‎י״א בניסן ה׳תשפ״ד‎

19 אפריל 2024

מושגי יסוד בפנסיה

כתבות נוספות בנושא פנסיה:

מושגי יסוד בפנסיה של הבית הפיננסי

אירוע מזכה

אירוע המזכה את המבוטח או את שאיריו בתשלומים מקרן הפנסיה, כגון:
פנסיית זקנה – המועד בו הגיע המבוטח לגיל פרישה;
פנסיית נכות – מועד תחילת הנכות, בהתאם לקביעת רופא הקרן;
פנסיית שאירים – במות המבוטח או הפנסיונר.

איזון אקטוארי

לקרן פנסיה ישנן התחייבויות צבורות שהן הפנסיות שישולמו למבוטחים ולפנסיונרים בהתאם לדמי הגמולים ששולמו לקרן הפנסיה. כך נוצרים, למעשה, שני מרכיבים עיקריים במאזן הקרן – נכסים כנגד התחייבויות, כאשר הנכסים משמשים לכיסוי ההתחייבויות. במידה והנכסים עולים בערכם על ההתחייבויות אזי נוצר לקרן עודף אקטוארי. במידה וההתחייבויות עולות על שווי הנכסים אזי הקרן נמצאת בגירעון אקטוארי. איזון אקטוארי בא להשוות את שווי הנכסים לגודל ההתחייבויות על ידי הקטנתן או הגדלתן של ההתחייבויות.
גירעונות או עודפים אקטואריים יכולים לנבוע מתנודתיות בשיעורי התשואות שהשיגה הקרן על השקעותיה, או לחילופין כתוצאה מאי התאמה בין ההנחות האקטואריות המוקדמות לבין הנתונים בפעל (לדוגמא, מספר נכים בפעל גדול ממספר הנכסים אשר נצפה לפי ההנחות האקטואריות).

דמי גמולים

תשלומי המעביד והעובד לקרן הפנסיה לפי שכר העובד. התמהיל המקובל לדמי גמולים הוא הפרשת עובד למרכיב תגמולי עובד בשיעור של 5.5%, הפרשת מעביד למרכיב תגמולי מעביד בשיעור של 6% והפרשת מעביד למרכיב הפיצויים בשיעור של 6%. כיום ניתן (לא חובה) להגדיל את הפרשת העובד למרכיב תגמולי עובד עד ל- 7% ואת הפרשת המעביד למרכיב תגמולי מעביד עד ל- 7.5%.
לגבי קרנות פנסיה ותיקות להן מונה מנהל מיוחד, הגדלה הדרגתית של שיעורי ההפרשה לפנסיה עד לשיעור כולל של 20.5% נקבעה במסגרת פרק ז'1 לחוק הפיקוח על עסקי ביטוח, התש"מ-1981 כמפורט להלן:
לתשלומי העובד יתווספו בכל אחת מהשנים 2004 עד 2006 1/3 נקודת אחוז ובשנת 2007 1/2 נקודת אחוז (סה"כ 1.5%).
לתשלומי המעביד יתווספו בכל אחת מהשנים 2004 עד 2006 1/3 נקודת אחוז ובשנת 2007 1/2 נקודת אחוז (סה"כ 1.5%).

היוון פנסיה

היוון של עד 25% מהפנסיה הצפויה לפנסיונר או לשאירי מבוטח לתקופה של עד חמש שנים, במטרה להעניק לזכאי לפנסיה אפשרות לקבל לצרכיו מענק חד פעמי על חשבון הפנסיה. במשך תקופת ההיוון יקבל הזכאי פנסיה חודשית מופחתת בשיעור ההיוון.
שאירי פנסיונר שנפטר לפני תום תקופת ההיוון יקבלו את מלוא הפנסיה על פי התקנון כאילו לא בוצע היוון.

הוראות דין והוראות מנהל רלוונטיות

המסגרת החוקית שלאורה פועלות קרנות הפנסיה:
1. פקודת מס הכנסה (נוסח חדש)
2. הוראות חוק הפיקוח על עסקי ביטוח, התשמ"א-1981.
3. תקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופות גמל), התשכ"ד-1964.
4. הוראות הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון.

