‎ט׳ באדר ב׳ ה׳תשפ״ד‎

19 מרץ 2024

הצמדת פנסיה התקציבית

כתבות נוספות בנושא פנסיה:

הפנסיה התקציבית תוצמד למדד המחירים

ועדת העבודה והרווחה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת האוצר להצמיד את הפנסיה התקציבית למדד במקום לעדכוני השכר הקובע לפנסיה של העובדים. עוד קבעה הוועדה, תוספת לקצבה בשל שחיקת קצבאות הגמלאים המקבלים פנסיה תקציבית. המשמעות – תוספת של עד 21% לקצבה.

פורטל הבית הפיננסי | 16.07.2009

מדובר בכ- 250 אלף גמלאים במגזר הציבורי, שבהסדר פנסיה תקציבית הצפויים לקבל תוספת מיידית של עד 21% לגמלתם, עם אישור התיקון בחוק בקריאה שניה ושלישית.

ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הקובעת הצמדת הגמלאות של עובדים בפנסיה תקציבית למדד המחירים לצרכן,  במקום לתוספת השכר שנקבעו מעת לעת בין ההסתדרות למדינה כפי שנעשה עתה. אישור הוועדה הוא בהמשך להסכמות שהושגו במסגרת הסכם השכר במגזר הציבורי שנחתם בין ההסתדרות למשרד האוצר באפריל 2008.

מחישובים שערכו כלכלני ההסתדרות, עולה כי ב-10 השנים האחרונות חל גידול גבוה יותר בעליית המדד מאשר בתוספות השכר במגזר הציבורי. בהסתדרות צופים כי מגמה זו תימשך בשנים הקרובות.

בכך למעשה קיבלה הוועדה את הצעת האוצר כי במקום ההצמדה הקיימת לעדכוני השכר הקובע לפנסיה של העובדים, יהיה עדכון שנתי בהצמדה למדד המחירים לצרכן, ללא פגיעה במקרה שהמדד ירד. עד כה היתה צמודה הגמלה לשכר במגזר הציבורי ועודכנה במסגרת הסכמי השכר שהיו משיגים האיגודים המקצועיים עם משרד האוצר.

השיטה החדשה מנתקת את התלות של עדכון הגמלה בהסכמי השכר. בהסכם בין ההסתדרות והאוצר, ובחוק שעבר בוועדה בעקבותיו, נקבע כי הגמלה תעודכן בתחילת כל שנה אזרחית בהתאם לעליית המדד. מנגנון זה מאפשר לעדכן את הגמלה מידי שנה, כך שגמלאים רבים יותר ייהנו מהעדכון.

עוד קבעה הוועדה, תוספת לקצבה בשל שחיקת קצבאות הגמלאים המקבלים פנסיה תקציבית.

גם בעניין זה, הוועדה נמנעה מהצבעה על התיקון, בשבוע שעבר, בגלל מחלוקת סביב התיקון לפיו שינוי שיטת ההצמדה יהיה כרוך בפיצוי על שחיקת השכר של עובדי המגזרים שהחוק החדש יחול עליהם, בשש השנים האחרונות. התוספת שניקבעה, תינתן בעד התקופה מ-1 בינואר 2000 ועד 31 בדצמבר 2007.

על-פי הסכם השכר, צפויים הגמלאים ליהנות מתוספת בשיעור של 5%-12% אחוזים בגין שחיקת השכר בשנים האחרונות, בהתאם לשנת הפרישה. כמו כן יקבלו הגמלאים תוספת בשל המדד בשנת 2008 והם יקבלו 4% נוספים כתוספת קבועה. ההסכם אף קובע כי הגמלאים יקבלו את תוספת השכר בשיעור 5% שקיבלו עובדי המגזר הציבורי, כך שהגמלאים ייהנו מתוספת מיידית של עד כ-21% לגמלתם.

הצעת האוצר – לא כולל את עובדי כוחות הביטחון

יצוין כי בשנת 2007 נקבעו תוספות שכר במסגרת הסכמי השכר במשק שעדכנו גם את הפנסיה התקציבית. תוספות אלו לא מומשו במלואם.

הוועדה קבעה בהחלטתה כי תוספות השכר שימומשו בעתיד יחולו גם על ציבור הגמלאים.

לעובדים בדירוגים שונים שטרם נקבעה להם תוספת שחיקה – הרופאים, המורים העל-יסודיים ועובדי המחקר במשרד הביטחון, זו תקבע להם בצו על ידי האוצר בתוך שנה. במידה ולא ייעשה כך קבעה הוועדה כי תחול עליהם תוספת השחיקה כפי שנקבע לכלל עובדי המדינה.

הצעת החוק מחריגה את עובדי כוחות הביטחון, צה"ל, שב"ס ומשטרה.

בהסתדרות אומרים כי "מדובר בשינוי משמעותי עבור גמלאים רבים שעד עתה לא ידעו מתי ואיך תעודכן הפנסיה שלהם. התוספת המשמעותית שיקבלו הגימלאים עם אישור החוק מוכיחה כי שינוי מנגנון ההצמדה היה הדבר הנכון לעשות".

אהבתם? שתפו…

לשיחה עם יועץ משכנתא התקשרו עכשיו 072-2118686

Facebook

אהבתם? שתפו...Share on facebook
Facebook
Share on google
Google
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
מעבר לסרגל הכלים