‎ח׳ בניסן ה׳תשפ״ד‎

16 אפריל 2024

סיכום חודשי וחצי-שנתי של נכסי תעשיית קרנות הנאמנות 2019

באדיבות מיטב דש, 40 שנה: מורן צביק | מנהל קשרי יועצים.

סיכום החצי הראשון של השנה:

  • הקרנות האקטיביות המסורתיות פדו כ-1.190 מיליארד ₪, הקרנות הפאסיביות גייסו כ-210 מיליארד ₪ והקרנות הכספיות גייסו:כ-3.935 מיליארד ₪, ובסה"כ תעשיית קרנות הנאמנות גייסה כ-3.955 מיליארד ₪.

התעשייה האקטיבית בחתך של מדיניות:

  • קרנות אג"ח מדינה: מובילות את ראש טבלת הקרנות האקטיביות המגייסות בפער ניכר מהקבוצה שאחריה (קטגוריית אג"ח כללי) עם כ-1.12 מיליארד ₪.
  • קרנות אג"ח כללי: לאחר שהיו קבוצת הקרנות הפודות ביותר בשנת 2018 ובתחילת 2019, עברו לגיוס חיובי הנאמד בכ-335 מיליון ₪.
  • קרנות אג"ח חברות: רושמות גיוסים הנאמדים בכ-160 מיליון ₪.
  • קרנות מנייתיות: (כולל הגמישות) למרות ששנת 2019 נפתחה בעליות שערים חדות במדדי המניות הגלובליים, הקרנות המנייתיות האקטיביות רושמות פדיונות גבוהים של כ-940 מיליון ₪.

סיכום החצי הראשון של 2019

  • החצי הראשון של השנה הסתיים בעליות שערים חדות בשוקי המניות ובמגמה חיובית חזקה מאוד גם באיגרות החוב הקונצרניות והממשלתיות בישראל. בעולם: מדד S&P500 עלה ב-4%, מדד הנאסד"ק רשם זינוק של כ-22.7%, ה-DAX הגרמני עלה ב-17.4%, והניקיי היפני רשם עלייה מתונה הרבה יותר של כ-6.3%. מדדי ת"א 35 ות"א 125 רשמו בסיכום חצי שנתי תשואה חיובית של עד כ-11.4%. בשוק האג"ח הקונצרני המקומי, מדדי התל-בונד 20,40,60 רשמו השנה תשואה חיובית גבוהה של עד 6.3%, וגם בשוק האג"ח הממשלתי המקומי, מדד ממשלתי כללי רשם מתחילת השנה עלייה נאה של 4.3%.

ברמת התעשייה האקטיבית ובחתך של קטגוריות השקעה: קרנות אג"ח מדינה רושמות מתחילת השנה גיוסים בסכום של כ-1.12 מיליארד ₪ ומובילות בבטחה את ראש טבלת הקרנות האקטיביות המגייסות.

קרנות אג"ח כללי רשמו מהפך ועברו לראשונה מאז תחילת השנה לגיוס חיובי הנאמד בכ-335 מיליון ₪.

קרנות אג"ח קונצרני עוברות גם הן, לראשונה מאז תחילת השנה, להציג גיוס חיובי של כ-160 מיליון ₪.

לעומת זאת, הקרנות השקליות רשמו מתחילת השנה פדיון גדול מאוד של כ-1.34 מיליארד ₪.

קבוצת הקרנות המתמחות במניות בישראל ובחו"ל, כולל הקרנות הגמישות, למרות שהחצי הראשון של  שנת 2019 התאפיין בעליות שערים חדות מאוד במדדי המניות הגלובליים, וגם כאן בת"א, הקרנות המנייתיות האקטיביות רושמות מתחילת השנה פדיונות גבוהים של כ-940 מיליון ₪.

קרנות אג"ח חו"ל רשמו מתחילת השנה פדיונות הנאמדים בכ-410 מיליון ₪. זאת, בשל היחלשות הדולר אל מול השקל.

