‎י״ט באדר ב׳ ה׳תשפ״ד‎

29 מרץ 2024

בחינת התנהלות כלכלית של העסק שלך – כך תדע אם העסק שלך נמצא בכיוון הנכון

היה לכם חלומות להיות בעלי עסק עצמאי, הפכתם את החלום הזה למציאות, השקעתם המון זמן וכסף, רצתם בין המשרדים השונים, התרוצצתם בכל הרשויות, הקמתם תכנית עסקית ובסוף הקמתם עסק עצמאי. היום אתם מנהלים את העסק והתחושה הכללית היא שאתם צועדים אל עבר עתיד טוב יותר: יש לקוחות והעסק גדל בקצב יפה. הכל טוב ויפה, אפילו טוב מדי, אבל איך תדעו אם העסק שלכם באמת צועד אל עבר מקום טוב יותר באמת ?

לעתים התחושות שלנו מטעות אותנו, והיות ועסק הוא ישות חיה ונושמת צריך לפעמים לעצור ולשאול אם הכיוון הוא נכון. פעם בשנה רצוי לוודא שהעסק אכן גדל ומתפתח בכיוון שאנחנו רוצים, ולכן יש לבדוק את מצבו ולהעריך את הביצועים שלו.

ממש כמו שאדם הולך להיבדק אצל רופא, או כמו שתינוק נבדק בבדיקות התפתחות תקופתיות. אצלנו תוכלו לקבל את הכלים והמידע בהם תוכלו להשתמש בכדי לדעת האם העסק שלכם מתקדם בכיוון הנכון מבחינה כלכלית ופיננסית.

אז איך בודקים התנהלות כלכלית של עסק חי ?

אנשים רבים מייחסים רגשות לעסק שלהם ובצדק, הם טוענים שהעסק הוא ה"בייבי" שלהם, הדבר אליו שאפו להגיע ומוכנים להגן עליו כמעת בכל מחיר. הרגשות האלו הם מבורכים היות והם יוצרים אצל בעלי העסקים מוטיבציה ללא גבולות להמשיך ולהניע את גלגלי העסק, לקדם אותו ובכך את עצמם.

יחד עם זאת, התנהלות כלכלית של עסק היא עניין אובייקטיבי לחלוטין ולא כדי לערבב רגשות שם. ההתנהלות הכלכלית של העסק שלכם היא כמותית וניתנת למדידה אפשר להכניס אותה לגרפים ולטבלאות אשר יפיקו לכם תמונת מצב עדכנית ופשוטה להבנה, תחזית לפרק זמן אותו אתם תקבעו ואף יכולה לפרוס בפניכם אופציות וכיווני התפתחות עתידיים שלא חשבתם עליהם.

בכדי לקיים התנהלות כלכלית נבונה יש לעקוב אחרי כמה כללים מאוד בסיסים ופשוטים ומאוד הגיוניים בסך הכל. הדבר הבסיסי הראשון הוא בניית תכנית עסקית אשר תתכנן את צעדיו הבאים של העסק, גם ברמה השוטפת וגם ברמת העתידית, תוכנית עסקית אמורה לתת לכם כיוון תוך הצבת מטרות ויעדים עסקיים.

כמו כן, עסקים רבים סומכים על שיווק מפה לאוזן, או על תרבות האינסטנט של המאה ה-21 אשר בעזרתה הם יגרפו במחי תמונת אינסטגרם אחת ויראליות נצחית, אינספור לקוחות ותהילת עולם. המציאות שונה לחלוטין, שיווק הוא עניין רצני ומאוד קריטי לעסק, במיוחד עסק שנולד רק עכשיו  והוא חייב להיות מתוכנן ומנוהל בצורה נכונה.

מבצעים הם דבר מבורך, הם מושכים לקוחות במיוחד בעסק חדש, אולם חשוב מאוד לא לשים את עצמכם במצב בו אתם מוכרים במחירי הפסד. אחרי הכל, אתם צריכים להתפרנס בסופו של יום.

ערכו מעקב צמוד אחר ההוצאות שלכם, המעקב הזה יגרום לכם להיות ממוקדים בנוגע למצבכם הפיננסי והכלכלי. נקודה מאוד חשובה היא, לא להכניס את עצמכם לחובות שלא תוכלו לעמוד בהם. אין כמעט עסק שלא זקוק להלוואה בשלב זה או אחר של חייו, אולם חשוב להיות מודע לכל הנתונים הכלכליים של העסק שלכם ושל ההלוואה לפני  שאתם לוקחים אותה.

רק כך בעזרת תכנון מוקדם תוכלו לדעת אם תצליחו לעמוד בהחזר התשלומים או לא. והכלל האחרון, והחשוב ביותר, הוא לערוך בדיקות אשר מתבססות על נתונים אמתיים בטרם כל השקעה או הוצאה, כך תוכלו לקבל החלטות מושכלות ומחוברות למציאות אשר יהיו נכונות ביותר עבורכם ושלא יובילו אתכם לסחרור כלכלי.

הכללים האלה בהחלט יכולים לתת לכם מושג התחלתי ולסייע לכם לשמור על כיוון נכון בכל הנוגע להתנהלות הכלכלית של העסק שלכם. יחד עם זאת, ברגעי האמת חשוב שמומחה יערוך את הבדיקה הכלכלית. המומחה יסתכל על הנתונים בצורה מקצועית ונקייה בלי רגשות או אמוציות, לגיטימיים יותר או פחות, וישקף את מצבכם הכלכלי לטוב או לרע.

הדבר חשוב פי כמה וכמה כאשר אתם עומדים בפני החלטה משמעותית בנוגע לעסק שלכם, כמו הרחבה אשר מצריכה אשראי גדול. ובמקרים רבים אף תידרשו להציג סקירה מעין זו לבנק ממנו אתם מבקשים את ההלוואה.

מדוע חשוב לבדוק התנהלות כלכלית של עסק ?

המסקנות המשתמעות מאופי הבדיקה מעידות גם על חשיבותה, ועדיין בחרנו לרכז עבורכם את היתרונות של בדיקת התנהלות כלכלית:

•שיקוף המצב הפיננסי של העסק שלכם בצורה אובייקטיבית אשר ניתנת למדידה.

•תכנון עתיד העסק בהתאם למצב הקיים, משמע יצירת הזדמנויות חדשות לכם ולעסק שלכם.

•הגברת הסיכויים לקבלת מימון מבנק או מחברת ביטוח.

•יכולת פתרון בעיות פנימיות – הבחינה אשר נעשית ע"י גורם חיצוני נותנת הסתכלות חדשה על בעיות קימות.

אהבתם? שתפו...Share on facebook
Facebook
Share on google
Google
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
מעבר לסרגל הכלים