השקעות הקרן

על מנת לעמוד בהתחייבויותיה משקעיה הקרן את הכספים המתקבלים מדמי הגמולים בגין המבוטחים. בהתאם לתקנות ההשקעה, קרנות הפנסיה הוותיקות והחדשות זכאיות לאג"ח מיועדות נושאות ריבית ריאלית של 4.86% לשנה, וקרן הפנסיה תשקיע בכל עת 30% משווי נכסיה באג"ח אלו.

חישוב פנסיות נכות ושאירים (בקרן פנסיה חדשה מקיפה)

חישוב פנסיות הנכות והשאירים נעשה על ידי הכפלת השכר הקובע לנכות ושאירים, כהגדרתו בתקנון הקרן (ממוצע של מספר חודשי ביטוח) בשיעור הכיסוי הביטוחי לנכות או שאירים, לפי הענין.

מבוטח

מי שרשומה לזכותו יתרת זכאות צבורה בקרן הפנסיה ואינו פנסיונר. קיימים שני סוגי מבוטחים בקרן פנסיה:
פעיל – מפריש כספים לקרן באופן שוטף;
לא פעיל – מבוטח שהפסיק להפריש כספים לקרן.

מגבלת השכר המבוטח (בקרן פנסיה חדשה מסובסדת)

קרן פנסיה חדשה הזכאית לאג"ח מיועדות, דמי הגמולים המשולמים לקרן לא יעלו על 20.5% מפעמיים השכר הממוצע במשק. תשלום מעל התקרה ניתן להפנות לקרן פנסיה חדשה כללית, שאינה זכאית לאג"ח מיועדות או לכל אפיק חיסכון אחר, על פי בחירת המבוטח.

מקדמי המרה לפנסיה (בקרן פנסיה חדשה)

חישוב פנסיית הזקנה נעשה על ידי חלוקת היתרה הצבורה של מבוטח במקדם המרה. מקדם ההמרה מחושב בהתאם לגיל המבוטח ומצבו המשפחתי בעת הפרישה, ולפי ריבית להיוון המבוססת על תשואת הקרן.

מערכת הנחות אקטואריות

הנחות בדבר הסתברויות תמותה, הסתברויות נכות, שער ריבית צפוי על השקעות ועוד. הנחות אקטואריות מהוות נדבך חשוב ומרכזי בתחשיבי קרן הפנסיה, ומשמשות בסיס לצפי עתידי להתחייבויות הקרן ותמחור על פי תחזית זו.
חשוב לזכור כי בהחלט ייתכן מצב שבו ההנחות האקטואריות אינן תואמות את המציאות ויש מקום לשנותן יחד עם מקדמי ההמרה ושיעורי הכיסוי הביטוחי.

מאזן אקטוארי

בדומה למאזן חשבונאי, מוצגים במאזן נכסי הקרן והתחייבויותיה. צד ההתחייבויות במאזן האקטוארי מבוסס על התחייבויות הקרן למבוטחים ולפנסיונרים, ומחושב בעיקר לאור הנחות לגבי ריבית היוון ותוחלת החיים של המבוטחים, הפנסיונרים ושאיריהם.

תודה למקבלי פנסיה (בקרן פנסיה חדשה)

קרן פנסיה חדשה מקיפה תנהל עתודה בגין שינויים בתשואה על נכסי הקרן המשמשים לכיסוי התחייבויות הקרן למקבלי פנסיה ובגין שינויים בריבית להיוון אותן התחייבויות. העתודה תהיה בסכום שגובהו עד 1% מהתחייבויות הקרן לפנסיונרים, ומטרתה להפחית תנודתיות בפנסיה המשולמת לפנסיונרים.

פנסיונר

מי שמשולמת לו פנסיית זקנה מקרן הפנסיה.

פרמיות ביטוח (בקרן פנסיה חדשה)

חלק דמי הגמולים המופנה לרכישת כיסוי ביטוחי. בקרן פנסיה מקיפה משולמות פרמיות המקנות למבוטחים כיסוי ביטוחי בשל סיכוני מוות ונכות. חישוב הפרמיות נגזר מהנחות בדבר הסתברות התמותה או הסתברות לאובדן כושר עבודה בגיל נתון, משיעור הריבית הצפוי וכ"ו.

 

 

 

אהבתם? שתפו…

לשיחה עם יועץ משכנתא התקשרו עכשיו 072-2118686

Facebook

אהבתם? שתפו...Share on facebook
Facebook
Share on google
Google
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
מעבר לסרגל הכלים