  • ברמת התעשייה הפאסיבית ובחתך של קטגוריות השקעה, הקרנות המתמחות במניות, פתחו את שנת 2019 בפדיונות גדולים, הנאמדים בסכום של כ-1.125 מיליארד ₪. כאשר הקרנות המחקות רשמו דווקא גיוסים גדולים של כ-1.89 מיליארד ₪, ואילו קרנות הסל סיכמו את החצי הראשון של השנה בפדיונות ניכרים של כ-3.015 מיליארד ₪. בתוך הקטגוריה הזו, בחתך של יעד ההשקעה, היה פער עצום בין הקרנות שמתמחות במניות בישראל שגייסו כ-99 מיליארד ₪ לבין הקרנות המתמחות במניות בחו"ל שרשמו פדיונות גדולים של כ-3.115 מיליארד ₪.
  • ולבסוף – תעשיית הקרנות הכספיות. רושמות פתיחה חזקה של השנה: כאשר קרנות הכספיות השקליות גייסו כ-2.1 מיליארד ₪, והקרנות הכספיות הדולריות גייסו כ-1.8 מיליארד ₪, וסה"כ כ-9 מיליארד ₪.

החצי הראשון של 2019 התאפיין, כאמור, בעליות שערים ניכרות מאוד בכל אפיקי ההשקעה: מניות, איגרות חוב קונצרניות, איגרות חוב ממשלתיות, הן בעולם והן בישראל. סביבת הריבית הנמוכה סייעה לכך מאוד. האפיק היחיד שאיכזב היה הדולר שנחלש מול השקל.
למגמה המאוד חיובית ששררה בשווקים הייתה השפעה חיובית על תעשיית קרנות הנאמנות שנכסיה גדלו בכמעט 24 מיליארד ₪, או בשיעור של 7.7%. ועם זאת, הגידול הזה, נבע בעיקרו מעליית ערך הנכסים שמחזיקות הקרנות, ולא מזרימת כסף אליהן. היה גם הבדל ניכר בין התעשייה הפאסיבית שגדלה בשיעור של 11.2% לבין התעשייה האקטיבית שגדלה בחצי מהשיעור הזה: 5.7%. והיה גם הבדל ניכר בתוך התעשייה הפאסיבית – בין הקרנות המחקות שגדלו בשיעור של 23.5% לבין קרנות הסל שגדלו ב-7%.
למעשה, מכל 3 סוגי הקרנות: אקטיביות, קרנות סל וקרנות מחקות, רק האחרונות הצליחו לצמוח גם תודות לגיוסים של כ-4.24 מיליארד ₪, קרנות הסל פדו כ-3 מיליארד ₪, והקרנות המנוהלות, שהצליחו לגייס ביוני, עדיין מסכמות את החצי הראשון של השנה ביציאת כספים בסך של כ-1.2 מיליארד ₪.

ברמת הקטגוריות בתוך התעשייה, הרי שהיו שתי קטגוריות שבהן כ"א מסוגי הקרנות – אקטיביות, מחקות וקרנות סל, הצליחו לגייס כספים: קטגוריית חברות שגייסה סה"כ כ-2.6 מיליארד ₪, וקטגוריית מניות בישראל שגייסה כ-2 מיליארד ₪. בכ"א משאר הקטגוריות המגמה הייתה מעורבת כאשר בולטת לרעה דווקא קטגוריית הקרנות המתמחות במניות בחו"ל שרק הקרנות המחקות הצליחו לגייס בה כ-1.3 מיליארד ₪, בעוד שמכל שאר סוגי הקרנות יצאו כספים ניכרים שהעבירו אותה בסיכום ליציאת כספים בסך של כ-3.6 מיליארד ₪, למרות התשואות הגבוהות מאוד של הקרנות בקטגוריה זו.

 

 

סוגי הקרנות12/201806/2019באחוזיםבמיליארדי ש"ח
מנוהלות193.8204.85.7%11.0
מחקות26.833.423.5%6.6
קרנות סל86.292.27.0%6.0
סה"כ התעשייה:306.8330.57.7%23.7

 

 

הערה: קרנות מנוהלות אקטיביות מתייחסות לקרנות מסורתיות בלבד

חודש יוני:

הקרנות המסורתיות (אקטיביות ופאסיביות) מציגות חודש טוב עם גיוסים הנאמדים בכ-1 מיליארד ₪

 

  • התעשייה האקטיבית המסורתית (ללא כספיות) חוזרת לגייס בחודש יוני בסכום גבוה של כ-760 מיליון ₪.
  • התעשייה הפאסיבית (קרנות מחקות + קרנות סל) רשמה גיוסים של כ-240 מיליון ₪, כאשר הקרנות המחקות גייסו כ-1,025 מיליון ₪  ואילו קרנות הסל רשמו פדיונות של כ-785 מיליון ₪.
  • הקרנות הכספיות בחודש הפכפך מאוד, סיימו בסופו של דבר עם גיוסים של כ-185 מיליון ₪.

