבל תמורה בהיקף מהותי מהתאגיד הנסקר לאחר פרסום הסקירה דלעיל.
  4. בעל שליטה בתאגיד הנסקר הינו בעל עניין במיטב דש השקעות בע"מ ו/או חברה קשורה לה.
  5. במועד פרסום אנליזה זו, בעל השליטה בתאגיד המורשה מחזיק החזקה מהותית בסוג מסוים של ניירות ערך של התאגיד הנסקר.
  6. במועד פרסום עבודת אנליזה זו, או במהלך 30 הימים שקדמו ליום הפרסום, התאגיד המורשה, או למיטב ידיעת התאגיד המורשה, תאגיד קשור לו החזיקו החזקה מהותית, כהגדרתה בחוזר רשות ניירות ערך מיום 18.9.2007, בסוג מסוים של ניירות ערך של התאגיד הנסקר.

עצמאות שיקול הדעת

אני, אלכס זבז'ינסקי, בעל רישיון מספר 5411, מצהיר בזאת שהדעות המובעות בעבודת אנליזה זו משקפות נאמנה את דעותיי האישיות על ניירות הערך המסוקרים ועל התאגיד שהנפיק ניירות ערך אלה.

/12/20206                                            זבז'ינסקי אלכס

תאריך פרסום האנליזה

אהבתם? שתפו...Share on facebook
Facebook
Share on google
Google
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
מעבר לסרגל הכלים