‎כ״א בתמוז ה׳תשפ״ד‎

27 יולי 2024

שיעורים לתעשיית ההשקעות, הביטוח והחיסכון ארוך טווח מחייו של סטיב ג'ובס

נכתב ע"י דן דוברי – מנכ"ל חברת פתרונות השקעה גלובלי בע"מ

לפני מספר ימים הלך לעולמו סטיב ג'ובס, המנכ"ל האגדי של חברת אפל, החברה ששינתה את הדרך שבה אנו מנהלים את חיינו ואומרים שהוא ייזכר בקנה מידה אחד עם גאונים כמו אדיסון ואיינשטיין.

החדשות ברחבי העולם התמלאו במאמרים על המוצרים שהוא הביא לנו, ההשפעה שלהם על העולם כפי שאנו חיים כיום וחלקם התרכזו באדם עצמו.

ללא ספק הוא היה אחד מאנשי העסקים הגדולים שהכרנו, מעט אנשים בהיסטוריה השיגו כל כך הרבה בכל כך מעט זמן ולכן התחלתי לחשוב, מה אנחנו שנמצאים בתקופה כל כך אתגרית בתעשיית הפיננסים יכולים ללמוד ממנו.

תעשיית הפיננסים נמצאת בצומת של שינוי מסיבי. רגולטורים ברחבי העולם, כמענה לבעיית אריכות הימים והמשבר שנוצר בתעשיית הפנסיה (שהעניקה לעובדיה הבטחה לשכר לכל החיים), הבינו שבתנאים אלו ההבטחה היא לא מציאותית  והעבירו את כל הכסף אל האזרח עצמו .

המעבר ללא הסברה וללא הכנה מספקת יצר מציאות שאזרחים קיבלו סכומי עתק של כסף לניהולם האישי, אזרחים אלו מקבלים ויקבלו החלטות כלכליות לא נכונות שנובעות מחוסר ידע בסיסי ותגובה אמוציונלית לשווקים פיננסים שמתנהגים באופן רנדומאלי לחלוטין בלי שנוכל להתכונן לעליות או ירידות בטווח קצר או בינוני.

המצב לא נראה טוב, אנו צריכים לצבור חיסכון בתקופה נתונה קצרה יחסית, לנהל אותו נכון ולהשיג תשואת יעד אם ברצוננו שכסף זה יאפשר לנו לחיות חיים ארוכים מאשר אי פעם בהיסטוריה.

נראה על פניו שבממוצע נעבוד שלושים עד שלושים וחמש שנים ונצטרך לחיות עוד שלושים שנה בממוצע מהמקורות שצברנו.

זהו אתגר לא פשוט ולכן חשבתי שאולי נוכל ללמוד משהו מאישיות מיוחדת זו. להלן מספר שיעורים שנוכל ללמוד ממנו ורלוונטים גם אלינו.

  1.   כן, אפשר להשפיע ולגרום לשינוי.

כל מי שרוצה לשנות משהו – בחיים, בחברה או אפילו בעסק, חש פעמים רבות ביום את הרצון לוותר. תמיד יהיו אנשים שיגידו לך שזה לא יקרה, שהצרכן לא ירצה את השירות או לא צריך את המוצר, או שהתרבות שלנו לא מתאימה לייעוץ ותכנון, דברים אלה עלולים להשפיע עלינו.

אנחנו יכולים ללמוד מסטיב שהכל הוא אפשרי וגם בן אדם בודד יכול לשנות את המציאות.

  1.      צריך חזון בשביל לעשות דברים מיוחדים.

זה לא מספיק לערוך סקר לקוחות וסקרי דעת קהל ולסמוך על תחזיות של אנשי המקצוע והיועצים. כל אלה מבוססים על הידע הקיים כפי שאנו רואים אותו היום. סטיב השתמש בדמיון שלו, הוא ראה דברים שלא קיימים ופעל בתנאי שוק של אי וודאות. בזמן שהמתחרים בנו את המוצרים של אתמול הוא היה עסוק במחר.

אנו בעולם הפיננסי יכולים להמשיך להתאים את צרכי השוק לערוצי הפצה ולפיתרונות קיימים או יכולים לחשוב מה נכון, מה צריך ומה ראוי למחר עבור אנשים שצריכים אותנו וסומכים עלינו וללכת לשם כבר היום.