 

התעשייה האקטיבית בחתך של מדיניות:

  • קרנות אג"ח מדינה: ממשיכות את המומנטום החיובי של החודשים האחרונים, ואף מתבססות בראש טבלת הקרנות האקטיביות המגייסות, עם סכום של כ-530 מיליון ₪.
  • קרנות אג"ח כללי: מעלות משמעותית את קצב הגיוסים מחודש קודם לסכום הנאמד בכ-410 מיליון ₪.

           *כל הנתונים נכונים ל-30.6.19, יום ראשון, שהוא היום האחרון למסחר בת"א

  • חודש יוני הסתיים במגמה חיובית בשוקי המניות ובעליות שערים באיגרות החוב הקונצרניות והממשלתיות בישראל. בעולם: מדד S&P500 עלה ב-9%, מדד הנאסד"ק רשם עלייה של כ-7.4%, ה-DAX הגרמני עלה ב-5.7%, והניקיי היפני רשם עלייה מתונה של כ-3.3%. מדדי ת"א 35 ות"א 125 רשמו בסיכום חודשי תשואה חיובית של עד כ-3.5%. בשוק האג"ח הקונצרני המקומי, מדדי התל-בונד 20,40,60 רשמו החודש תשואה חיובית גבוהה של עד 1%, וגם בשוק האג"ח הממשלתי המקומי, מדד ממשלתי כללי רשם החודש עלייה נאה מאוד של 0.8%.
  • במונחים של תעשיית קרנות הנאמנות כולה, דהיינו: קרנות מסורתיות אקטיביות (לרבות קרנות כספיות), קרנות נאמנות פסיביות: מחקות וקרנות סל, וכן הקטגוריה של קרנות כספיות, חודש יוני נסגר בגיוסים נאים של כ-1.185 מיליארד ₪.

נתון זה משקף כניסה של כ-185 מיליון ₪ לקרנות הכספיות, וגיוסים נאים בסך של כ-1 מיליארד ₪ לקרנות המסורתיות. סכום זה (של 1 מיליארד ₪) מבטא גיוס של כ-760 מ' ₪ בקרנות האקטיביות-המנוהלות וגיוס בסכום של כ-240 מיליון ₪ לקרנות הפאסיביות, תוך הבדל פנימי בין הקרנות המחקות שגייסו כ-1.025 מיליארד ₪ לבין קרנות הסל שפדו סכום של כ-785 מיליון ₪.

ברמת התעשייה האקטיבית ובחתך של קטגוריות השקעה, קרנות אג"ח מדינה ממשיכות את המומנטום החיובי של החודשים האחרונים, ואף מתבססות בראש טבלת הקרנות האקטיביות המגייסות, עם סכום של כ-530 מיליון ₪.

קרנות אג"ח כללי, שהיא גם הקטגוריה הגדולה בתעשייה, מעלות משמעותית את קצב הגיוסים מחודש קודם לסכום הנאמד בכ-410 מיליון ₪.

קבוצת הקרנות המתמחות באג"ח חברות עולות גם הן בקצב הגיוסים מן החודש הקודם לסכום הנאמד בכ-185 מיליון ₪

הקרנות האג"חיות השקליות רושמות פדיון של כ-220 מיליון ₪.

קבוצת הקרנות המתמחות במניות בישראל ובחו"ל, כולל הקרנות הגמישות, ממשיכות לפדות גם בחודש יוני, אבל מצליחות להקטין את הסכום ל-10 מיליון ₪ תודות למגמה המאוד חיובית בשווקים.

 

קרנות אג"ח חו"ל ממשיכות במגמה השלילית גם החודש עם פדיון של כ-120 מיליון ₪. 

