‎י״ט באדר ב׳ ה׳תשפ״ד‎

29 מרץ 2024

סיכום חודשי של נכסי תעשיית קרנות הנאמנות

באדיבות מיטב דש:מורן צביק | מנהל קשרי יועצים | Moran.Zvik@meitavdash.co.il

חודש מרץ:

לאחר שהשנה נפתחה בפדיונות בקרנות המסורתיות (אקטיביות ופסיביות), הקרנות המסורתיות רשמו החודש מהפך ועברו לגיוסים הנאמדים בסכום של כ-85 מיליון ₪

  •  עדיין פדתה  במרץ סכום של כ-230 מיליון ₪.

התעשייה האקטיבית בחתך של מדיניות:

  •  כובשות החודש את ראש טבלת הקרנות האקטיביות המגייסות, עם גיוס של כ-180 מיליון ₪.
  • מסיימות את החודש עם גיוס נאה של כ-160 מיליון ₪.
  • : לאחר שבחודש קודם הן כבשו חזרה את ראש טבלת הקרנות האקטיביות המגייסות, החודש הן אומנם מסיימות בגיוס חיובי , אך מאבדות את ההובלה: כ- 30 מיליון ₪ בלבד.
  • (כולל הגמישות) ממשיכות לפדות גם בחודש מרץ ואף עולות בקצב הפדיונות מחודש שעבר, לסכום של כ-220 מיליון ₪.

*כל הנתונים נכון ל-31.3.19, יום ראשון, שהוא היום האחרון למסחר בת"א

  • חודש מרץ הסתיים במגמה מעורבת בשוקי המניות ובעליות שערים באיגרות החוב הקונצרניות והממשלתיות בישראל. בעולם: מדד S&P500 עלה ב-1.8%, מדד הנאסד"ק רשם עלייה של כ-2.5%, ה-DAX הגרמני עלה ב-0.1%, הניקיי היפני ירד ב-0.85%, ואילו מדדי ת"א 35 ות"א 125 רשמו בסיכום חודשי תשואה שלילית של עד כ-1.8%.
    בשוק האג"ח הקונצרני המקומי מדדי התל-בונד 20,40,60 רשמו החודש תשואה חיובית נאה של 1.4%, וגם בשוק האג"ח הממשלתי המקומי מדד ממשלתי כללי רשם החודש עלייה של 0.9%. למרות ירידות השערים במדדי המניות המקומיים, תעשיית קרנות הנאמנות, החלה להתאושש ומסיימת את החודש בגיוס קל, (כאשר כל הגיוסים התרכזו בקרנות המחקות ומנגד הפדיונות התרכזו בקרנות הסל ובקרנות האקטיביות).
  • במונחים של תעשיית קרנות הנאמנות כולה, דהיינו: קרנות מסורתיות אקטיביות, קרנות נאמנות פסיביות: מחקות וקרנות סל, וכן הקטגוריה של קרנות כספיות, חודש מרץ נסגר בגיוסים של כ-775 מיליון ₪.

נתון זה משקף כניסה של כ-690 מיליון ₪ לקרנות הכספיות, וגיוסים בסך שלכ-85 מיליון ₪לקרנות המסורתיות. מבחינת סגנון הניהול, סכום זה משקף פדיון של כ-230 מיליון ₪ בקרנות המסורתיות האקטיביות-המנוהלות לעומת הקרנות הפאסיביות שרשמו יחד גיוס של כ-315 מיליון ₪, כאשר בתוך התעשייה הפאסיבית, הקרנות המחקות גייסו כ-765 מיליון ₪  ואילו קרנות הסל דווקא רשמו פדיונות בסכום של כ- 450 מיליון ₪.

  • ברמת התעשייה האקטיבית ובחתך של קטגוריות השקעה, אחרי שבחודש קודם קטגורית אג"ח כללי  כבשה חזרה את ראש טבלת הקרנות האקטיביות המגייסות, החודש קרנות אג"ח כללי, שהיא גם הקטגוריה הגדולה בתעשייה, מאבדת את ההובלה, עם גיוס חודשי קטן הנאמד בכ-30 מיליון ₪ בלבד. מתחילת השנה, קרנות אג"ח כללי רשמו פדיון בסכום הנאמד בכ-590 מיליון ₪.

קרנות אג"ח מדינה כובשות החודש את ראש טבלת הקרנות האקטיביות המגייסות, עם גיוס הנאמד בכ-180 מיליון ₪. מתחילת השנה קרנות אג"ח מדינה פדו סכום של כ-175 מיליון ₪.

קבוצת הקרנות המתמחות באג"ח חברות מסיימות את החודש עם גיוס נאה של 160 מיליון ₪. ובכל זאת, מתחילת השנה, קרנות אג"ח קונצרני מציגות עדיין פדיון בסכום של כ-365 מיליון ₪.

הקרנות האג"חיות השקליות רושמות פדיון של כ-240 מיליון₪. מתחילת השנה הקרנות השקליות רשמו פדיון גדול של כ-645 מיליון ₪.  

קבוצת הקרנות המתמחות במניות בישראל ובחו"ל, כולל הקרנות הגמישות, ממשיכות במומנטום השלילי גם החודש, ורושמות עלייה בקצב הפדיונות לסכום הנאמד בכ-220 מיליון ₪. מתחילת השנה הקרנות המנייתיות1 פדו סכום של כ-515 מיליון ₪. כל זאת, למרות עליות השערים החזקות שנרשמו בשוקי המניות בחו"ל.