  1.      העולם לא מתאים את עצמו אלינו

זה לא יפתיע אתכם לגלות כמה החלטות משמעותיות מתקבלות בגלל שכבר קיימת מחלקה X  ואומרים "בוא ניתן להם את הפרויקט". סטיב ג'ובס בנה ארגון שכל החשיבה שלו היא עם מבט ממוקד על התוצאה הסופית.

אנו צריכים להבין שהאתגר של הדור שלנו הוא לעזור לאזרחי ישראל לצאת לפרישה בכבוד. אנשי מקצוע ויצרנים קיבלו את המנדט לטפל באתגר זה. כל החשיבה שלנו צריכה להיות מכוונת על איך עושים את זה הכי טוב. יחד עם הזדמנות ענקית מגיעה אחריות ענקית.

  1.      פוקוס, פוקוס, פוקוס.

זה קשה להאמין איך מנהלים בינוניים ברחבי בעולם מעסיקים את העובדים שלהם כי הם חושבים שזה פרודוקטיבי. זה לא. כאשר חברת אפל הביאה חזרה את סטיב לתפקיד המנכ"ל הם היו עסוקים מאוד אך לפני פשיטת רגל. בין הדברים הראשונים שהוא עשה היה להפסיק 90% מהפעילות של החברה ולשים פוקוס על ה iMac ואחר כך הiPod.

גם אנחנו עסוקים מאוד עם פעילות שלא מביאה לנו הכנסה וגם לא צריכים איש מקצוע שיהיה מעורב. יש לקוחות עם בעיות מורכבות שצריכים איש מקצוע שיעזור להם לנווט את עצמם לביטחון. תתרכז בהם.

  1.      "בסדר" זה לא "בסדר"

המתחרים של אפל היו מוכנים להוציא מוצר או שירות לא מוגמר ולא מושלם כי הם חשבו שהלקוח לא ישים לב. ג'ובס התפרסם בזכות הרצון שלו לפרפקציוניזם.

אל תבטיח מה שאתה לא בטוח יכול לקיים. תבנה מתודה ברורה לפעילות, תחשוב על כל האתגרים ותמצא להם שיטות עבודה. רכוש את הידע והמיומנויות שצריך בשביל לעזור לאנשים להגשים את יעדי החיים, הצמד לאנשים שהם מקור של השראה בשבילך ותאמץ ערכי עבודה שלא תמצא את עצמך אף פעם בניגוד עניינים עם מי שסומך עליך.

  1.   זה לא בגלל הכסף

לא היו הרבה אנשים עשירים מסטיב, אך לא בגלל זה הוא עשה את מה שהוא עשה. אני בטוח שאם הוא היה חי עד גיל 100 הוא היה ממשיך באותה התלהבות לעבוד וליצור.

אנחנו יכולים לשנות לאנשים את החיים, בלי איש מקצוע שיבנה תוכנית חיים ויעקוב אחריו  יהיה קשה או בלתי אפשרי לעמוד ביעדי החיים. אין הרגשה יותר טובה מאשר להגיד הצלתי נפש בישראל. זה מניע מספיק חזק לעשות את הדבר הנכון.

  1.   זה לא נגמר עד שזה נגמר

לפני חמש עשרה שנים חשבו שסטיב הוא "סוס מת" בעמק הסיליקון. המניה של אפל היה בשיא שפל של 3.23 דולר, החברה היתה בהפסדים, הם מכרו נכסי בסיס ולא היה כסף למחקר. והעתיד אנחנו כבר יודעים.

גם אם קשה, והמצב נראה עגום וקוראים לכם "סוס מת" לא להקשיב. מי שמעיז עושה גם טעויות אך עם אמונה, התלהבות, דבקות במטרה ולעשות את הדבר הנכון אפשר לחזור בגדול. זה אף פעם לא מאוחר מדי. צריך אומץ.

  1.   תן לאנשים מה שהם צריכים ורוצים.

נשמע ברור – לא? אבל אנו לא עושים את זה, בדרך נותנים ללקוחות מה שאנו צריכים (למכור) ולא מה שהם צריכים ורוצים. במשך שנים תעשיית המחשבים מכרה מוצרים מורכבים עם מערכות הפעלה מורכבות. הם חשבו שזה מה שצרכנים רוצים. התברר להם שהם לא צדקו.