  • ברמת התעשייה הפאסיבית ובחתך של קטגוריות השקעה, הקרנות המתמחות במניות, שזו גם הקטגוריה הגדולה ביותר בתעשייה זו עם 76 מיליארד ₪ (יותר מ-60% מהתעשייה הפאסיבית כולה), סיימו את חודש יוני בפדיונות גדולים, הנאמדים בסכום של כ-620 מיליון ₪. הקרנות המחקות רשמו גיוסים של כ-380 מיליון ₪, ואילו קרנות הסל סיכמו את החודש בפדיונות גדולים של כ-1 מיליארד ₪. בתוך הקטגוריה הזו, בחתך של יעד ההשקעה, היה פער קטן בין הקרנות שמתמחות במניות בישראל שפדו כ-270 מיליון ₪, לבין הקרנות המתמחות במניות בחו"ל שרשמו פדיונות של כ-350 מיליון ₪.
  • ועוד ברמת התעשייה הפאסיבית, קרנות אג"ח מדינה ממשיכות להציג גיוס חיובי גם החודש, כאשר הן עולות משמעותית בקצב הגיוסים לסכום הנאמד בכ-235 מיליון ₪. קבוצת קרנות אג"ח כללי, שהיא מאוד קטנה בתעשייה הפאסיבית, (בתעשייה האקטיבית היא הקטגוריה הגדולה ביותר) גייסה החודש סכום של כ-25 מיליון ₪.
    קרנות אג"ח חברות ממשיכות במומנטום החיובי מתחילת השנה, גם בחודש יוני, וגם הן רושמות עלייה גדולה בקצב הגיוסים לסכום של כ-670 מיליון ₪ (מחקות + קרנות סל).
  • ולבסוף – תעשיית הקרנות הכספיות. רושמות חודש מאוד הפכפך כאשר לבסוף הן סיימו בגיוס חיובי של כ-185 מיליון ₪.

נכון ל-30.6.19, יום ראשון, היקף נכסי תעשיית הקרנות עומד על  330.4 מיליארד ₪. נתון זה מתפלג באופן הבא:
תעשייה אקטיבית: 204.8 מיליארד ₪, מהם 178.0 מיליארד ₪ בקרנות מסורתיות, ו-26.8 מיליארד ₪ בקרנות כספיות.
תעשייה פאסיבית: 125.6 מיליארד ₪, מהם 92.2 מיליארד ₪ בקרנות סל ו-33.4 בקרנות מחקות.

-אין קרנות פאסיביות בקטגוריה

מסמך זה הוכן על-ידי מיטב דש בית השקעות בע"מ ו/או על-ידי אחת או יותר מהחברות שבשליטתה. מסמך זה אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ועל כל אדם להתייעץ עם יועץ ו/או משווק השקעות בכל הנוגע לביצוע פעולה במוצרים פיננסיים ועם יועץ פנסיוני ו/או סוכן שיווק פנסיוני בכל הנוגע להצטרפות או עזיבת מוצרים פנסיוניים. כמו כן, מסמך זה אינו מהווה הצעה או המלצה לרכישת או מכירת מוצר פיננסי, לרבות קרן השתלמות, אופציות, יחידות השתתפות בקרן נאמנות או כל נייר ערך או מוצר פיננסי אחר, ואינו מהווה הצעה להצטרפות או עזיבת מוצר פנסיוני, לרבות קופת גמל, קרן השתלמות, קרן פנסיה או תכנית ביטוח. רכישת מוצר פיננסי בגינו נדרש פרסום תשקיף ודיווחים מיידיים, לרבות יחידות בקרנות נאמנות, תעשה על פי התשקיף והדיווחים המיידיים שבתוקף. כמו כן, מיטב בית השקעות בע"מ, וכן חברות שבשליטתה עוסקות, בין היתר, בניהול תיקי לקוחות, ניהול קרנות נאמנות, ניהול קופות גמל, ניהול קרנות השתלמות, ניהול קרנות פנסיה וחיתום, ועשוי להיות למי מהן עניין אישי במסמך זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמן ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. האמור במסמך זה נאסף ו/או מתבסס על מידע ממקורות שונים ולא בוצעה על-ידי מיטב בית השקעות ו/או כל חברה שבשליטתה בדיקה עצמאית של המידע האמור. האמור במסמך זה כולל הערכות, אומדנים ו/או תחזיות. מיטב בית השקעות בע"מ וכן כל חברה בשליטתה אינן אחריות לכל נזק, אובדן, הפסד או הוצאה מכל סוג שהוא, לרבות ישיר ועקיף, שייגרמו למי שמסתמך על האמור במסמך זה, כולו או חלקו. אין בתשואות העבר של המוצרים הפיננסיים כדי להעיד על תשואותיהם בעתיד. כל הזכויות, לרבות זכויות הקניין הרוחני, במסמך זה ובתוכנו, שייכות למיטב בית השקעות בע"מ ו/או לאחת או יותר מהחברות אשר בשליטתה, ואין לעשות בו כל שימוש שהוא, לרבות להפיצו ולהעתיקו, ללא קבלת אישורן מראש ובכתב.

אהבתם? שתפו...Share on facebook
Facebook
Share on google
Google
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
מעבר לסרגל הכלים