קרנות אג"ח חו"ל ממשיכות במגמה השלילית גם החודש, אך יורדות בקצב הפדיונות מחודש שעבר לסכום של כ-105 מיליון ₪. זאת, בעקבות התחזקות הדולר אל מול השקל בחודש מרץ.יחד עם זאת, מתחילת השנה, קרנות אג"ח חו"ל עדיין מציגות גיוס חיובי קל, של כ-20 מיליון ₪.

  • ברמת התעשייה הפאסיבית ובחתך של קטגוריות השקעה, הקרנות המתמחות במניות, שזו גם הקטגוריה הגדולה ביותר בתעשייה זו עם 73.7 מיליארד ₪ (יותר מ-60% מהתעשייה הפאסיבית כולה), סיימו את חודש מרץ בפדיונות, הנאמדים בסכום של כ-275 מיליון ₪. כאשר, הקרנות המחקות רשמו גיוסים של כ-290 מיליון ₪, ואילו קרנות הסל סיכמו את החודש בפדיונות הנאמדים בכ-565 מיליון ₪. בתוך הקטגוריה הזו, בחתך של יעד ההשקעה, היה פער עצום בין הקרנות שמתמחות במניות בישראל שגייסו כ-355 מיליון ₪ לבין הקרנות המתמחות במניות בחו"ל שרשמו פדיונות של כ-630 מיליון ₪.
  • ועוד ברמת התעשייה הפאסיבית, קרנות אג"ח מדינה לאחר שפדו בחודש שעבר, החודש הן רשמו מהפך והציגו גיוס נאה הנאמד בכ-75 מיליון ₪. קבוצת קרנות אג"ח כללי, שהיא מאוד קטנה בתעשייה הפאסיבית, (בתעשייה האקטיבית היא הקטגוריה הגדולה ביותר) פדתה החודש סכום של כ-30 מיליון ₪.           
    וקרנות אג"ח חברות ממשיכות במומנטום החיובי מתחילת השנה, גם בחודש מרץ, ועולות משמעותית בקצב הגיוסים לסכום גבוה של כ-620 מיליון ₪ (מחקות + קרנות סל).
  • ולבסוף – תעשיית הקרנות הכספיות. רושמות עלייה בקצב הגיוסים מחודש קודם, הקרנות הכספיות השקליות גייסו כ-310 מיליון ₪, והקרנות הכספיות הדולריות גייסו כ- 380 מיליון ₪, וסה"כ כ-690 מיליון ₪.


נכון ל-31.3.19, יום חמישי, היקף נכסי תעשיית הקרנות עומד על 320.6 מיליארד ₪. נתון זה מתפלג באופן הבא:         
תעשייה אקטיבית: 199.5 מיליארד ₪, מהם 174.1 מיליארד ₪ בקרנות מסורתיות, ו-25.4 מיליארד ₪ בקרנות כספיות.
תעשייה פאסיבית:  121.1 מיליארד ₪, מהם 90.5  מיליארד ₪ בקרנות סל ו-30.6 בקרנות מחקות.

-אין קרנות פאסיביות בקטגוריה

מסמך זה הוכן על-ידי מיטב דש בית השקעות בע"מ ו/או על-ידי אחת או יותר מהחברות שבשליטתה. מסמך זה אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ועל כל אדם להתייעץ עם יועץ ו/או משווק השקעות בכל הנוגע לביצוע פעולה במוצרים פיננסיים ועם יועץ פנסיוני ו/או סוכן שיווק פנסיוני בכל הנוגע להצטרפות או עזיבת מוצרים פנסיוניים. כמו כן, מסמך זה אינו מהווה הצעה או המלצה לרכישת או מכירת מוצר פיננסי, לרבות קרן השתלמות, אופציות, יחידות השתתפות בקרן נאמנות או כל נייר ערך או מוצר פיננסי אחר, ואינו מהווה הצעה להצטרפות או עזיבת מוצר פנסיוני, לרבות קופת גמל, קרן השתלמות, קרן פנסיה או תכנית ביטוח. רכישת מוצר פיננסי בגינו נדרש פרסום תשקיף ודיווחים מיידיים, לרבות יחידות בקרנות נאמנות, תעשה על פי התשקיף והדיווחים המיידיים שבתוקף. כמו כן, מיטב בית השקעות בע"מ, וכן חברות שבשליטתה עוסקות, בין היתר, בניהול תיקי לקוחות, ניהול קרנות נאמנות, ניהול קופות גמל, ניהול קרנות השתלמות, ניהול קרנות פנסיה וחיתום, ועשוי להיות למי מהן עניין אישי במסמך זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמן ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. האמור במסמך זה נאסף ו/או מתבסס על מידע ממקורות שונים ולא בוצעה על-ידי מיטב בית השקעות ו/או כל חברה שבשליטתה בדיקה עצמאית של המידע האמור. האמור במסמך זה כולל הערכות, אומדנים ו/או תחזיות. מיטב בית השקעות בע"מ וכן כל חברה בשליטתה אינן אחריות לכל נזק, אובדן, הפסד או הוצאה מכל סוג שהוא, לרבות ישיר ועקיף, שייגרמו למי שמסתמך על האמור במסמך זה, כולו או חלקו. אין בתשואות העבר של המוצרים הפיננסיים כדי להעיד על תשואותיהם בעתיד. כל הזכויות, לרבות זכויות הקניין הרוחני, במסמך זה ובתוכנו, שייכות למיטב בית השקעות בע"מ ו/או לאחת או יותר מהחברות אשר בשליטתה, ואין לעשות בו כל שימוש שהוא, לרבות להפיצו ולהעתיקו, ללא קבלת אישורן מראש ובכתב. 

אהבתם? שתפו...Share on facebook
Facebook
Share on google
Google
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
מעבר לסרגל הכלים