גם בתעשייה שלנו אנו ממשיכים לתת לצרכן מוצרים ולא פתרונות. יש חברות יצרניות  ויש אנשי מכירות שחושבים שלא חשוב הצרכן והמטרות שלו. למה בכלל אנו קיימים! יש להיכנס לנעליים של הצרכן ולהבין מה הוא צריך, מה ראוי ולעשות שינויים בהתאם.

  1.      תשמיד את המוצרים של עצמך לפני שאחרים יעשו זאת.

חברת אפל כל הזמן יצרה מוצרים חדשים שהפכו את המוצרים של עצמם ללא רלוונטים. קוראים לזה ”הרס יצירתי". אך כך הפכה החברה לחברה של 354 מיליארד דולר. ה"פאלם" נעלם מהעולם ו iPod דגם 2004 שייך ל2004. סטיב ג'ובס ידע שלמכור iPad ב500 דולר יהרוס לו מכירות של מחשבים ניידים ב1,000 דולר אך בכל זאת הם עשו זאת.

הפיתרונות שאנו מציעים לאזרחים הם מהדור הישן. אך אנו ממשיכים למכור אותם בהתלהבות למרות שבשאר העולם הם כבר לא רלוונטים. חברות ביטוח לא רוצות חשיפה לסיכונים חדשים (למרות שזו סיבת קיומם) ומעדיפים לשים את הפוקוס על רגולציה ותהליכים ולא על הלקוחות. יש לחשוב מחדש על אסטרטגיה זו כי אנו חייבים את זכות קיומנו לצרכן.

  1. רוב האנשים אין להם מושג מה הם עושים.

כן, סטיב ג'ובס לא יכול היה להשיג את מה שהוא השיג ללא העזרה של המתחרים שלו. מיקרוסופט, פאלם, נוקיה, דל והרשימה עוד ארוכה. הם פספסו הזדמנויות, היו אדישים, לא יזמו ופשוט ניהלו לא טוב את החברות שלהם. התעשייה השתנתה והם לא השתנו יחד עם התעשייה. אנו חושבים שאם אדם הגיע להיות מנכ"ל של חברה הוא יודע מה הוא עושה. ג'ובס הוכיח לנו שזו לא תמיד המציאות.

אני שומע פעם אחרי פעם שלקוחות לא רוצים ייעוץ בישראל, אך לקוחות מגיבים בחיוב ובהתלהבות לאופציה של ייעוץ. רוב הפועלים בתעשייה לא רוצים שינוי, מה רע בשיטה הקודמת, נוח לנו, מייצרים מוצר, מתגמלים ערוץ הפצה ו"Voila" יש לנו מכירות. חייבים להבין שזה שאומרים לנו שאפשר להמשיך כך לא אומר שהם צודקים. צריך לחשוב על מי שאנו חייבים לנו את פרנסתנו. את הסיבה לקיומנו. מה הוא צריך, איזה פתרונות ואיך אפשר לעזור לו. אם נביא ערך ללקוחות הם יחזירו לנו עם תמורות ופרנסה טובה.

  1. זמן הוא יקר – לא לבזבז

סטיב ג'ובס היה רק בן 56 כשהוא נפטר. ולמרות הזמן היחסית קצר שהוא בילה איתנו הוא השאיר אחריו ירושה אדירה.

מה אנו עושים עם הזמן שלנו? זמן זה המשאב שאנו הכי מבזבזים והוא הדבר היחיד שלא ניתן לקנות חזרה. תנצלו את הזמן שלכם על כדור הארץ. תדאגו שכל דקה וכל שעה יהיו בעלי ערך.

מדור פנסיה ופרישה בפורטל הבית הפיננסי – כל מה שתצטרכו לדעת על הפנסיה שלכם.

 

כתבות נוספות בנושא פנסיה:

אהבתם? שתפו…

לשיחה עם יועץ משכנתא התקשרו עכשיו 072-2118686

Facebook

אהבתם? שתפו...Share on facebook
Facebook
Share on google
Google
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
מעבר לסרגל הכלים